Vilken glykol till Husaberg

mr535

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
Husaberg 650 03
Vilken glykol skall jag använda till min Husaberg 05.
Det var grön glykol i när jag tömde kylet, men när jag köpte glykol idag så sa dom att det skulle vara rödglykol i enl Castrols rekommendationer.
Tacksam för svar.

// Magnus

skit samma, tycker jag. jag har haft både och i lite olika bilar å hojar, har inte märkt nån skillnad.

Biltema har en röd som jag har för mig förhindrar korrision bättre jämfört med den blåa. Kör med den i en av mina bilar och den funkar bra. Den röda finns givetvis att köpa på bilfirmor med vad jag vet, men kostar givetvis betydligt mer.

grön och blå är samma. Akta er för att blanda röd och grön, då blir det gegga.

Det har ingen större betydelse. Det är glykol alla sorterna. Visserligen är det lite olika typer av glykol. Propylenglykol och etylenglykol är dom vanligaste. Kommer inte ihåg vilka färger det är på dom. Skillnaderna på korrosionsskydd är såvitt jag kan förstå försumbara. Den röda är den som brukar kallas Longlifeglykol och kostar mer men jag är tveksam till om det egentligen gör någon som helst skillnad.
Känner du dig väldigt orolig så köp det dom rekommenderar men jag skulle utan att blinka kunna hälla i någon annan färg.
Dock sägs det att man ska undvika att blanda olika.

grön och blå är samma. Akta er för att blanda röd och grön, då blir det gegga.

Ja. Det finns en ytterst liten risk att det ska uppstå polymerisation i glykolen och då kan det bli gegga av det. Men sannolikheten är ytterst liten då det krävs ganska speciella förutsättningar för att åstadkomma detta och dom får man inte i ett kylsystem i en motor utan vidare.

Kollar man på databladen på exempelvis OKQ8 så står det uttryckligen om både den röda och den gröna att den är blandbar med de flesta andra glykolsorter som finns på marknaden.
Kollar man på den orangea så står det ingenting om att blandning med andra sorter ska undvikas.

Propylenglykolen är den minst giftiga och således mest miljövänlig.
Etylenglykolen ska visst ge något bättre värmeöverföring. Den röda etylenglykolen innehåller extra korrosionshämmande tillsatser som gör den extra lämplig för användning i motorer med aluminiumdelar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT