Vilken gsxr topp är bäst att porta/använda för turbo?

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Som ämnet antyder, jag har 2 topplock att välja mellan, en från en -91:a och en från en -86:a. Jag vet att -91:an har fetare insugshål än -86:an , men har
det egentligen någon betydelse vid överladdning om man väljer den större toppen med fetare förgasare vs den från -86 med de relativt små 34:orna?

Även inne på att smått skicka iväg en topp för portning, vilken skulle ni rekommendera att man filar på?
Motorn är för övrigt en -86:a som jag bygger på.

Tackar på förhand!
 
gixxern skrev:
Som ämnet antyder, jag har 2 topplock att välja mellan, en från en -91:a och en från en -86:a. Jag vet att -91:an har fetare insugshål än -86:an , men har
det egentligen någon betydelse vid överladdning om man väljer den större toppen med fetare förgasare vs den från -86 med de relativt små 34:orna?

Även inne på att smått skicka iväg en topp för portning, vilken skulle ni rekommendera att man filar på?
Motorn är för övrigt en -86:a som jag bygger på.

Tackar på förhand!

Ta 86á toppen den har justerskruv till ventiljusteringen, lättare att hålla på med än 91´ans schims och det är lättare att hitta kammar till 86án.
Skall du åka med turbo är Cv34órna från 86án perfekta.
 
Kurres löjligt små CV34'or levererar ca 420 hästar på bakhjulet, du hade tänkt plocka ut mer än så ur din hoj?

Ska du inte porta topparna ska du använda 91'a toppen om möjligt (den flödar bättre i originalskick än 86'a), annars är 86'a toppen den du ska använda.

Du vet om att 91'a toppen och 86'an inte använder samma typ av kamaxlar?
Det går att konvertera shimstoppen till att använda skruvjustering. Man får svetsa upp och fräsa nya axiella lagerlägen på två av överfallen och svarva till några axeldistanser.
 
Tackar för svaren! Oh, nej herregud, 420 hk är nog inget jag siktar på i det här skedet! Jag är medveten om kamaxelskillnaden, jag fick med kammar till 91'a toppen, dom är tyvärr på gränsen till nerslitna på nockarna. Jag ville bara
höra mig för om det var värt att byta ut 86'a toppen som jag har nu på hojen till 91'a toppen. Båda topparna är nämligen orörda, förutom att jag slipat in ventilerna på 86'a toppen så dom inte läcker mer.

Jag har inte heller CV40:or att tillgå just nu, bara CV34:or.
Jag är rätt så nöjd om jag kan klämma ur 300 hk på slangen med mitt lilla 16T aggregat, men jag har fått uppfattningen att det inte är möjligt med orginal kubik (1052) och max 1.5 bar tryck, utan att börja porta toppen och höja kubiken.

Vet du/ni kanske vad max borr man kan ha på 86'a cylindern med turbo?
Jag har även sett att det verkar populärt att plocka på 1127 cylindern på de
gamla 86'a blocken, slipar man bara ur med slipstift för fodren, eller fräser man helst blocket?


andersbrink skrev:
Kurres löjligt små CV34'or levererar ca 420 hästar på bakhjulet, du hade tänkt plocka ut mer än så ur din hoj?

Ska du inte porta topparna ska du använda 91'a toppen om möjligt (den flödar bättre i originalskick än 86'a), annars är 86'a toppen den du ska använda.

Du vet om att 91'a toppen och 86'an inte använder samma typ av kamaxlar?
Det går att konvertera shimstoppen till att använda skruvjustering. Man får svetsa upp och fräsa nya axiella lagerlägen på två av överfallen och svarva till några axeldistanser.
 
Max 2 mm borr på originalfodren, dvs max 78 mm, 1109cc. Annars blir de för lätt ovala. Upp till 82 mm (1225 cc) kan du gå med andra foder. Ett 1127-block kan du ta till 80 mm, dvs 1166 cc.

Det är bara att slipa ur för fodren i ditt block, du lär dock splitta motorn för att kunna göra rent efteråt.

Porta toppen? Det enklaste du kan göra är att fylla igen grytan efter ventilstyrningen för att ta bort turbulensen samt slipa bort kanterna kring ventilsätet - det är nästa så du klarar det med en rundfil!

Coop, dvs OBS, har just nu Julrea på en Dremmel-kopia, 145 kronor för en komplett liten slipmaskinssats inklusive böjlig axel. Jag köpte tre uppsättningar.

JB-Weld (för plastningen av "pottan") finns nu tydligen på Claes Ohlson.

Effekt? Du blir nog nöjd än hur du gör! :D

<edit>Angående rubriken "Vilken gsxr topp är bäst att porta/använda för turbo?", well... MINA TOPPAR! Hehe... </edit>
 
Last edited:
<edit>Angående rubriken "Vilken gsxr topp är bäst att porta/använda för turbo?", well... MINA TOPPAR! Hehe... </edit>[/QUOTE]

Haha! Ja, du har ju bevisat att dina toppar uppenbarligen fungerar med tanke på "Kurres" maskin.. :)

Tack för dina svar, jag ska försöka ta mig över det stora havet och försöka få
tag i lite prylar då att experimentera med. :lol
 
Jag förföljer Dig Anders...hehe
1127 cylindern går bra att borra till 81mm dvs 1216cc, Jag körde med det i
flera år ,stor turbo och ofta 2bar i laddtryck, Jag kontrollmätte cylindern
efteråt och den var löjligt bra ca 5 tusingar i konicitet....
Man kan använda standrad busa kolvar (81mm) i en 1127 ger 8:1 utan spacer!
/Christer
 
Jag själv har kört två 1127-block ovala. 1157'ans halva millimeter extra höll bättre innan en vevstake sa upp sig. B12'or borrade till 82 mm verkar inte heller hålla, 81 verkar iaf funka. Både Jay på APE och Kim på Carolina Cycle avråder från att ta upp fodren så tunna. Å andra sidan är det lätt att borra upp cyllarna och byta foder om man har oturen att de slår sig. Nya foder och kolvringar direkt från USA kostar ju inte mer än ca 300 dollar.

Kan kanske vara att lustgasen utvecklar lite mer värme och högre momentant förbränningstryck som gör att fodren slår sig.
 
NLR skrev:
Man kan använda standrad busa kolvar (81mm) i en 1127 ger 8:1 utan spacer!
/Christer

Den opplysninga har du fra Erik som igjen fikk tipset fra meg......:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top