Vilken hoj till streetfighter/landsväg?

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Tjo!
Tänkte försöka hitta en streetfighter till våren/sommaren, antingen en färdig eller ett objekt..
Jag har i dagsläget en KTM 525 EXC -06 motard som jag har tänkt behålla, men det vore skönt att ha en till hoj att ha att bland annat pendla med till jobbet, åka till landet, etc..
Även om jag älskar KTM´en så känns det inte helt kosher att köra dagligen till jobbet med all service som den ändå innebär.
Vi har även diskuterat ett par stycken på jobbet om att åka till gotland i sommar och på lite andra rundturer, så det vore trevligt med en hoj som är skönare att ligga i 90-120.

Dessutom är det så jefla jobbigt när polarn ringer och vill ut och ta en tur och min står med enduro-däcken på :D

De objekt jag kollat mest på är CBR 600/900 samt Kawa ZX6R/9R, runt årsmodell 95, men andra objekt är självklart också intressanta. Pris runt 20-25 (kan gå uppåt om det finns fog för det).

Jag har ingen direkt erfarenhet av sport-sektionen av MC då jag bara haft körkort sen förra sommaren, men hur mycket mindre effektsmässigt är en 600 mot en 900 om man inte är intresserad av att ligga 200+?
Är det något man tänker på?
Hur stor är viktskillnaden mellan märkena samt mellan motorstorlekarna?
Jag vill gärna ha en ganska lätt och smidig hoj, men jag inser ju också att ingen av dem kommer gå att jämföra med smidigheten på KTM´en :D

Mest är jag ute efter att kunna ligga på landsvägar i 70-90 samt en viss del motorväg, men vill ändå ha en smidig hoj inne i stan. Tips?

Effekten räcker rätt bra i en 600, vridet gör det inte.. Från stånka till 600 radfyra är ett stort steg bakåt. Kolla på en twin är mitt tips! Vtr är prisvärda.

Och du kommer förmodligen få en massa svar om hur bra 600 är, och det är de men de saknar lik förbannat vrid.

Glömde att göra den obligatoriska reklamen för det jag kör själv, vfr 750 som är billig och bra på det mesta, dock bara en v4

Sälj 525:an och köp en 690 Duke, sm, smr eller smc!!! Billigare i längden att ha en hoj!

Riktiga män kör literhoj:hihi

Kikar du på -95 årsmodeller så är dom blytunga. ZX9R -98 o framåt är att rekommendera i den prisklassen om hyfsad låg vikt efterfrågas.

Men det finns många trevliga hojar:)

Jag har en Zx6 från -97.

Funkar enligt mig hur bra som helst, men jag har ju inte så mycket att jämföra med.

Smidig i stan och funkar fint på motorvägen och banan och på bakhjulet.

Effekten räcker rätt bra i en 600, vridet gör det inte.. Från stånka till 600 radfyra är ett stort steg bakåt. Kolla på en twin är mitt tips! Vtr är prisvärda.
Glömde att göra den obligatoriska reklamen för det jag kör själv, vfr 750 som är billig och bra på det mesta, dock bara en v4

Tack för inputen om vridet, det hade jag inte riktigt tänkt på.. Ska titta lite på VFR, se om det är nått att ha :)

Sälj 525:an och köp en 690 Duke, sm, smr eller smc!!! Billigare i längden att ha en hoj!

Hur fan ska jag få ut en 690 duke i ett surträsk i skogen, den väger ju 40 pannor mer än 525´an?! :D
Nej, anledningen till att jag tog 525 och inte 660/625/640 var just vikten och smidigheten vid endurokörning i skog/grusväg, så den lär jag inte byta bort i första taget :)

Riktiga män kör literhoj:hihi

Kikar du på -95 årsmodeller så är dom blytunga. ZX9R -98 o framåt är att rekommendera i den prisklassen om hyfsad låg vikt efterfrågas.

Men det finns många trevliga hojar:)

Bah, jag har totalt 5,3L från mina två bilar, så hojen kan gott klara sig med ett par gram mindre kolv ;)
Tyvärr sticker ju också priset uppåt då, hade tänkt försöka hålla mig under iallafall 30k inräknat konvertering..

Jag har en Zx6 från -97.

Funkar enligt mig hur bra som helst, men jag har ju inte så mycket att jämföra med.

Smidig i stan och funkar fint på motorvägen och banan och på bakhjulet.

Tackar, några åsikter om hur det känns med motorn vid landsvägskörning, bra karaktär?

Kolla på en 03-04 Z750 snygga,roliga att köra och pålitliga.

Svarar samma som till StreetfighterGBG, problemet är att det sticker iväg så mycket i pris, skulle väl visserligen ha råd men håller även på att leta ny familjebil så jag har en budget att gå efter :D

Trodde du bara körde 525:an som motard. Kolla twinnar om du gillar karaktären i stånkan, själv föredrar jag 1 o 2 framför 4 cyl.

Landsväg funkar fint.
Menar du lugn körning så är det inge problem heller.
Lägg i 6:an i 50 och sen är det bara att tuffa runt.

Har kollat runt lite nu, och har fastnat för 900 cc.
Mina största kriterier är att jag vill ha en hoj som är så lik EXC'n som möjligt i smidighet, därför verkade en 600 som bästa kompromiss.
Dock verkar CBR 900 ligga väldigt nära sitt mindre syskon i vikt, bara ett par kilo över.
Då är nästa fråga, en 918 med förgasare eller 929 med insprut?

Andra märken som kawa ZX9R är självklart aktuella, men min fokus är just vikt och smidighet, alltså inga tunga as.
Och den ska vara så lättmekad som möjlig, denna hoj blir pendlarhoj till jobbet och landet, så den ska starta utan service varannan vecka.
Men ska ändå vara snygg på lördagkvällar.
Då borde väl insprut vara det optimala?

//via Tapatalk

Last edited:
Har kollat runt lite nu, och har fastnat för 900 cc.
Mina största kriterier är att jag vill ha en hoj som är så lik EXC'n som möjligt i smidighet, därför verkade en 600 som bästa kompromiss.
Dock verkar CBR 900 ligga väldigt nära sitt mindre syskon i vikt, bara ett par kilo över.
Då är nästa fråga, en 918 med förgasare eller 929 med insprut?

Andra märken som kawa ZX9R är självklart aktuella, men min fokus är just vikt och smidighet, alltså inga tunga as.
Och den ska vara så lättmekad som möjlig, denna hoj blir pendlarhoj till jobbet och landet, så den ska starta utan service varannan vecka.
Men ska ändå vara snygg på lördagkvällar.
Då borde väl insprut vara det optimala?

//via Tapatalk

Gör det enkelt för dig: köp min fazer 1000. Marginellt dyrare än priserna du nämner och behöver inte mycket till uppsnofsning. Jag åker EXC450 själv som alternativ och jag tycker inte Fazern är osmidig.

Gör det enkelt för dig: köp min fazer 1000. Marginellt dyrare än priserna du nämner och behöver inte mycket till uppsnofsning. Jag åker EXC450 själv som alternativ och jag tycker inte Fazern är osmidig.

Dock väger den väl 36 kg mer?
Och heller inte lika snygg som en 929 med -03 600 RR röv :-)

//via Tapatalk

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...