vilken olja? kan det bli fel?

petlo

---------
Gick med
23 Jun 2004
Ort
nkpg
Hoj
zx10 -88
oljebekymmer... vet inte vilken typ av olja jag ska ha i min kawa zx10 -88. :va kan det bli fel? vad står för vad i oljebeteckningen (10W-60 RS4T)?

när jag blir rik ska jag lämna bort allt till andra...
 
petlo skrev:
oljebekymmer... vet inte vilken typ av olja jag ska ha i min kawa zx10 -88. :va kan det bli fel? vad står för vad i oljebeteckningen (10W-60 RS4T)?

när jag blir rik ska jag lämna bort allt till andra...
en kvalitetsolja ska du ha...Castrol hel el halvsyntet. OKQ8 SBK kör jag på.
det mest viktiga är hur ofta du byter

absolut inte bilolja
 
h01hmt skrev:
en kvalitetsolja ska du ha...Castrol hel el halvsyntet. OKQ8 SBK kör jag på.
det mest viktiga är hur ofta du byter

absolut inte bilolja

en hel del skrönor du kör med....

-castrol är inte bättre/sämre än de övriga kvalitetsoljorna

-helsyntet är att föredra framför halv

-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.

-byta ofta??? byta regelbundet snarare. varför byta en olja som fortfarande har sina egenskaper???

med tanke på att ett oljebyte med bästa oljan närmar sig en tusing så får väl alla göra det som känns bäst för dom....

finns rikligt med oljetrådar här annars, så varför tycka och tro.....
 
novecento skrev:
en hel del skrönor du kör med....

-castrol är inte bättre/sämre än de övriga kvalitetsoljorna

-helsyntet är att föredra framför halv

-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.

-byta ofta??? byta regelbundet snarare. varför byta en olja som fortfarande har sina egenskaper???

med tanke på att ett oljebyte med bästa oljan närmar sig en tusing så får väl alla göra det som känns bäst för dom....

finns rikligt med oljetrådar här annars, så varför tycka och tro.....
försökte ju bara hjälpa en rookie, din besserwisser
 
h01hmt skrev:
försökte ju bara hjälpa en rookie, din besserwisser

En sak bör man ha klart för sig: att prata olja med Ducatiägare är svårt. Såna trådar tenderar att bli :corn -trådar.

Givetvis kör jag OKQ8 SBK-olja. Eventuellt kan man få en idé om vilken olja som skall användas om man tittar i manualen, men det är inte säkert pga avtal mellan tillverkare och oljebolag. Min Ducati ska ju ha Agip, jovisst hejsan :rolleyes:

/Ssss
 
novecento skrev:
-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.

Jag har hört talas om att "bilolja" ibland kan få våtkopplingen att slira. Hade iofs bilolja i min RD 350 utan problem, men så hade ju den hojen inte så mycket motor heller.

EDIT: Biltemas 15W40 Racingolja är populär. Ingen här kan väl påstå att dom VET att den är bra, men vi är många som tror att den är tillräckligt bra i alla fall. :)
 
Last edited:
novecento skrev:
-byta ofta??? byta regelbundet snarare. varför byta en olja som fortfarande har sina egenskaper???

finns rikligt med oljetrådar här annars, så varför tycka och tro.....


Fråga, menar du att om man kört en kortare sträcka på ett år, säg ca 300mil ska man inte byta då efter ett år? Eller är detta onödigt?
 
Egentligen borde vi ta död på denna tråden då det finns miljoner liknande. Men i vissa biloljor ska det finnas nått (teflon?) som gör att det glider lite för lätt. Har man då våtkoppling riskerar man att det börjar slira. Men det är väl bara att testa o se, för vissa verkar det fungera med vad skit som helst.
 
Ducati, torrkoppling, våtkoppling, bilolja, mc olja, äpplen o päron hhhmmm :corn :öl :corn
 
novecento skrev:
-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.
Lätt för dig att säga, du har väl torrkoppling som en bil? Mc-olja är anpassad för våtkoppling och har man sån ska man inte köra på bilolja.
 
Cloud skrev:
Fråga, menar du att om man kört en kortare sträcka på ett år, säg ca 300mil ska man inte byta då efter ett år? Eller är detta onödigt?
nej, jag byter alltid olja när jag ställer av, även om jag kanske bara har kört 100 mil på den, därför att begagnad olja ligger och fräter på aluminiumet i motorn över vintern.
och därför ska man byta olja ofta även när man kör
 
hjälp på traven med OKQ8

Du kan gå in på OKQ8's hemsida och få hjälp där. De har även en översättningsmodul mellan olika fabrikat.

www.okq8.se

smörjmedel/oljeguiden
 
h01hmt skrev:
nej, jag byter alltid olja när jag ställer av, även om jag kanske bara har kört 100 mil på den, därför att begagnad olja ligger och fräter på aluminiumet i motorn över vintern.
och därför ska man byta olja ofta även när man kör


Har tittat i motorer som är över 20år gammla,även vanvårdade
som har haft riktigt gammal skitig olja
har aldrig hittat frätskador på någon av dessa.
 
stordrulen skrev:
Har tittat i motorer som är över 20år gammla,även vanvårdade
som har haft riktigt gammal skitig olja
har aldrig hittat frätskador på någon av dessa.

Såklart du inte gör. Det är inte motordelarna i sig du ska titta på.

Det är i första hand LAGERYTOR, både glidlager, och kullager som får små mikroskopiska porer.
Detta accelererar förslitningen enormt, och vissa hojmotorer jag tagit isär, har det verkligen rasslat om vissa kullager. Trots måttlig körsträcka osv.
Rätt skött service gör annars just rull och kullager i det närmaste outslitliga.
 
Svaret var riktat till h01hmt påstående om risken för frätskador.
Självklart så fattar jag att man bör byta olja för att hålla slitaget på en så
låg nivå som möjligt.
 
scud skrev:
Ändrade du en massa i ditt inlägg utan att det syns? Fick iaf ett mail från sh.com med svaret du skrev, som såg helt annorlunda ut.. Aja, inte för att de spelar nån roll..
Man kan ändra sitt inlägg en viss tid (typ några minuter) utan att det syns eller fram till att någon annan gjort ett inlägg. :mattias
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top