Vilken olja till CBR 900 RR?

KnEiT

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 900 RR -99
Hej!
Har just köpt en CBR 900 RR, 1999, 1500 mil. servad vid 1200 mil
Hojen är inte körd så mycket i år och det är fjolårets olja i den, vet dock inte vilken. Antar att det är den som Honda verkstäderna kör med.
Vilken olja ska jag byt till? helsyntet, delsyntet? vilket märke, etc?
Behöver hjälp så kom gärna med förslag och motivering.
tack på förhand :)
 
crazy88 skrev:
kör delsyntet..billligare e min motivering :tummenupp
Jag har svårt att se varför man ska köra på billigare olja.
Har man inte ens råd med helsyntet ska man nog se sig om efter en annan hobby.
 
Nozfer skrev:
Jag har svårt att se varför man ska köra på billigare olja.
Har man inte ens råd med helsyntet ska man nog se sig om efter en annan hobby.

Ja jag bryr mig inte ett dugg om vad det kostar. Jag vill bara ha det som är bäst för min hoj. En polare till mig säger att jag ska köra på delsyntet, en annan säger helsyntet. Själv har jag inte en aning, känner mig mest förvirrad :confused:
 
Nozfer skrev:
Jag har svårt att se varför man ska köra på billigare olja.
Har man inte ens råd med helsyntet ska man nog se sig om efter en annan hobby.


därför att om du gör olje byte ganska ofta typ var 200:e mil så lönar det sig
 
Jag skulle ha kört på delsyntet, eftersom de flesta hojar jag hällt helsyntet i på sistone snabbt har utvecklat kopplingsproblem och ökad oljekonsumtion.
 
Pratade med en verkstad som rekomnederade i sporthojarna:

1) Riktigt bra / dyr mineralolja upp till 600 mil
2) Efter det gå över på delsyntet

Helsyntet avrådde han ifrån. Som sagt det var vad han hade för erfarenhet, och teorierna är nog lika många, som vallöftena är brutna.

//D
 
loser skrev:
Pratade med en verkstad som rekomnederade i sporthojarna:

1) Riktigt bra / dyr mineralolja upp till 600 mil
2) Efter det gå över på delsyntet

Helsyntet avrådde han ifrån. Som sagt det var vad han hade för erfarenhet, och teorierna är nog lika många, som vallöftena är brutna.

//D

Polarn jobbar på Mc-poolen, han tyckte att jag skulle köra på delsyntet. Så det lutar väl åt att jag kanske väljer delsyntet
 
KnEiT skrev:
Polarn jobbar på Mc-poolen, han tyckte att jag skulle köra på delsyntet. Så det lutar väl åt att jag kanske väljer delsyntet
Gör det, det är helt OK med tanke på att nästan alla tar hutlöst betalt för syntetolja. Även om man har råd är det onödigt att sponsra oljebolagen. (Säger han som kör helsyntet för 125;-/lit)

Det är nog åxå säkert vad de som byggt hojen rekommenderar...alla dessa självutnämnda "oljeexperter" ska man vara lite skeptisk till anser jag. Gör en sökning på olja här på forumet bara får du se.
 
Precis, du har helt rätt. Motorn ska ha ny olja, ofta.

Vilken olja? Den du tycker verkar bra. Sök på forumen om diskussioner om olja, där finns allt du vill veta - och lite till.
 
Hej hopp .
Olja,,,om den alltid varit körd på HELSYNTET olja, fortsätt med det.
Om du inte vet vad som varit innan, kör på en delsyntetolja..
Erfatrenhetsmässigt.... många kopplingspaket har blivit bytta när HELSYNTET har hamnat i en växellåda som tidigare körts med DELSYNTET.......
 
att köra en cbr 900 på mineral olja är bara att glömma eller?
i haynesboken står det bara vilka kvalitéts krav det ska va på ojla och vilken viskositet det ska va. står inget om delsyntet, syntet eller mineral
 
Nästan alla verkstäder häller i Castrol GPS. Funkar bra i nästan alla hojar. Funkar den inte så är det bara att byta igen.

Kan fås för ner till 250 kr/4 liter.

//jaG
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top