vilken färg använda för att...

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
..fylla i små stenskott på "motorkåpan" ? Funkar vilken blank svart färg som helst, bara den tål lite värme, eller finns det någon färgkod för precis den färgen?
Tack!

Vilken svart som helst så länge det bara är små stenskott. Tempen blir inte högre än att det fungerar. Jag brukar ta lite sprayfärg i locket till burken och sen en liten pensel eller skruvmejselspets för att applicera färgen.

En hellackering av ren (dvs blästrad eller slipad) motorkåpa bör däremot göras med bl a etsprimer eller liknande i botten om man ska vara riktigt säker på gott resultat. Jag har dock lackat med sprayburk direkt på aluminium (motorkåpa) med gott resultat. Och dåligt. Tror det beror på vad det är för fabrikat på färgen eller på hur man använder bitarna.

Har också sett resultat av slarv. Haft några Corvette C3. Grodögonen är av aluminium. Omlack utan blästring och etsprimer blir inte bra. Tiidgare ägare hade fuskat. Färgsläpp. Samma sak kan (brukar) hända på förzinkade ytor om man inte använder etsprimer. Se på vissa Volvo 740 där färgen släpper och blottar zinkytorna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT