Vilken MTB ska jag köpa?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Dags att köpa en cykel innan jag glömmer av hur man gör, för att cykla alltså. Vän av ordning undrar varför jag inte skapar en tråd på något lämpligt mountainbike-forum istället, såsom happymtb och liknande. Givetvis har jag smurfat runt på lite mtb-forum samt hört mig för med arbetskamrater som cyklar/tävlar i varierande utsträckning, men jag menar, den samlade expertisen och hjärntrusten finns högst sannolikt i sedvanlig ordning att finna i sporthojs OT-avdelning, var annars?

Till saken:

Jag köper hojen av flera anledningar. En av dem är väl att det känns lite onödigt att ta bilen till jobbet när man bor 700m från kontoret, en annan är att jag bor på Mösseberg och det finns en del fina slingor att cykla på där. Kortfattat ska jag ha hojen till:

* Cykla till jobbet samt ICA för att handla glass
* Cykla på elljusspår/MTB-slingor på berget (måste få upp flåset till nästa gradering och det är kul att variera löpningen med annan konditionsträning)
* Åka bakhjul (Läs: Dratta på arslet)

Jag är ute efter bästa möjliga kvalisort för de pesetas jag är villig att spendera. Det finns ju en uppsjö av märken att välja på och de jag kikat på än så länge är Scott och Crescent. Budget ligger på ca 5000:- till 8000:-, vad ska jag köpa och varför? M a o, ingen värsting på något vis, men inte heller det billigaste junk man kan hitta.

Hilfe bitte!

Kan bara svara för vad jag köpte, när jag var i samma situation.

Hade också en budget på 5-8kkr. Tittade på Scott, Gary Fisher och alla de vanliga flådiga namnen. Knatade runt på alla handlare i byn och stannade längst inne på Sportson. Blev rekommenderad ett tyskt märke vid namn Cube.

Jämförde, klämde, kände och provcyklade en bra stund och slog till slut till på en Cube Analog. Prutat och klart med hjälm och lite annat bjäfs för 5795.

Är mycket nöjd med hojen än så länge. Har motionskört lätta och medelsvåra mtb-sträckor samt cyklar ofta solskensturer för glassköp och posering/bakchjul vid ICA.

www.cube-bikes.de

Edit: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ANALOG_id_21023_.htm

Last edited:
Mitt råd är att titta efter fjolårscyklar som står kvar hos handlare. Senast jag köpte ny cykel fick jag en som kostar 10kkr året innan för 5kkr.:tummenupp

Mitt tips är att beställa ifrån Tyskland. Du får bättre växlar, bromsar för samma pengar.

Jag köpte en Trek av lite halvenkel modell (runt 8.000 SEK) med ofjädrat bakhjul (ska tydligen vara enklare vid bakhjulsåka - jag hade ideer om att lära mig sånt på MTB också :rolleyes: ). V-bromsar, men med hyfsad känsla ändå. Perfekt för motionsanvändande.

Men för att cykla ner på stan eller till/från jobbet bör man ha något gammalt ras för en hundring eller två - stöldrisken är lite väl stor och så spar man sportcykeln till kvalitetstrampande :)

Biltema. :yoparty
Då kan du köpa massor med plåster till arslet också. :D

Kanske bättre att satsa på en kudde direkt, i förebyggande syfte? :rolleyes:

Kan bara svara för vad jag köpte, när jag var i samma situation.

Hade också en budget på 5-8kkr. Tittade på Scott, Gary Fisher och alla de vanliga flådiga namnen. Knatade runt på alla handlare i byn och stannade längst inne på Sportson. Blev rekommenderad ett tyskt märke vid namn Cube.

Jämförde, klämde, kände och provcyklade en bra stund och slog till slut till på en Cube Analog. Prutat och klart med hjälm och lite annat bjäfs för 5795.

Är mycket nöjd med hojen än så länge. Har motionskört lätta och medelsvåra mtb-sträckor samt cyklar ofta solskensturer för glassköp och posering/bakchjul vid ICA.

www.cube-bikes.de

Edit: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ANALOG_id_21023_.htm

Bra tips grabben! :tummenupp Hörde mig för med "cykelarbetskollegan" och han sa att det var bra skit! Ska helt klart ha i åtanke.

Mitt råd är att titta efter fjolårscyklar som står kvar hos handlare. Senast jag köpte ny cykel fick jag en som kostar 10kkr året innan för 5kkr.:tummenupp

Är det sannolikt att de fortfarande har fjolårets cyklar kvar, en så här bra bit in på året? Ska kollas upp, thx!

Som sagt, försök att hitta förra årets modeller.
Annars kanske en fultysk tilltalar?

http://www.poison-bikes.de/shopart/6610-17.htm

På vilket sätt är det en fultysk? Jag har ingen koll alls? Är det budget de luxe eller bra skit som är up and coming? Dvs, man betalar inte för märket (än)?

Mitt tips är att beställa ifrån Tyskland. Du får bättre växlar, bromsar för samma pengar.

Har du någon hemsida att rekommendera? Pålitlig, med bra hemsida/webshop?

Äter inte frakten på en cykel upp mycket av det man spar på inköpspriset?

Är det inte risk för att cykeln ser ut som ett halvt dragspel när man köper från Düskland [tm]? Dvs, att den skadas under transporten? Jag är en så'n där ordningssam och pedantisk dj*vel som kan driva min omgivning till vansinne. Freud skulle troligtvis ställa diagnos: "Störning i den anala fasen", dvs, jag vill fan inte ha några repor på hojen när jag får den. Ska den ha några repor ska jag ha nöjet att själv köra in i en tall och åsamka desamma.:rolleyes:

Jag köpte en Trek av lite halvenkel modell (runt 8.000 SEK) med ofjädrat bakhjul (ska tydligen vara enklare vid bakhjulsåka - jag hade ideer om att lära mig sånt på MTB också :rolleyes: ). V-bromsar, men med hyfsad känsla ändå. Perfekt för motionsanvändande.

Men för att cykla ner på stan eller till/från jobbet bör man ha något gammalt ras för en hundring eller två - stöldrisken är lite väl stor och så spar man sportcykeln till kvalitetstrampande :)

Noterar i listan, bockar och bugar.

Nja, vi kör in cyklarna på kontoret, så stöldrisken är eliminerad. :D

Last edited:
Rider en GT agressor 1.0 med rock shox jett fram (stavning). De fungerar perfekt och är snart 5år gammal. Tycker att GT levererar bra, du lär ju inte knäcka deras trippel triangel ram iaf. Till skillnad från en polare som vurpade med sin scott.:kryckor

På vilket sätt är det en fultysk? Jag har ingen koll alls? Är det budget de luxe eller bra skit som är up and coming? Dvs, man betalar inte för märket (än)?
Som du själv kan se så är komponenter av bra kvalistort. Det som gör dom till fultyskar är väl att dom inte har någon egen utvecklingsavdelning, som köper ram billigt någonstans ifrån och sätter sitt eget märke på. Finishen på diverse saker kan vara något sämre också, det är väl störst problem om man ska köpa en ram och själv montera delar, då slipningar och fasningar i vev/lager-hus kan vara bristfälliga. Leveranstiderna kan nog vara ganska långa och utseendet kanske inte är det bästa.

Men som sagt, man får bra komponenter för en liten peng.

Vill någon rekommendera en bra cykel för ca 3000, ny eller beggad. Ska cykla 5mil dagligen till jobbet. Inga dämpare eller skit. Har planer på en MTB med smala asfaltshjul.

Börja tänk på hur mycket asfalt/offroad/downhill det blir.

Med din budget är ju heldämpat uteslutet och det är nog lika bra: mer strul än nytta enligt mig om du inte är seriös DH-åkare.

Har haft några "håjjar" (Nishiki, Kona och Cyclepro) men jag har absolut fastnat för Kona.
Nu har min Kona Kilauea några år på nacken men ramgeometrin är underbar.. liten ram = smidig i skogen.
Du kommer nog ha svårt att hitta kombinationen bra ram och bra komponenter så försök hitta en bra ram med OK komponenter, skulle något sedan gå sönder är det lättare att byta det än om ramen suger.
Jag gillar stål bättre än alu iom att det är mindre stelt/stötigt men kör du fram dämpat så är det väl vilket som.
Mitt heta tips är att provcykla och självklart är det smart att köpa förra årets modell (som alla andra redan sagt).
Sen är semislicks med sub-2.5" i bredd att rekommendera....annars blir man tokig!!! :)

*det var ingen vidare hjälp förstår jag*

Satsa på alu-ram, hyffsade bromsar (V-broms och uppåt), en schysst gaffel som inte behöver vara världens dyraste (gärna med fjäderställning samt möjlighet att pumpa upp luft) och ska du åka MTB i form av gata och lite motionsspår så satsa på några flat-mönstrade däck men ändå lite nabbar för grepp i skogen/elljusspåret.

Cuben som är nämnd ovan borde duga :P. Jag brukar bygga ihop mina egna cyklar från ramen. Men men, kör på nån tysk ihopplockad bike så ska du nog bli nöjd :tummenupp !

Vill någon rekommendera en bra cykel för ca 3000, ny eller beggad. Ska cykla 5mil dagligen till jobbet. Inga dämpare eller skit. Har planer på en MTB med smala asfaltshjul.

Köp INTE en MTB och lägg på asfalthjul, utväxlingen räcker inte till, du kommer att cykla på högsta växeln jämnt.

Köp en hybrid, MTB-växlar och sittställning, men smala 28" däck och landsvägsutväxling.

Mina 5öre!

En hybrid som nördar vill kalla dem. Bygg själv. Leta roliga/balla saker och sätt ihop.

Edit: Sen som vanligt.

Jag hänger gärna också på denna tråden lite!:)

Vart hittar jag bra återförsäljare? Online eller markbutiker. Trött på gubbarna här i stan som försöker lura på mig mög..

Scott Contessa är ju sjukt fina! Men som ni insatta säkert vet är Contessa tjejserien från Scott.. Men vad skiljer egentligen en tjejcykel från en killcykel?

Vilken modell från Scott funkar bäst för blandat on- och offroad? Utseendet är ga viktigt.:)

Sist jag cyklade, drygt tre år sedan, undrade jag varför jag inte väntade 10 år till.
Har aldrig förstått meningen med att cykla, efter att man gått ut mellanstadiet alltså.
Det är jobbigt, tråkigt och ineffektivt.

Varför? :confused:

Sist jag cyklade, drygt tre år sedan, undrade jag varför jag inte väntade 10 år till.
Har aldrig förstått meningen med att cykla, efter att man gått ut mellanstadiet alltså.

Det är smidigt, skönt med motion, slipper parkeringsproblem eller kommunisttrafik som tar längre tid, och så får du sexiga lår...:tungan

Du gick på gym va Markus? Nästa gång, prova en cykel utanför gymmets väggar, mycket roligare och det är liksom lite idé i det hela då man *kommer* någonstans... :tummenupp

*/ ?>
Back