Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
en kvalitetsolja ska du ha...Castrol hel el halvsyntet. OKQ8 SBK kör jag på.petlo skrev:oljebekymmer... vet inte vilken typ av olja jag ska ha i min kawa zx10 -88.kan det bli fel? vad står för vad i oljebeteckningen (10W-60 RS4T)?
när jag blir rik ska jag lämna bort allt till andra...
h01hmt skrev:en kvalitetsolja ska du ha...Castrol hel el halvsyntet. OKQ8 SBK kör jag på.
det mest viktiga är hur ofta du byter
absolut inte bilolja
försökte ju bara hjälpa en rookie, din besserwissernovecento skrev:en hel del skrönor du kör med....
-castrol är inte bättre/sämre än de övriga kvalitetsoljorna
-helsyntet är att föredra framför halv
-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.
-byta ofta??? byta regelbundet snarare. varför byta en olja som fortfarande har sina egenskaper???
med tanke på att ett oljebyte med bästa oljan närmar sig en tusing så får väl alla göra det som känns bäst för dom....
finns rikligt med oljetrådar här annars, så varför tycka och tro.....
h01hmt skrev:försökte ju bara hjälpa en rookie, din besserwisser
Att veta mkt är inte dåligt.h01hmt skrev:försökte ju bara hjälpa en rookie, din besserwisser
novecento skrev:-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.
novecento skrev:-byta ofta??? byta regelbundet snarare. varför byta en olja som fortfarande har sina egenskaper???
finns rikligt med oljetrådar här annars, så varför tycka och tro.....
Lätt för dig att säga, du har väl torrkoppling som en bil? Mc-olja är anpassad för våtkoppling och har man sån ska man inte köra på bilolja.novecento skrev:-"mcolja" kostar betydligt mer än "bilolja" och många betalar gärna för det, i tron att dessa oljor är lämpligare för högprestandamotorer. skicklig marknadsföring från tillverkarna som hitills inte kunnat påvisa i vad denna skillnad skulle bestå.
nej, jag byter alltid olja när jag ställer av, även om jag kanske bara har kört 100 mil på den, därför att begagnad olja ligger och fräter på aluminiumet i motorn över vintern.Cloud skrev:Fråga, menar du att om man kört en kortare sträcka på ett år, säg ca 300mil ska man inte byta då efter ett år? Eller är detta onödigt?
Ändrade du en massa i ditt inlägg utan att det syns? Fick iaf ett mail från sh.com med svaret du skrev, som såg helt annorlunda ut.. Aja, inte för att de spelar nån roll..(BC) storebror skrev:Du kan gå in på OKQ8's hemsida och få hjälp där. De har även en översättningsmodul mellan olika fabrikat.
www.okq8.se
smörjmedel/oljeguiden
h01hmt skrev:nej, jag byter alltid olja när jag ställer av, även om jag kanske bara har kört 100 mil på den, därför att begagnad olja ligger och fräter på aluminiumet i motorn över vintern.
och därför ska man byta olja ofta även när man kör
stordrulen skrev:Har tittat i motorer som är över 20år gammla,även vanvårdade
som har haft riktigt gammal skitig olja
har aldrig hittat frätskador på någon av dessa.
Man kan ändra sitt inlägg en viss tid (typ några minuter) utan att det syns eller fram till att någon annan gjort ett inlägg.scud skrev:Ändrade du en massa i ditt inlägg utan att det syns? Fick iaf ett mail från sh.com med svaret du skrev, som såg helt annorlunda ut.. Aja, inte för att de spelar nån roll..
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |