Vilken kota ska man bryta?

Stämmer detta? Länkar nerverna från ryggkoterna precis så som den bilden visar?

EDIT: C1 vore ju sämst att bryta i så fall...

Jag kan intyga att L2 stämmer så det är nog korrekt det där.

2fast4hjo skrev:
Ngn i bröstryggen..

hm...Th7

Bild 1 Halsrygg (C1-7)
Bild 2 Bröstrygg Th1-12)
Bild 3 Ländrygg (L1-L5)

http://www.rontgen.com/bildmap/index.php?gallery=./Konventionell%20r%F6ntgen/Skelett
Du som kan sånt här, jag ställer samma fråga till dig som jag gjorde i en annan skadetråd. Jag har haft korsett i sex veckor nu och om allt skulle gått enligt planerna skulle jag ha sluppit den om ytterliggare sex veckor och sedan börja träna upp ryggen.

Tyvärr går det inte riktigt som planerat utan det blir snarare värre hela tiden. De senaste röntgenbilderna från i fredags såg inget vidare ut och jag har domningar i benen sen ett tag tillbaka. Börjar på allvar oroa mig för att inte bli återställd. Hur lång tid kan det tänkas försenas om man får komplikationer? Brukar ryggoperationer sluta med lyckat resultat eller vill man helst att det ska få läka i fred?

En polare krossade en och knäckte två genom det vanliga sättet, bottenkänning. :kryckor
Kommer inte ihåg exakt vilka det var men jag tror de satt högt iaf.

Estremo skrev:
Du som kan sånt här, jag ställer samma fråga till dig som jag gjorde i en annan skadetråd. Jag har haft korsett i sex veckor nu och om allt skulle gått enligt planerna skulle jag ha sluppit den om ytterliggare sex veckor och sedan börja träna upp ryggen.

Tyvärr går det inte riktigt som planerat utan det blir snarare värre hela tiden. De senaste röntgenbilderna från i fredags såg inget vidare ut och jag har domningar i benen sen ett tag tillbaka. Börjar på allvar oroa mig för att inte bli återställd. Hur lång tid kan det tänkas försenas om man får komplikationer? Brukar ryggoperationer sluta med lyckat resultat eller vill man helst att det ska få läka i fred?

EDIT: Frågan var inte ställd till mig men jag tog mig friheten att skriva ändå

Det låter som om din korsett inte stoppar rörelserna i kotan tillräckligt...
Att du drabbas av domningar du inte haft innan indikerar ju att du skadar(tillfälligt eller permanent) nya nerver som tidigare varit friska genom rörelse eller genom tryck från svullnad och ingen av alternativen är ju direkt lockande.
Hur är det med rörlighet och känsel i övrigt?

Ofta blir det bäst om man låter det läka i fred men vägrar kotan att läka eller man tror sig kunna förbättra något genom operation så är det absolut en framkomlig väg, dagens ryggoperationer är mycket säkrare än på den tiden läkare ville operera ryggskador i parti och minut.

Läkningsprocessen kan ta väldigt lång tid om det vill sig illa har kompisar som gått 3 månader istället för de utlovade 6v då brottet läkt långsammare än förväntat.

Last edited:
pogo skrev:
Stämmer detta? Länkar nerverna från ryggkoterna precis så som den bilden visar?

EDIT: C1 vore ju sämst att bryta i så fall...

Nja man kan inte rakt av säga att skadar man kota xx så får man följande men, det är lite mer avancerat än så men uppställningen visar grovt vilka nerver som går ut var.

Ja slår du av märgen vid Cervix1 är du klart billig

Last edited:
Estremo skrev:

:rodnar ..nu är jag inte läkare men:

1) Vad har du opererats för? Ryggoperation säger inte så mycket inom sjukvården.

2) Typ av smärtlindring/mediciner?

3) Vad står det i röntgenutlåtandet? Via det kan jag läsa diagnos m.m, vart i ryggen du är opererad och därmed vidare se om jag kan hjälpa dig.

När jag läser korsett så tänker jag automatiskt på att du har en scoliosrygg, hur många grader är den på i sådana fall.

Är det bara ryggen du har ont i?. Har man höftsmärtor så påverkar det ju även ryggen. Bra hållning när man går/sitter är viktigt för att inte belasta ryggen mer än nödvändigt. Antar att du har fått lämpliga övningar av din sjukgymnast?

Sök runt lite här http://www.ryfs.nu

Krya på dig :)

Själv har jag krossat 4:e & 5:e kotan. Läkaren trodde jag skulle blii förlamad från huvudet och neråt men med bibehållen andning (det var ju skönt).

Nya kotor har fabricerats med ben från höften. Dessa har sedan fixerats med Sandvik-stål och titanskruvar. Har ju lättat allt på hojen så nu får man gå loss på kroppen... :3freak

Lite stel i nacken och lätt för att bli trött i densamma under längre mc-turer. Annars inga bestående men.

/ Johan

Fakkverk skrev:
Själv har jag krossat 4:e & 5:e kotan. Läkaren trodde jag skulle blii förlamad från huvudet och neråt men med bibehållen andning (det var ju skönt).

Nya kotor har fabricerats med ben från höften. Dessa har sedan fixerats med Sandvik-stål och titanskruvar. Har ju lättat allt på hojen så nu får man gå loss på kroppen... :3freak

Lite stel i nacken och lätt för att bli trött i densamma under längre mc-turer. Annars inga bestående men.

/ Johan
Du måste känna dig riktig.. jag vet inte vad.. lycklig över det :)

Tacka vet jag läkarkonsten! ;)

OnT: Ingenting, fick ett infall bara. :kocko

Ska man absolut bryta nån så är det bättre så långt ned som möjligt...
brukar ju inte bli så, framförallt inte i mc olyckor eftersom man flyger med huvet först... således är det också huvet som brukar landa först , varvid cervikalkotorna ligger risigt till...
Det är inte så bra eftersom andningscentrum sitter i förängda märgen... brott där ger totalförlamning..

Bästa stället att bryta måste vara svanskotorna... men då måste du nog landa med arslet först.. :brynad

ambulans skrev:
Ska man absolut bryta nån så är det bättre så långt ned som möjligt...
brukar ju inte bli så, framförallt inte i mc olyckor eftersom man flyger med huvet först... således är det också huvet som brukar landa först , varvid cervikalkotorna ligger risigt till...
Det är inte så bra eftersom andningscentrum sitter i förängda märgen... brott där ger totalförlamning..

Bästa stället att bryta måste vara svanskotorna... men då måste du nog landa med arslet först.. :brynad

får köra HD.. där siter man ju nästan med arslet innan skallen¨

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back