Vilken hjälm är bättre?

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
Mitt lilla huvudbry är att jag måste ha en ny störtkruka. För min gamla skönhet en SHOEI RAINEY från 91 ska få gå i pension. Då kostade en smärre förmögenhet då men eftersom utvecklingen gått framåt kanske man skulle kunna hitta en NY huvudbonad med bättre komfort till bättre pris. Vad skulle du valt?:hjälm

Som sagt..

Jag trodde jag var en korkad snåljåp som hadde min gammla AGV Rossi replika i 8 år... men du har ju haft din 9 år längre än mig :D :tungan ..

Jag bytte iaf till en Shoei Raid II förra våren och jag är jättenöjd med denna..

Men det bästa rådet jag kan ge, är att du bör gå in i butik och prova villken som passar just din skalle.. Sen kan du ju beställa hjälmen från tyskland så sparar du några riksdaler :tummenupp

Om du haft shoei innan och gillade det så kan jag rekommendera en Xr 1000 då jag gillar både passformen och komforten i dem.

Jag har även kraschtestat en riktigt ordentligt och jag blev inte ännu dummare i huvudet efter ialla fall.

Jag har ett presentkort på en ny sådan här om du är intresserad så PMa.

/Urban

Om du haft shoei innan och gillade det så kan jag rekommendera en Xr 1000 då jag gillar både passformen och komforten i dem.

Jag har även kraschtestat en riktigt ordentligt och jag blev inte ännu dummare i huvudet efter ialla fall.

Jag har ett presentkort på en ny sådan här om du är intresserad så PMa.

/Urban

XR 1000 är inte så himskans dyr heller, får åka ner och prova den och lite andra. Presentkort låter intressant, är det inte sånna man får :hihi

.

Nu vet ju inte jag hur mycket Shoei ändrat på sina passformar sen -91 men normalt sätt så kan du inte ha Arai om du kan ha Shoei.
Testa xr-1000 eller Raid II. Förbered dig på ett jävla liv bara :)

Shark kan jag rekommendera och även x-lite 701 och uppåt.

Folk brukar vara väldigt glada i att referera till vad de i MotoGP använder, och då ligger uppenbarligen Arai och Shoei bäst till (se nedan). Hjälmar kan dock vara hur "bra" som helst, passar de inte på just ditt huvud är de ändå kass. För min del passade X-lite X-801RR bäst, varken Arai eller Shoei funkar för mig. Prova dig fram är mitt råd.

MotoGP 2008:
Arai, 5 st
Shoei, 3 st
Nolan, 2 st
Shark, 2 st
Suomy, 2 st
AGV, 1 st
Airoh, 1 st
Vemar ,1 st
X-lite, 1 st

Jag köpte mig en silvrig matt HJC Phoenix nu i höstas, och jag kan ju bara säga att den är underbar. Kanon komfort och bra pris. Gav 2995:- för det, om jag minns rätt... kommer dock inte ihåg om det var rea på den...

Lycka till!

Bifogat

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    73.7 KB · Visningar: 43
Folk måste ha konstiga skallar eller så har jag ett väldigt dynamiskt huvud för jag tycker de flesta hjälmar - i rätt storlek - passar ganska bra. Visst att det finns de som sitter bättre/sämre men jag får alltid på mig hjälmen. Dessutom har ju inredningen en tendens att omforma sig (lite) efter användning.

Vilken hjälm som är skönast är helt subjektivt.
Vilken hjälm som passar bäst är mer objektivt.
Vilken hjälm som är tystast är objektivt, men hänger ihop med hur väl den passar just det aktuella huvudet.
Vilken hjälm som skyddar bäst är uteslutande objektivt, och det enda(!) sättet att veta något om det är att läsa Bikes förstörande tester. Att en hjälm är CE-godkänd betyder i praktiken väldigt litet...

Visst att det finns de som sitter bättre/sämre men jag får alltid på mig hjälmen.
Vi kanske har lite olika krav på en hjälm? Jag får också på mig alla hjälmar i rätt storlek, men jag kräver lite mer än så i passform för att den ska vara intressant. Dålig passform gör den inte bara obekväm, utan även att den inte sitter lika väl fixerad på huvudet.

Shoei eller X-lite skulle jag valt!:tummenupp
image.asp

60-4471-2.jpg

Haft 5 Arai hjälmar på raken, mycket nöjd. Jag kör med rx7:an men har även haft den billigare modellen, mindre vindbrus i den billigare pga mindre ventilationskanaler. Prova lite olika hjälmar, din skalle kanske inte passar Arai.

Krashtestade min Shoei Xr-1000 2ggr i sommras och blev inte dummare av det :rolleyes:
Blir till i sommar en marushin hjälm i kolfiber :slicka

Folk brukar vara väldigt glada i att referera till vad de i MotoGP använder, och då ligger uppenbarligen Arai och Shoei bäst till (se nedan). Hjälmar kan dock vara hur "bra" som helst, passar de inte på just ditt huvud är de ändå kass. För min del passade X-lite X-801RR bäst, varken Arai eller Shoei funkar för mig. Prova dig fram är mitt råd.

MotoGP 2008:
Arai, 5 st
Shoei, 3 st
Nolan, 2 st
Shark, 2 st
Suomy, 2 st
AGV, 1 st
Airoh, 1 st
Vemar ,1 st
X-lite, 1 st

Jag förstår inte varför fler tillvekrare använder samma material invändingt som X-lite gör! Hjälmen känns hur skön som helst och inte alls lik de andra tillverkare. Känns ungefär som att ha ett underställ på huvudet :P

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman