Vilken hoj ska jag välja?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag går i tankarna på att köpa en ny hoj. Det blir en allround/offroad (tror jag, är inte så hemma på dessa termer). Hur som helst, det som ligger närmast för närvarande är en BMW R 1150 GS. Dock är de ganska dyra och eftersom jag inte känner till denna marknad så väl vill jag fråga om det finns någon annan hoj ni kan rekommendera. Den får kosta max 80 000 kr.

QUOTE=hbo69]Jag går i tankarna på att köpa en ny hoj. Det blir en allround/offroad (tror jag, är inte så hemma på dessa termer). Hur som helst, det som ligger närmast för närvarande är en BMW R 1150 GS. Dock är de ganska dyra och eftersom jag inte känner till denna marknad så väl vill jag fråga om det finns någon annan hoj ni kan rekommendera. Den får kosta max 80 000 kr.[/QUOTE]

Du verkar vilja ha en hoj som man sitter bra på i många mil i flera timmar och är allround då kan man glömma sporthojar.

Aprilia Caponord tex såg en annons här till ett sjukt bra pris http://www.sporthoj.com/annonser/?id=22838

Annars tror jag BMW 1150 är mer lättsålt , andra kan vara yamaha TDM900 och honda ,suzuki och honda har v twinnar ganska streamline och intetsägande hojar .
KTM adventure 950 är ball.

Last edited:
Pröva HONDA Varadero alt African twin

African twin är min favorit!

Som gammal offroadåkare har jag haft många modeller t e x: XR, XT, TT, GS, Africa Twin, Transalp... :)

Skall du ligga i den prisklassen d v s 80 papp o vill ha en större offroad ala' GS så rekommenderar jag att köpa Kawa KLV 1000, du får då en helt ny hoj för 88 900 = just nu en säljdrive som e' mycket prisvärd.
Dock som du kanske vet är inte denna (eller GS:n) någon grusbusmaskin precis.

Viktigast är att tänka igenom vad du skall ha hojen till....vill du sprätta grus glöm då GS o KLV....

Vill du sprätta grus + toura långt o ha en billigare hoj tycker jag du skall kika på Africa Twinnen, du bör få loss en fin 01:a med få mil för drygt 60 papp. :tummenupp

Skall du ha en aktionsradie på max 10 mil köra grus + asfalt titta/prova då en XT 600 E eller ännu hellre DR 650 SE, fina nyare exemplar för < 40 papp. :tummenupp

Last edited:
africa twin eller ktm 950 adventure...
nån av dom skulle jag välja men jag e ju inte du :rolleyes:

african för mer touring
ktm för mer bus :tummenupp

Throttlejunkie skrev:
Viktigast är att tänka igenom vad du skall ha hojen till....vill du sprätta grus glöm då GS o KLV....
Nja, det jag i första hand ska ha hojen till är pendling till/från jobbet. Alltså asfaltskörning, ca 40 mil i veckan. Sedan blir det naturligtvis mer på fritiden, men som sagt, mestadels åkning på asfalt.

hbo69 skrev:
Nja, det jag i första hand ska ha hojen till är pendling till/från jobbet. Alltså asfaltskörning, ca 40 mil i veckan. Sedan blir det naturligtvis mer på fritiden, men som sagt, mestadels åkning på asfalt.

rent spontant :va en africa twin som e lite billigare säger jag.

hbo69 skrev:

Låter som de' bästa i ditt fall är att ta bussen, du slipper dessutom att bli blöt om de' regnar då! :hihi

Skämt åsido......asfalt till jobbet 8 mil/dag + lite fritidsköra o mest på asfalt = Lutar mest åt en Transalp tycker jag, jämfört med AT:n får du en lite snällare/lugnare hoj, dessutom får du för samma peng färre mil på mätaren + nyare årsmodell + säkerligen en mer välbevarad hoj jämfört mot AT:n.

Här är en t e x lämplig Transalp till salu i Tokholm:
http://www.blocket.se/view/5349256.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Ut o provkör/testa dig fram vad som känns mer rätt för Dig

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...