Vilken högtryck bör man ha till bilen?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Min Nilfisk 110-bars verkar ha frusit sönder i mitt kallgarage i vinter. Att de inte ska tåla -18C i ett par veckor, va? ;) Den sprutar vatten men inget bra tryck. Kan man laga dem tror ni?

Huvudfrågan är då; ska man satsa på kvalitet, billigt med högt tryck, eller billigt med lågt tryck (good enough)?

A. Finns Nilfiskar från 800kr (en sådan jag hade) som funkar hyggligt.
B. Lidl har en "Parkside" 150bars med 6m slang för 999kr(!). Alu-motor (viktigt?) och lite googlande ger rykten om Kärchergrejer i botten. Folk verkar allmänt nöjda. Vågar man? Är 150 bar för högt tryck för att spola av bilen?
C. ÖB har en noname för ynka 300kr som sprutar 95bar. Good enough?
D. Bör jag satsa på en Kärcher/Nilfisk för 2000kr med extra allt?

Naturligtvis ska jag ha kompressorn inomhus nästa vinter.. :gnissla

Annars blir inte bilen ren ju. Tvättade av bilarna med endast slang (pga av högtryckshaveriet) och det enda man gjorde var att smörja in bilen med smuts. Helt kasst.

Annars blir inte bilen ren ju. Tvättade av bilarna med endast slang (pga av högtryckshaveriet) och det enda man gjorde var att smörja in bilen med smuts. Helt kasst.

Högtryck är bra om man vill tanka upp dörrarna med fukt, pressa in vatten under gumilister, torkargenomföringar och lås, men samtidigt inte vill komma åt att spola bort den fuktbindande korrosiva smutsen under skärmkanterna, fjädersäten och i hjulhus mm.

Jag byter inte bil så ofta, har haft min nyvarande i 16 år, 31 år gammal bil, ingen rost. Fin lack.

Prata med de som kan konsten att hålla bilar fina länge när du tar råd om vad som är bra för bilen. Det är iaf mitt råd.

Trycktvätt är inte ngt som jag gärna använder på varken bilen, träbåten eller hojen.

Last edited:
Högtryck är bra om man vill tanka upp dörrarna med fukt, pressa in vatten under gumilister och i lås, men samtidigt inte vill komma åt att spola bort smutsen under skärmkanterna och i hjulhus mm.

Mja, håller nog inte riktigt med där. Man får väl välja lite vart och hur man spolar samt hur nära. Dessutom vill jag ha just "lagom" tryck för att inte ta lacken med mig..

F.ö. byter inte jag heller bil särskilt ofta och har aldrig haft problem med rost. Men var och en gör ju som jag vill..

Har man en bruksbil som körs på vintern kan avfettning o högtryck vara befogat.

Köp enl alternativ D.

OBS att många inte tål förvaring i minusgrader, kanske inte gäller för alla dock.

Vi har en liten klen stackars Kärcher jag gillar just för att den är så pass svag. Den är kanon att tvätta Långforden med. Då behöver man inte vara orolig att man pajar något.

Lektion 1A i att få intern rost i främst dörrar och skärmkanter är avfettning och trycktvätt.

Helt sant. Man ska inte avfetta för mycket. Mitt motorrum är indränkt i WD40. Har även sprutat in WD40 och linolja i div håligheter i dörrar, huv, mm jag hittat. En flottig hinna är finemang.

Lektion 1A i att få intern rost i främst dörrar och skärmkanter är avfettning och trycktvätt.

Var inget svar på frågan. Får väl utgå från att TS har råd med en bil som tåls att tvättas. Dvs inte något 30 år gammalt junk.

Glöm det. Tillbaka till frågan: Ska du använda högtrycken till något annat än att tvätta bilen?
Jag är jäkligt nöjd med Nilfisk, rejäla maskiner med för dyra tillbehör.

Jörgen, hur får du bilen ren efter 1 månads vinterkörning med salt, tjära, smuts och lera?

Tillbaka till frågan: Ska du använda högtrycken till något annat än att tvätta bilen?

Nej, inget speciellt. Kanske terassen vart 3:e år men det är lågprio på det. Jag är sugen på mycket bang-for-a-buck alt. billigt good-enough.

Den på ÖB lär väl ha 2 års garanti och sköljer (väl?) tillräckligt hårt. Eller ska man safe:a med en Nilfisk 110? Å andra sidan, 6 m slang och 150bar för 999kr är bra, om det håller.

Var inget svar på frågan. Får väl utgå från att TS har råd med en bil som tåls att tvättas. Dvs inte något 30 år gammalt junk.

Glöm det. Tillbaka till frågan: Ska du använda högtrycken till något annat än att tvätta bilen?

Just, tålighet mot/för högtryckstvätt ingår i produktutvecklingen.

• Gilla
Reaktioner: Zee
Helt sant. Man ska inte avfetta för mycket. Mitt motorrum är indränkt i WD40. Har även sprutat in WD40 och linolja i div håligheter i dörrar, huv, mm jag hittat. En flottig hinna är finemang.

Ja avfettningen rinner förbi skraplisten på sidorutorna, sedan avfettar den bort rostskyddsvaxet på insidan av dörren. Härav blir det sedan spaltkorrosion i den punktsvetsade plåtfalsen i dörnederkanten.

Med trycktvätt mot rutan får man in extra mycket vatten.

Viktigt också att rensa alla dräneringar i dörrar, sparklådor, baljor, kupeluftintag och under huvgångjärn, så att de inte satt igen av barr etc. Brukar kolla/rensa detta mha en plastpinne vid varje tvätt, går rätt fort.

Brukar också förnya skiktet i mina dörrar, sparklådor, skärmkantfalser etc, inifrån mha av tunn slang och spruta. Använder Tectyl ML Men linolja är ju också bra. I synnerhet om det redan finns ytrost. Denna passiviseras då och bildar järntvål när inoljan oxiderar. Samma process som när linoljebaserad järnmönja härdar (hematit=järnoxid (snarlik rost). Mycket fiffigt.

Jag håller bilen vaxad, vid vinterkörning tvättas de 1 gång i veckan, smutsen sätter sig då aldrig. Men avfettning tar bort vaxet, så jag extra noga med att inte använda det på vintern. Avfettning (petroleum) använder jag ibland på svamp som cleaner innan vaxning. Använder det då där jag ser att tjärfläckar har satt sig. Duschar aldrig på hela bilen.

Du kan kalla min bil för junk om du vill. Men jag tar det som ett tecken på att du är en osympatiskt person. Det är första gången jag hört ngn säga ngt sådant om min mercedes. De flesta brukar säga helt andra saker på mackarna, oftast ge bud på den.

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back