vilken glykol ska man ha ?

eson75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
TZ 250 R -87, GSX-R 750 -88, CBR1100 XX -97, GSX-R 1000 -02, 525 exc/sm -04, TL 1000 S (sklad) -97
hello,

För att göra nått kul mellan släkt kalasen i jul tänkte jag meka lite och bla byta kylarvätska någon som vet vad det skall vara för någon ?
Behöver man använda destilerat vatten?

Hojen är en gsx-r 1000 -01.

:banana
god hjul
andreas[/FONT]
 
Glykol

eson75 skrev:
hello,

För att göra nått kul mellan släkt kalasen i jul tänkte jag meka lite och bla byta kylarvätska någon som vet vad det skall vara för någon ?
Behöver man använda destilerat vatten?

Hojen är en gsx-r 1000 -01.

:banana
god hjul
andreas[/FONT]

Jag handla i närmaste bil detaljhandel,köpte koncentrerad så man kan själv blanda upp efter önskan (temperatur).
Sen blanda jag ut det med destilerat vatten,då det finns kalk i det vanliga vattnet som kan ge avlagringar i kylsystemet.Här nere i Trelleborg har vi oxå rätt hög kalkhalt i vattnet.
Ps.är man lat finns det färdigblandat oxå att köpa men bättre ju o köpa en liter koncentrerat o själv blanda,det som blir över kan du slå i kärran oxå ju.
Mvh R1 racer
 
Eller så skaffar man bättre typ av kylmedia som klarar lägre temperatur, inte kokar bort förrän en rejäl bit över 100 grader, som har bra värmelednings-egenskaper och som dessutom är godkänd för rejs-bruk (i vissa fall). Kostar inte så farligt...

Jag kör själv med Motuls Motocool Factory Line (arbetsområde -35 till 136 grader), finns andra produkter som gör samma jobb. Kolla bara att de också är snälla mot aluminium och packningar m.m.
 
eson75 skrev:
hello,

För att göra nått kul mellan släkt kalasen i jul tänkte jag meka lite och bla byta kylarvätska någon som vet vad det skall vara för någon ?
Behöver man använda destilerat vatten?

Hojen är en gsx-r 1000 -01.

:banana
god hjul
andreas[/FONT]


Jag kör med Glycoshell SF som jag blandat med destillerat vatten... blandar man den 50/50 så höjer man kokpunkten till 108 grader... när man ändå handlar glykolen hur svårt är det att köpa lite batterivatten samtidigt? ;) Det rör sig knappast om 7-8 liter juhe.
 
Last edited:
eson75:
Om man generaliserar kan man säga: Om dricksvattnet är ytvatten går det bra att blanda i glykolen men om dricksvattnet är grundvatten bör man använda avkalkat/destillerat vatten. Men varför inte färdigblandad glykol, den är helt ok och prisskillnaden är väl försumbar.
Skrev ett inlägg på bike.se om glykol http://www.bike.se/forum/thread.php?t=11470

TomK:
Vad gör Motulsoppan som inte vanlig glykol klarar av?
 
Ser man det som en större belastning av ens ekonomi att köpa 1-2 liter batterivatten, så ta vanligt kranvatten eller köp färdigblandad glykol som FZ1 nämnde...
 
skruvis skrev:
Ser man det som en större belastning av ens ekonomi att köpa 1-2 liter batterivatten, så ta vanligt kranvatten eller köp färdigblandad glykol som FZ1 nämnde...
Är två liter destillerat vatten för mycket för ekonomin ska man nog byta hobby. Motorcykelmotorer blir varma och nya kylare är dyra.
Kawas manualer är helt tydliga på att det ska vara destillerat vatten, men i en absolut nödsituation kan rent regnvatten duga.
 
TomK skrev:
Jag kör själv med Motuls Motocool Factory Line (arbetsområde -35 till 136 grader), finns andra produkter som gör samma jobb. Kolla bara att de också är snälla mot aluminium och packningar m.m.


Och vart köper man sån smörja då? Och kostar det mycket?
 
Vad är egentligen godkänt för race?! Vet att många racekillar kör med enbart destvatten men det finns ju grejer som skyddar mot frost samtidigt som man får bättre kylning.. E ju ofta det e minusgrader i släpet på våren, ingen höjdare me rent vatten då..

Men hur får man reda på vad som e godkänt att tävla med?!
 
FZ1 skrev:
TomK:
Vad gör Motulsoppan som inte vanlig glykol klarar av?

Glykol är bara för att det inte ska frysa vid köldgrader (mer eller mindre). Speciellt utvecklat kylmedia leder bort värme bättre, är inte lika hal om den kommer ut på asfalten, klarar lägre temperaturer utan att bli en tjock soppa, kokar först vid temperaturer som ändå är ohälsosamma för motorn. Är tillverkad för ändamålet helt enkelt...

Jag köper av en bekant som har bra kontakter. Men vem som helst som har Motul (BoOve t.ex.), ska kunna ta hem sånt och andra stora tillverkare har liknande saker. Hittar inte på fakturan nu, men har för mig en liter kostade 90:- ungefär. Kolla på www.motul.com för data...
 
TomK skrev:
Glykol är bara för att det inte ska frysa vid köldgrader (mer eller mindre). Speciellt utvecklat kylmedia leder bort värme bättre, är inte lika hal om den kommer ut på asfalten, klarar lägre temperaturer utan att bli en tjock soppa, kokar först vid temperaturer som ändå är ohälsosamma för motorn. Är tillverkad för ändamålet helt enkelt...

Jag köper av en bekant som har bra kontakter. Men vem som helst som har Motul (BoOve t.ex.), ska kunna ta hem sånt och andra stora tillverkare har liknande saker. Hittar inte på fakturan nu, men har för mig en liter kostade 90:- ungefär. Kolla på www.motul.com för data...

Jaha det är en monoethyleneglycol av samma typ som shells varför special beställa genom en handlare när man kan gå in på shell & köpa nästan samma glykol?

Men om du menar motocool expert så har den kokpunkten vid 133°C/271°F (+1.5 bar )... men om motocoool factoryline kan man inte utläsa var kokpunkten ligger vid men båda 2 samt Glycoshell FS är en monoethyleneglycol samt att glycoshell & motocool factoryline är baserad på OST (organic acid technology) vilket ger en produkt som är nitrit, amin, fosfat, borat samt silikatfri...

Läs lite här http://www-static.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/glycoshell_sf.pdf
 
TomK:
Har forskat lite om Motuls Motocool Factory Line, verkar vara en sk. LongLife glykol motsvarande som alla andra oljebolag marknadsför.

Mitt inlägg på Bike:
Det finns tre huvudtyper av frostskyddsmedel ("kylarglykol") i handeln: Vanlig-glykol, LongLife-glykol och Miljö-glykol.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra, inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara så där går det bra att blanda.
Alla är igentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (monoetylenglykol). Är giftig, ger svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är bl.a helt nitratfri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol. Är giftfri.

Varför välja Longlife: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Själv kör jag på vanlig 50-50%


När det gäller kokpunkten (mättnadstrycket) på kylvätskan så är den beroende av det absoluta trycket, vatten t.ex kokar vid 100°C - 101,3kPa och 120°C - 198,4kPa. Kylarlocken brukar öppna expansionsventilen 100 - 130 kPa över atmosfärstrycket. Skillnaden i kokpunkt mellan Vanlig- och LongLifeglykol är som jag förstår försumbar i gämförelse med skillnaden på öppningstryck i kylarlocken.


Sist måste jag lyfta på hatten och buga åt marknadsföringsfolket på Motul, Motorex och de andra "specialist"företagen som säljer motsvarande produkter som "vanliga"företag men till det dubbla priset :Bugar

Om jag är helt ute och cyklar i glykolträsket är jag tacksam om någon kan lysa vägen ut :tungan
 
Hum... som vanligt med andra ord. Dyra specialprodukter är exakt sammalika som billigt mojs på macken :) Möjligen att det kan råda småskillnader beroende på hur goda kemister de anställt, men receptet är detsamma. Ah well...
 
TomK skrev:
Dyra specialprodukter är exakt sammalika som billigt mojs på macken :) Möjligen att det kan råda småskillnader beroende på hur goda kemister de anställt


Tror knappast shell är ett källareföretag som har några underutbildade underbetalda kemister.... :3freak
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top