Vilken försäkringssmitare är bäst att bygga streetfighter på?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har insett att min hoj inte är värd försäkringspengarna.

Dem från 93 går ju som clasic nästa år och kostar lika mycket hel om året som min gör halv i månaden, men är det bara dumsnålt?

Hur stor skillnad är det mellan en gsxr 750 -98 och en konkurenterna från 93? Ja 20 häst mindre och 20 kg mer kan jag också läsa men hur illa upplevs det? Vilket saknar man mest pulver eller smidighet?

cbr 900rr?

Last edited:
De gamla gixxrarna är ju som lok att köra! R1 från -98/-99 är ju faktiskt relativt billiga att försäkra, bra effekt och de börjar bli billiga. Så behöver du ju inte helförsäkra en hoj för 20000 spänn heller!

Antar att du har koll på Suzukis märkesförsäkring. 1400 lär du inte komma undan med men relativt billigt brukar det bli.

Tack för tipset men va faktiskt dyrare än folksam. Betalar 1200 månaden för halvförsäkring nu, och då får jag ställa av den och bara betala 200 för stöldskyddet.

Egentligen inte jätte dyrt men lite sugen på en motard också.

Så frpgan e väl mer HUR mycket sämre är en generation ldre hojar? gsxr 90-95 va väll bland de sämsta i sin klass va jag kan läsa av specen men dem ndra då? hur e chassina?

De gamla gixxrarna är ju som lok att köra! R1 från -98/-99 är ju faktiskt relativt billiga att försäkra, bra effekt och de börjar bli billiga. Så behöver du ju inte helförsäkra en hoj för 20000 spänn heller!

gamla som i den generation jag har eller den innan? För min tycker jag e ganska smidig men jag har aldrig haft sporthoj innan så inget att jämnföra mot. Men en polka retta hade ju varigt trevlig helt klart.

Är lite velig vad jag vill, allt mellan köpa speedtripple, 690, superduke till våren och att skaffa en 20 åring till att pendla och lång turer och sen en bus motard/enduro har passerat.

Nåja ska väl få ut gixxern från verkstaden och besiktiga den först, sen har det ju bara blivigt dryga 250 mil på den så kanske ska ge den en chans.

Det ligger en CBR 900 -96 på blocket som är "nästan klar" för 25k. Med lite dealande så har du den säkert för under 20k.
Och det får du svårt att bygga någon för. Som sagt ett gott utgångsobjekt som du kan justera efter eget behov.

Har ingen aning om skick eller om ombyggnaden är bra genomförd.

Nej, den är inte min.:)

Last edited:
Det ligger en CBR 900 -96 på blocket som är "nästan klar" för 25k. Med lite dealande så har du den säkert för under 20k.
Och det får du svårt att bygga någon för. Som sagt ett gott utgångsobjekt som du kan justera efter eget behov.

Har ingen aning om skick eller om ombyggnaden är bra genomförd.

Nej, den är inte min.:)

Själva grejen är ju att den ska vara 93a eller äldre för att få en dräglig försäkring. För en fem år nyare hoj kan inte vara 10 gånger så rolig?

Vilken sporthoj 90-93 skulle ni rekomendera?

En R1 -98, kolla försäkringen på den, borde vara billigare än GSXR 750 :)

Varför kör man halv förresten? Om du vill ha råd med en supermotard eller något, plus en sportis så är det trafik som gäller på sportisen.

stöld, stöld och åter igen stöld, fick min gamla motard stulen så vill inte riskera nått. skiljer 300 i månaden desutom

Jo mycket som e billigare men classic är ca 10 000 billigare om året, de e ganska mycket på en hoj för 20k

Men ska kolla upp det, men 23 år tungt kort i mindre än ett år boende 1 mil utanför stockholm e inte drömmen för förskringar :hihi

Last edited:
stöld, stöld och åter igen stöld, fick min gamla motard stulen så vill inte riskera nått. skiljer 300 i månaden desutom

Jo mycket som e billigare men classic är ca 10 000 billigare om året, de e ganska mycket på en hoj för 20k

Men ska kolla upp det, men 23 år tungt kort i mindre än ett år boende 1 mil utanför stockholm e inte drömmen för förskringar :hihi

Jag är 23 år, boendes i Göteborg (centrala Göteborg) och det är hopplöst ja.

Man får köra gamla hojar, eller skenförsäkra. Jag ska köra gamla hojar, för de är ju även billiga att klota med!

Lite roliga premier dock, en GSXR 750 -96 kostade 14 eller 16 papp att försäkra, trafik på mitt namn om året... en R1 -98 kostade 9000 kr om året. Helt sjukt att man kan tycka att 9000 kr om året trafik är billigt, men det var överraskande. Nog den billigaste hojen kontra prestanda man kan försäkra idag.

Funderar på en tidig ZX7R, ska bli kul att se försäkringskostnaderna på dessa hojar då de också har lägre angiven effekt på pappret, blir ju minst 5000 om året kan jag tänka mig.

Förresten, bladen borde inte kännas så långt ifrån Gixxern, även om den är från 93.

Är du ute efter pulver så ska du givetvis ha en tidig FZR 1000 som kan byggas till fighter (ser snygg ut avklädd). Dock är den i originalskick inte lika lättsvängd, men det alltid något man kan förbättra med lite mods.

Med tanke på hur mycket billigare det är och att du har en stram ekonomi så tycker jag helt klart att det skulle vara värt att köra en hoj som är något mer trögstyrd/slöare. Hoj är ju alltid kul, oavsett om det är moppe eller Panigale :)

Du vet om att bilsport/mc kräver "originalskick", och börjar bli petiga på att få in bilder ?

Fightad sporthoj räknas inte in.....

Du vet om att bilsport/mc kräver "originalskick", och börjar bli petiga på att få in bilder ?

Fightad sporthoj räknas inte in.....

Finns fler bolag, och den lär va orginal på bilderna ;) tror de värsta som kan hända är högre självrisk och utebliven ersättning för hojen, det kan jag leva med om jag krockar med nån.

Ekonomin är bättre än nånsin men har insett att de e kul att ha råd att leka med sakerna också.

ugh. vart snordyrt där för mig. trygghansa var billigast i mitt fall?! gixxer 750 2005

Tricket med märkesförsäkringen är väl att hojen ska vara äldre än 10 år för att det ska vara billigt. För oss riktigt snåla med hojar från jura-perioden (>20 år) är det fortfarande billigast med Bilsport & Mc eller Svedea. Märkesförsäkringen blir ~3 ggr så dyr för mig.

En classicaförsäkring får en årspremie på 1.528:-
en gsx 1100 från 84

kostade 6000:- och en del mekande för hojen
nu vet jag inte om det har nån betydelse om man har körkort eller inte på det pris, hade inte körkort när jag skickade förfrågan

letar efter annan hoj så klart, men det pris är helt ok på försäkring tycker jag

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!