vilken olja husaberg

gixon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
till våren
har en 550 fc 03 och vill ge den bästa möjliga olja!!
men det är ju en djungel..... vet inte vad man ska köpa!! :confused:
så vad kör ni på? :7peta

Jag körde med Motorex racing 5W/50 helsyntet i min fs650 -03. (ibland körde jag med 15/40 också)

Gudarna ska veta att den stackars hojen fick veta att den levde ibland... men det är en annan historia och Motorexoljan funkade klockrent, hon gick drygt 75 timmar utan problem innan hon bytte ägare! (Ja, jag vet att jag inte kan oljan för det allena... :3freak )

Helsyntet från valfritt känt märke (och de flesta okända) är by far tillräckligt bra.

Jag åkte hela förra säsongen med Putoline spons och hade inga problem. Denna säsong är det Denicol som pröjsar oljan och den rejsade Husaberg Belgium på hela förra året också så den ska duga. Innan dess en säsong på Valvoline. Som sagt innan din motor ger upp på grund av dålig helsyntetolja i dagsläget så får du nästan åka till Uzbekistan och handla.
Kolla priser och köp vad som verkar vara prissatt hyfsat och oroa dig inte så mycket för om det är Statoil eller Motul, alla helsyntetoljor för mcbruk som du kan köpa i Sverige duger gott och väl... Byt i tid bara.

DAniel

Det är väl lite så att en billig olja är ungefär lika bra som en dyr när den är ny men den förlorar snabbare sina goda egenskaper när den körs runt i motorn.
Så oljevalet är viktigt i en motor med långa serviceintervaller(1000mil eller liknande). Men när man som på en husa byter efter 5 timmar så är det skitsamma vad man väljer för olja. Bara den har rätt viskositet. Ungefär så sa
killen på min verkstad när jag frågade. Jag kör på Divinol helsyntet 5-50.
Kostar bara 85kr litern :tummenupp

är det nån som kör på denicoils thumperlube? har en hel del sånt på hyllan och det vore väl ypperligt om husan tyckte om den oljan med.
sorry för trådkapningen

Ahem, har det undgått någon att det finns oljetrådar till förbenelse i forumen som beskriver vad man ska ha i en motor och varför? De trådarna lämnar ingen aspekt osvarad. :tummenupp

andersbrink skrev:
Ahem, har det undgått någon att det finns oljetrådar till förbenelse i forumen som beskriver vad man ska ha i en motor och varför? De trådarna lämnar ingen aspekt osvarad. :tummenupp

Hehe, jo. Dom går nog igenom det mesta i oljeväg... Shit, värsta doktorand dokumenten... :kocko

:)

Det skulle finnas (har hört) en motorolja från Denicol som hade ett lågfriktionsmedel i blandningen typ Slick 50.

Skulle tydligen ge något högre effekt.

Kanske kan va nått kul.

Jösse skrev:
Det skulle finnas (har hört) en motorolja från Denicol som hade ett lågfriktionsmedel i blandningen typ Slick 50.

Skulle tydligen ge något högre effekt.

Kanske kan va nått kul.

Man undrar ju hur mycket effekt det ger...0,001hk?
:kocko

Yasha skrev:
Jag körde med Motorex racing 5W/50 helsyntet i min fs650 -03. (ibland körde jag med 15/40 också)

Gudarna ska veta att den stackars hojen fick veta att den levde ibland... men det är en annan historia och Motorexoljan funkade klockrent, hon gick drygt 75 timmar utan problem innan hon bytte ägare! (Ja, jag vet att jag inte kan oljan för det allena... :3freak )
Jag har även hört rykten om att du kör utan olja ibland...

tycon1 skrev:
Man undrar ju hur mycket effekt det ger...0,001hk?
:kocko

Hehe, ja och hur mycket sämre koppling...

Det kan vara värt att notera att alla oljor inte går att använda i motorcykelmotorer då de har våtkoppling i de flesta fall. En del helsyntet oljor av mycket hög kvalitet är oanvändbara i motorcyklar pga detta.

Daniel

ypvs skrev:
Hehe, ja och hur mycket sämre koppling...

Det kan vara värt att notera att alla oljor inte går att använda i motorcykelmotorer då de har våtkoppling i de flesta fall. En del helsyntet oljor av mycket hög kvalitet är oanvändbara i motorcyklar pga detta.

Daniel

Jag ska börja köra på ATF (automatic transmission fluid) olja i min tvitaktare!
enbart...Vad tycker ni om det egentligen? Jag har kört det i liknande hoj förut, och det funkade utan problem! Både billigare och 'bättre?' :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman