vilken hoj i superstock 600?

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Gelleråsen
Hoj
Aprilia rsw 125, yamha yz250
Funderar på att köra superstock 600 2008. och då skulle det vara roligt vad andra tycker om hojarna man kan köra i klassen.. suzuki och yamaha är vad jag hade tänkt mig.. men kom med lite vad ni tycker om hojarna! :)
 
Titta på vad dom som kör har för hojar. Själv är jag överförtjust i Suzukis men tyvärr är det inte lika gott om beg grejer som det är till Yamaha mfl.
Stod och kollade på EM i helgen och när det rullat fram 10st R6or i rad förstår man vilken hoj som är mest praktisk att ha. Inget som säger att den är bäst dock:tungan
 
Det spelar ingen roll, välj den du känner mest för. Sedan är det så klart som WestW skriver, vill du ha maximal tillgång på begagnade delar så är det R6 som gäller.

Men lite om hojarna då ändå: Sukkan sitter du lite mer I hojen, R6:an mer PÅ hojen. Sukkan har mindre racemässiga fjädringskomponenter out-of-the-box än yamman, med yamman kan du säkert hänga med helt original, medans sukkan kanske behöver moddas lite där.
 
Last edited:
Suzukin verkar ju vara lite "sämre" än de andra just för racing. Sedan är det väl intressant vad du kan få för deal på spons också.
 
2005 Vann Papunen SM med en Hånda, samtidigt som han rekommenderade mig R6a över de andra märkena runt 600-750cc då han åkte Yamaha själv år 2001 tror jag, lite osäker på årtalet stämmer.

Freddy har bara talat gott om Yamaha även de åren han inte själv kört med Yamaha..
 
Nya cbr600RR och YZFR6 är väl dom som är mest ready fore race.Tittar man på Superstock 600 så dominerar dessa hojar vilket kanske säger en del.
 
Jag har läst ett nr av bike (?) där de testar de mest eftertraktade racing hojar och suzkan kom sist. tror att yamahan låg under hondan.

Men jag har en deal med ett företag som tar just in suzuki o yamaha. Yamahan känns vanlig, men som ni säger, det kanske inte är så konstigt.

en annan fråga är vilka däck man ska ha ?! vilka är hetast på marknaden nu ?
 
Färgad som man är, men kawan är riktigt fin i år. Rejnäs åkte endurance med en sån och föredrog den framför sin egen R6a (bägge av senaste modell givetvis)... Men dom lär funka bra allihop.

Dock tycker jag det är en klar nackdel att hondan inte har slirkoppling. Det är ordentligt skönt att ha!
 
Dock tycker jag det är en klar nackdel att hondan inte har slirkoppling. Det är ordentligt skönt att ha!

Personligen skulle jag vilja köra utan slirkoppling iaf de första åren, så man lär sig köra hoj på riktigt. När man lärt sig köra hoj, som du har, då förstår jag att slirkoppling måste vara guld.
 
Personligen skulle jag vilja köra utan slirkoppling iaf de första åren, så man lär sig köra hoj på riktigt. När man lärt sig köra hoj, som du har, då förstår jag att slirkoppling måste vara guld.

;) Går man från 600 med slir till gammal 1000cc-twin utan slir och hämningslöst sparkar ner två växlar in i depåböjen på Atorp så lär man sig snabbt att köra hoj "på riktigt" igen. En sån chock :näsblod
 
en annan fråga är vilka däck man ska ha ?! vilka är hetast på marknaden nu ?

sen kommer R6 uppdateras till nästa år ? någon som har någon fundering om det ?
 
Färgad som man är, men kawan är riktigt fin i år. Rejnäs åkte endurance med en sån och föredrog den framför sin egen R6a (bägge av senaste modell givetvis)... Men dom lär funka bra allihop.

Dock tycker jag det är en klar nackdel att hondan inte har slirkoppling. Det är ordentligt skönt att ha!
Jodå, kawan är grym i år trots att jag varit tvungen att köra den helt standard tills nu (orginal system med kat och utan styrdämpare) Nu när änligen helsystemet från arcapovic har kommit har jag bara hunnit testa 10 minuter sedankäkade jag grus ut på startrakan på Gelleråsen och sitter nu med opererat nyckelben och hoppas att det skall gå att köra på knutstorp....surt... Men som sagt hojen är grym, både fjädringsmässigt och motormässigt. Vi körde 4 timmar på Falkenberg utan styrdämpare, så bra är faktiskt chassit! Som Donkeyshot sa, Morgan föredrog den före sin R6 som är både "Öhlins- och Acropivic-kitad".
är du ute efter en ny eller en begagnad? Min blir till salu efter SM-finalen i Falkenberg......(Och ja, jag kommer åka grönt nästa år med!)

en annan fråga är vilka däck man ska ha ?! vilka är hetast på marknaden nu ?

Mezeler eller Pirelli är väl det som sitter på 90% av hojarna tror jag. De nya Pirellin (Dragon Super corsa) tycker jag är riktigt grymma men det är nog mer en smaksak och prisfråga.....
 
Last edited:
Färgad som man är, men kawan är riktigt fin i år. Rejnäs åkte endurance med en sån och föredrog den framför sin egen R6a (bägge av senaste modell givetvis)... Men dom lär funka bra allihop.

Dock tycker jag det är en klar nackdel att hondan inte har slirkoppling. Det är ordentligt skönt att ha!


Har alla dem andra nya 600 slirkoppling utom hondan då???

går nämligen och suger lite på en ny honda..

Vad kostar en slirkoppling om vill köpa en löst till...
 
Har alla dem andra nya 600 slirkoppling utom hondan då???

går nämligen och suger lite på en ny honda..

Vad kostar en slirkoppling om vill köpa en löst till...

Mer än vad det är värt iaf. I början hade jag stora problem med motorbromsen, men nu har jag vant mig och lärt mig att köra så att det inte studsar, och när det väl gör det så är det inte så stora problem. Ner för liton på Knutstorp tex så får man kela lite med kopplingen för att det inte ska studsa, men om man bara gör det så går det utmärkt.
Om hojen ska användas i STK600 så får man dessutom inte montera en eftermarknadsslirkoppling.
 
CBR600RR 2007/8 Billigast, lättast och snabbast.
Det var ju ett enkelt val, eller hur?
 
fixsar du spons från honda så blir jag glad dante. :)
för honda var det första jag tänkte på.
men just nu har jag att välja mellan sukan o yaman..
 
Last edited:
fixsar du spons från honda så är jag glad dante. :)

just nu har jag att välja mellan sukan o yaman..


Alltid svårt med spons i Rookie klasser, men får jag RS125an så kan jag lägga ett gott ord för dig?

Varför Suzuki eller Yamaha..
 
Alltid svårt med spons i Rookie klasser, men får jag RS125an så kan jag lägga ett gott ord för dig?

Varför Suzuki eller Yamaha..


Superstock är en klass för A-licensierade förrare som jag är.
jag har hittat en återförsäljare till Suzuki och Yamaha som är väldigt generös.

Hondan är såld. nu är det aprilian som är kvar just nu :)
 
Last edited:
Back
Top