Vilken kedja till 7,2 mm brett drev?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har aldrig bytt kedja på min hoj tidigare, men nu är det dags. Har dock lite dålig koll på vilken typ jag ska ha? Drevet är 7,2 mm brett (eller tjockt, eller vad man kan vilja kalla det), så jag gissar att jag ska ha en 525-kedja, vilken har ca 7,9 mm invändig bredd, om jag räknar rätt. Frågan är då, räknar jag rätt?

Nu kanske du redan vet detta .... men bara utifall att... så vill jag påminna om att du ska byta såväl kedja som drev samtidigt. Sätt inte en ny kedja på ett gammalt drev o vice versa. Kedjan slits då alldeles för fort varpå det hela blir väldigt oekonomisk och irriterande i längden.

Kolla upp vilken dimension det är på drev och kedja på din hoj i original (det borde ju stå i instruktionsboken om det inte står på sidan av länkarna) och sen köper du förslagsvis ett likadant drivpaket.

Nu kanske du redan vet detta .... men bara utifall att... så vill jag påminna om att du ska byta såväl kedja som drev samtidigt. Sätt inte en ny kedja på ett gammalt drev o vice versa. Kedjan slits då alldeles för fort varpå det hela blir väldigt oekonomisk och irriterande i längden.

Kolla upp vilken dimension det är på drev och kedja på din hoj i original (det borde ju stå i instruktionsboken om det inte står på sidan av länkarna) och sen köper du förslagsvis ett likadant drivpaket.

Det har jag koll på, men tack för påpekandet! Drev är redan inhandlat (original), men handlarn hade inte kedja i rätt dimension i lager. Står inte inte instruktionsboken, vad jag minns, har den inte tillgänglig i nuläget. Får kolla där när jag kommer åt den, men är ändå intresserad av svar här. Gissningsvis måste det vara så att en viss drevbredd motsvaras av en viss kedjedimension (något annat vore ju konstigt) så det borde finnas generella mått jag kan gå på.

Det har jag koll på, men tack för påpekandet! Drev är redan inhandlat (original), men handlarn hade inte kedja i rätt dimension i lager. Står inte inte instruktionsboken, vad jag minns, har den inte tillgänglig i nuläget. Får kolla där när jag kommer åt den, men är ändå intresserad av svar här. Gissningsvis måste det vara så att en viss drevbredd motsvaras av en viss kedjedimension (något annat vore ju konstigt) så det borde finnas generella mått jag kan gå på.

Som vanligt i Teknikforumet så brukar det underlätta om man nämner vilken hoj frågan rör.

525 kedja är det du skall ha. 520 har 5,76mm drev och 530 har 8,7mm

Hitintills har jag aldrig haft en hoj som jag inte har hittat instruktionsbok till på nätet, bara ett tips sådär i förbifarten ;)

Som vanligt i Teknikforumet så brukar det underlätta om man nämner vilken hoj frågan rör.

Det är en CCM R30, som inte jättemånga personer känner till, skulle jag tro. Har inte lyckats hitta instruktionsbok för den i digital form (och verkstadshandbok finns inte ens i pappersform...), annat för motorn som är från Suzuki Freewind, och därmed lite mer känd. Hursomhelst så nämnde jag ju relevant info för att få rätt dimension på kedjan, och fick svar från Boris JR nedan. All input uppskattas givetvis :)

Det är en CCM R30, som inte jättemånga personer känner till, skulle jag tro. Har inte lyckats hitta instruktionsbok för den i digital form (och verkstadshandbok finns inte ens i pappersform...), annat för motorn som är från Suzuki Freewind, och därmed lite mer känd. Hursomhelst så nämnde jag ju relevant info för att få rätt dimension på kedjan, och fick svar från Boris JR nedan. All input uppskattas givetvis :)

Kan inte hålla mig...http://lmgtfy.com/?q=CCM+R30+chain :7peta

Men eftersom det hjälper (hoppas jag) så får du ta det :tungan

Kan inte hålla mig...http://lmgtfy.com/?q=CCM+R30+chain :7peta

Men eftersom det hjälper (hoppas jag) så får du ta det :tungan

Ja, tack. Problemet är (var) väl lite att det finns olika varianter på R30-modellen, med bl.a. olika motorer, olika hjul och andra skillnader, så det går inte att lita på att en viss dimension nödvändigtvis passar min hoj. Min fråga utgick därför från drevets bredd, vilket jag menar ger minst risk för felaktiga svar.

Här var det mycket snack och lite verkstad. Har man inget att bidraga till att besvara tråden bör man avstå från att posta. Detta är teknikforumet, tråka varandra gör vi i OT.....

Faktum är att där vanligen sitter 520 och inte 525 på liknande moppar så det är en relevant frågeställning.

Ett sista pip från lillverkstan innan jag vördnadsfull lämnar teknikforumet :rolleyes:

Tänkte att ett en tråd på ett RC30 forum där man diskuterar kedjor (ja, både 520 och 525) i kombo med motortyp (Suzuki och Rotax) kanske kunde ge ytterligare kunskap... my bad :glömdet

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort