Vilken motard vibrerar minst?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hej

Jag ska köpa någon hoj som jag kan pendla med till jobbet inne i stockholm. Jag har problem med diskbrock i ryggen och det sämsta man kan göra för det är typ att sitta ner på saker som vibrerar så jag tänkte köpa en hoj som man kan stå upp och köra så mycket som möjligt och som vibrerar/skakar så lite som möjligt från motorn så att det är bara lite vibrationer i hojen.
Jag har ägt ktm 660, ktm 950, husaberg 650 innan. alla dessa vibrerar för mycket.
Har ni några tips?
Helst ska det va en ganska billig hoj. Jag är aldrig ute och buskör med mina landsvägshojar för jag hinner inte. Kör bara massa på crossbanan med crosshojen.

Jag kan tänka mig vad som helst bara den uppfyller kraven att den är bekväm att stå upp och köra på samt vibrerar lite samt är rätt billig som pendlarhoj. Jag hade kollat lite på yamaha xt 125 tex. Lär ju va äckelslö men en sån kanske inte vibrerar så mycket?

Jag haaaaaaaaaaatar att åka tunnelbana och sånt i stockholm så jag måste verkligen hitta någon hoj som funkar så jag slipper tunnelbanan.

PS. jag testade med en 125 vespa också men det skakade så in åt helvete så jag fick ont direkt.

Last edited:
Lite ot men fyfan vad 660 vibrerar, förstår inte hur man ens kunnat släppa en hoj som vibrerar så mycket... är så nöjd med min i övrigt men helvete vad fötterna och händerna skakar efter en längre tur :gnissla

Men, om du tycker en vespa skakar för mycket tror jag inte man kommer lindrigare undan med en motard?

Kanske spräcker budget nu, men 690 SMC vibrerar nada för att vara en stånka.

det där skulle ju kunna var något faktiskt. jag bor typ ett kvarter från mc-varuhuset så den där skulle jag kunna provköra. helst skulle jag vilja köpa en äldre som är billigare men man kan ju snylta sig till en provkörning :-)

några mer förslag någon?

Motard-moddad Yamaha TTR600? Tycker inte den vibrerar så mkt...saknar självklart massa mos jämfört med 660 eller husa dock...

yamaha ttr var ju billiga men det finns inga tillsalu i närheten av stockholm tyvärr.

Kör en 640, vibrerar som satan, insåg jag efter att jag kört kin kompis 690 smc, som går som ett strykjärn doppat i olja.

Hur i helvete kan man köra cross, på crossbana, med diskbråck - som är så styggt att man inte kan sitta på en stånka som vibrerar lite? :va Man lär fråga iaf. :D

Xr650r sägs ju vibrera lite. Jag tycker inte min vibrerar så farligt iaf. Sen en stor mjuk sadel på det så..

KTM 525, Husa 650, XR 650, SXV 550, KTM 690.

Vibrerar inte så farligt.

Iofs så tycker inte jag att gamla LC4 vibrerar så farligt heller.

Jag upplever att min xr 600 vibrerar otroligt mycket mindre än vad tex en ktm 660 gör.

Med styrhöjare från biltema har du en hoj du kör stående utan problem. Dessutom är den: billigt, relativt bekvämt och underhållande.

Allra bekvämast skulle jag dock tippa på att du får på en skoter.

Lite underligt att du kan köra cross men inte en hoj som vibrerar? En valfri bmw vibrerar minimalt, synnerligen deras nya twinnar, silkesrena motorer.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon