Vilken olja ska jag välja? Kopplingsslirproblem...

Bjorre

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 Duke II
Hej,

Vilken olja ska jag välja för att med säkerhet inte få kopplingsslir på grund av oljan?
Förra säsongen hade jag slirproblem, då byttes oljan, två lameller samt kopplingsfjädrar. Efter att fjädrarna byttes slutade den slira.
I år, efter oljebyte till Castrol GPS, så börjar den slira igen.
Tipsen jag fått är att hojjen kanske någon gång tidigare gått på fel olja, den beläggning som den oljan ger sitter förmodligen kvar på lamellerna.
Nu byter jag alltså till nya lameller (alla) och eftersom kopplingen började slira efter att jag hällde i Castrol GPS vågar jag inte fortsätta med den.

Alltså:
Vilken olja rekommenderar ni för att inte riskera kopplingsslir?

Tackar!

Jag har också problem med kopplingen. Nya skivor, lameller och hårdare fjädrar. Blev nyss rekommenderad att slå i Castrol GPS för att bli av med kopplingsproblemen. Har dock inte slagit i den ännu....

Renovera kopplingen...

Tja, hursomhelst, brukar inte nämna varumärken men Castrol har fått på tafsen för att de använder sig av "friktions modiferare" i MC oljor (hör inte hemma i MC olja).
Som ger de bekymmer du har med kopplingen.

Så, eftersom du relaterar bekymmret till oljan, så byt märke.

prova motul.. 5100 eller som en herre tidigare nämde 300W.. sen kommer du aldrig fundera mer på oljeval

Det blev Mobil delsyntet... samt nya lameller.
Fungerar toppenbra nu!

Tack för all hjälp.

En ny koppling ska köras in för att få bra bett. Sök på SH så finns det mer skrivet i ämnet t.ex. hur fabrikerna tillverkar stållamellerna.

Använder du Castrol GP 20w50 eller Unocal 76 20w50 kommer kopplingen att slira mindre. Har du problem med sliten kopplingskorg eller hub spelar det ingen roll vilken olja du använder.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT