Vilken motor varvar mest?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vad är det snabbaste en motor har varvat fyrtakt respektive tvåtakt?
Nu menar jag inte rc motorer etc.
I Classic bike stog det att Honda NR 500 varvade 21500 varv. :yoparty
 
Har för mig att det fanns Sukka-gathoj 80-tal som varvade 20000+ rpm. En 250cc eller 400cc? Eller var det bara 17-18? :va
 
Vad är det snabbaste en motor har varvat fyrtakt respektive tvåtakt?
Nu menar jag inte rc motorer etc.
I Classic bike stog det att Honda NR 500 varvade 21500 varv. :yoparty

Hmm, den motorn lär ju vara oöverträffad! Det närmaste jag kom att tänka på är hondas sexcylindriga RR maskiner från sextiotalet. Fast dom varvade under 20K iaf!
 
Jag vet att det har funnits en CBR 250 med radfyra som varvade i alla fall upp i närheten av 18-20.000. Tror inte att den togs in till Sverige, men några enstaka exemplar kanske har importerats.
 
Fick för mig att wankelmotorerna varvade ganska friskt men hittar inget som direkt stöder det påståendet. Har producerats mc med wankelmotor. Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller :va

Enl Vic Willoughbys "Roadracing Tävlingsmotorcykelns historia" så experimenterade Honda på 1960-talet med lågkubikiga tvåtaktare. Några exempel är en tvåcylindrig 50cc som varvade 20 000 varv följt av en femcylindrig 125cc och en 250cc på sex cylindrar. Utvecklingen ledde till att reglerna ändrades till att 125 och 250 max fick ha 2 cylindrar och 6 växlar, 50 cc fick ha 1 cylinder och 6 växlar. Fyrtaktarna på den tiden hade varvstopp som begränsades av ventilfjädrarna (sades klara max 15 000 varv på den tiden). Ducati kom ifs med sin desmo-lösning på 1950-talet men stog inget i boken om hur mycket de klarade av att varva.

Detta är ju dock experiment och tävlingsmaskiner som nämns, några högvarviga gatmodeller får man leta efter närmare vår tid.
 
Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller :va

Antalet arbetstakter per varv är ointressant. I annat fall skulle ju två- och fyrtaktare mätas på olika sätt. Dessutom varierar ju antalet "arbetstakter per varv" även med hur många cylindrar en motor har (eller hur många skivor i wankelfallet)

Så det är vevaxelns rotation som skall mätas! (Heter det förresten vevaxel på en wankel...?)
 
Fick för mig att wankelmotorerna varvade ganska friskt men hittar inget som direkt stöder det påståendet. Har producerats mc med wankelmotor. Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller :va

Ett varv är alltid ett varv.
 
Jag blev mycket imponerad av cbr 250 och zxr 250 som varvar över 20krpm! Och då är det gatmaskiner vi pratar om. Någon som vet vad de värsta tvåtaktarna varvar?
 
Fick för mig att wankelmotorerna varvade ganska friskt men hittar inget som direkt stöder det påståendet. Har producerats mc med wankelmotor. Det är väl dock lite oklart, iaf för mig, hur man mäter varvtalet, då det på ett varv sker tre arbetstakter...en 1/3-taktare alltså, eller :va
.

Suzuki har gort en hoj med wankelmotor på 70 talet vet dock ej va den varvade men kul projekt ialla fall:D
 
Vad är det snabbaste en motor har varvat fyrtakt respektive tvåtakt?
Nu menar jag inte rc motorer etc.
I Classic bike stog det att Honda NR 500 varvade 21500 varv. :yoparty



finns ju Drysdale V8:an till hojjar också som varvar 22000rpm :yoparty

www.22000rpm.com :tummenupp

edit: fanns även en Honda 125-5 på mitten av 60-talet som varvade upp till 24000rpm :yoparty
 
Last edited:
Suzuki har gort en hoj med wankelmotor på 70 talet vet dock ej va den varvade men kul projekt ialla fall:D

RE-5 hette den väl?
Norton hade väl sin Interpol (finns en på blocket)?
Hercules hette väl motorcykeln med Sachs wankeln?
Triumph byggde en prototyp som jag inte minns namnet på.
Yamaha byggde någon prototyp tror jag.
OCR2000 var en holländsk skapelse med Citroen bilmotor!!!!

Visst finns det wankelmotorcyklar, men dom har alla en gemensam nämnare, dom slog aldrig igenom...
 
RE-5 hette den väl?
Norton hade väl sin Interpol (finns en på blocket)?
Hercules hette väl motorcykeln med Sachs wankeln?
Triumph byggde en prototyp som jag inte minns namnet på.
Yamaha byggde någon prototyp tror jag.
OCR2000 var en holländsk skapelse med Citroen bilmotor!!!!

Visst finns det wankelmotorcyklar, men dom har alla en gemensam nämnare, dom slog aldrig igenom...

det har ju inte jag heller gort trots att jag e så grymm :crash
 
finns ju Drysdale V8:an till hojjar också som varvar 22000rpm :yoparty

www.22000rpm.com :tummenupp

edit: fanns även en Honda 125-5 på mitten av 60-talet som varvade upp till 24000rpm :yoparty

Finns den motorn på riktigt än?
Jag är mycket skeptisk till webbsidor som presenterar grejor som ska revolutionera världen med "fakta" som dom har gissat sig fram till.

http://www.moller.com/ har sålt sina scycars (förhandsbokade exemplar) till allmänheten sedan långt innan internet fanns, på specifikationer som är tagna ur luften.
Man kan få siffror på maxhöjd, maxhastighet, vikt, räckvidd och allt annat som kan tänkas vara intressant, men i själva verket finns det bara prototyper, varav en har flugit fritt en kort sväng i låg hastighet, i övrigt har den bara flugit fastknytt i en ställning ute på gården.
(den har förövrigt högvarviga wankelmotorer)

Så finns verkligen Drysdale V8:an?
 
Jag slår ett slag för honda cbr 400rr rödmarkering på 19000 coh varvstopp vid 21000 rolig liten maskin att köra !
 
Finns den motorn på riktigt än?
Jag är mycket skeptisk till webbsidor som presenterar grejor som ska revolutionera världen med "fakta" som dom har gissat sig fram till.

http://www.moller.com/ har sålt sina scycars (förhandsbokade exemplar) till allmänheten sedan långt innan internet fanns, på specifikationer som är tagna ur luften.
Man kan få siffror på maxhöjd, maxhastighet, vikt, räckvidd och allt annat som kan tänkas vara intressant, men i själva verket finns det bara prototyper, varav en har flugit fritt en kort sväng i låg hastighet, i övrigt har den bara flugit fastknytt i en ställning ute på gården.
(den har förövrigt högvarviga wankelmotorer)

Så finns verkligen Drysdale V8:an?

Drysdale V8:an har visats i en bike tidning och det är gjort ett repotage med bilder, så ja den ska finnas :) jag kan inte till 100% säga att den finns men allt tyder på det.
 
Finns en hel hög med 250-kubiks radfyror som varvar runt 19000-20000.

Fatta vilket liv ventilerna lever... :yoparty

2-taktsmotorer... Jag tror att 50 kubiks rr hojar från slutet av 70 - början på 80 från t.ex Kreidler och Bultaco varvade uppemot en 20000.
 
Drysdale V8:an har visats i en bike tidning och det är gjort ett repotage med bilder, så ja den ska finnas :) jag kan inte till 100% säga att den finns men allt tyder på det.

Det var väl samma handbyggda mockup som dom har på hemsidan?
Eller var det provkörning i tidningen också?
På hemsidan fanns IAF inget som antydde att det fanns en körklar motor.

Jag läser väldigt få MC-tidningar så jag har väldigt lite koll på vad dom skriver.

Från hemsidan:
"The Drysdale Motorcycle Co. has designed an all new 988cc V8 engine for the MotoGP class – it is currently at the mockup stage"

Skrivet 2001.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top