Vilken första hoj rekommenderar Du?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag skulle bara vilka kolla med er hoj-nissar vilken hoj ni rekommenderar som första hoj?
 
En lista bra hojar till nybörjaren för tung mc.
Suzuki gsx600f
Honda xr400/600
Suzuki Sv650(en av dom bästa för nybörjare)
Yamaha xt600e

M.fl.
 
GSXR1000 - sen behöver du inte byta upp dig :mattias
En hoj att "växa" i.
 
Quaya skrev:
Jag skulle bara vilka kolla med er hoj-nissar vilken hoj ni rekommenderar som första hoj?

Det korta svaret är: En som du har råd att köpa och att äga.

Ta reda på vad din blivande hoj kommer att kosta dig, inte bara i inköp utan framförallt i försäkring och andra löpande kostnader. När du vet det så kan du börja att sålla i listan av möjliga hojar.

Ett tips utan att alls veta vad för slags hoj du gillar (custom, sport, touring, streetbike, motard m.m.): Suzuki SV650S

Det är en sportig kul hoj med trevliga vägegenskaper som inte drar iväg alltför mycket i försäkring.
 
R1 gsxr1000 eller likande om du ska åka plastgris.... går lika bra att köra ihjäl sig på en 600,fördelen med en 1000 är att man sparar pengar eftersom man inte behöver byta upp sig till 1000cc efter 1 år och får en mer körbar cykel eftersom det är stor skillnad på vrid,en 600 lockar mer till hårdkörning tycker jag eftersom dom är slöare i botten.
Ångrar inte en sekund att jag körde mina 1:a 500 mil på en 1000cc.Och tror inte en R1 är mer svårdkörd än min gamla järnhäst utan tvärtom.
 
Tom skrev:
Sannolikt behöver man inte byta alls, man lär slippa sådana bekymmer relativt omgående.

Precis, det bekymret försvinner samma dag du skriver på ägarbeviset till literhojen.
 
jo hade jag köpt en typ 650/750 så hade jag lessnat på 1 vecka men hojen jag köpte håller lätt 1 säsong till trots sin ålder.Körskole cyklarna skulle jag vägra åka på men det beror ju på vad man gillar,dom var alldeles för slöa för min smak.


Mavve skrev:
Precis, det bekymret försvinner samma dag du skriver på ägarbeviset till literhojen.
 
Holger skrev:
jo hade jag köpt en typ 650/750 så hade jag lessnat på 1 vecka men hojen jag köpte håller lätt 1 säsong till trots sin ålder.Körskole cyklarna skulle jag vägra åka på men det beror ju på vad man gillar,dom var alldeles för slöa för min smak.

Vad byter man upp sig till då när man tröttnar på sin G1K ?
Om den bara "håller" en eller två säsonger så blir det ju rätt jobbigt i slutändan :)
 
Jag ska byta till r1 men inte förrän nästa säsong eller i slutet på denna sen kör man väl 1år eller 2 på den innan man monterar turbo efter det får man klara sig med det man har.
 
Om en R1 är mer svårkörd än din fzr? Ehh, ja, det är den. Din fzr går inte på bakhjulet de tre första växlarna på gas och resten av växlarna över vägskarvar, krön och liknande. Nån dag kommer jag få krupp när folk på fullaste allvar tycker att man som nybörjare ska åka runt med mer än 100hk, men inte idag, jag orkar inte.....
 
Quaya skrev:
Jag skulle bara vilka kolla med er hoj-nissar vilken hoj ni rekommenderar som första hoj?


Vill gärna rekomendera en ZX9-R. 98'a eller nyare. Med anledningen av att det är en utmärkt fin hoj med bra sport och landsvägsegenskaper. Skön kåpa och ett bra vrid när man skjutsar. Sen finns dom generellt till ett billigare pris än R1'or, Fireblade's och Gixxer 1000. Nu när 04'orna kommer ut så blir det nog ännu gynsammare. Det är min rekomendation, du får en hoj du kan göra det mesta med.
00 och framåt är dom hur porriga som helst utseendemässigt.

/Anders
 
Nej det är sant min går inte upp på bakhjulet mer än på 1 och 2:an om man hetsar den lite men o andra sidan får man vobbel över krön och liknande.
Men jag tror inte folk slår runt för att dom börjar med en r1.
Men sen skulle jag tippa att r1 är bra mycket mer lättsvängd och lättbromsad än min och det är 2 viktiga detaljer.
Sen om man är ett gäng som åker tillex i somras åkte jag men några r1 gsxr 1000 och andra nyare hojar,och jag kan garantera att man har större chans att överleva när man ska hänga med dom på en r1 än på min Fzr,det är fruktansvärt jobbigt att ta igen det man förlorar på rakorna när man kommer till böjarna :-)



OLJEKYLD GSXR skrev:
Om en R1 är mer svårkörd än din fzr? Ehh, ja, det är den. Din fzr går inte på bakhjulet de tre första växlarna på gas och resten av växlarna över vägskarvar, krön och liknande. Nån dag kommer jag få krupp när folk på fullaste allvar tycker att man som nybörjare ska åka runt med mer än 100hk, men inte idag, jag orkar inte.....
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Om en R1 är mer svårkörd än din fzr? Ehh, ja, det är den. Din fzr går inte på bakhjulet de tre första växlarna på gas och resten av växlarna över vägskarvar, krön och liknande. Nån dag kommer jag få krupp när folk på fullaste allvar tycker att man som nybörjare ska åka runt med mer än 100hk, men inte idag, jag orkar inte.....

Killen som kör hojen avgör om den ska wheela eller inte. Köra med insidan kan nog nybörjaren också utan att få "plötsliga" bakhjulskörningar. Lycka till att gasa upp en retta på 3'an utan ryck.


/Anders
 
cRoC skrev:
Holger: Skulle du rekomendera en fzr 1000 till en 18åring som kört 125a i 2 år?

Är det inte 20 för tung hoj?
Fan är det inte många som börjat med 1000cc hojar och överlevt eller är jag den enda?
 
nej, inte en tråd till där vissa tycker att turbohojar är lättkörda.
Att låtsas känna till hur alla fungerar är ju löjligt, bättre rekomendea nåt lungt än västa monster åt folk man inte alls känner.
De alra flesta kör som svin i början oavset fordon, sen ska det gärna låta annorlunda här men så är det.
 
cRoC skrev:
Holger: Skulle du rekomendera en fzr 1000 till en 18åring som kört 125a i 2 år?

Nej, eller kanske, eller jo =) Men kanske en FZR 600 92:a... Jag ringde på föräkriingar på en FZR 1000 innan jag köpte min 600, det var en HEL DEL skillnad på dom... JAG hade INTE råd att försäkra en 1000 iaf =)....

:hej
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top