Vilken del av reg. beviset tar man med vid färd?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Snabb fråga som rubriken lyder. Håller på och packa inför resa i morgon. Blev lite osäker på om det är del 1 eller 2. Tror det är del 2.

Hmm... Ja, det är ju del 2 som är "ägardelen". Men å andra sidan så är det ju även den som behövs för ägarbyte, och kanske den som man helst inte släpar med sig utan orsak.

På båda delarna så står ju ditt namn, regnummer, chassinummer och att det är ett registreringsbevis på hälften av alla europeiska språk.

Kollade lite snabbt på SMCs hemsida. Men hittar bara där:
"Registreringsbevis i original"

På Transportstyrelsen står det:
"Vid resa utomlands

Ska du åka utomlands med ditt fordon? Tänk då på att du måste ha med ditt registreringsbevis. Har du ett EU-harmoniserat registreringsbevis räcker det att ha med sig Del 1."

Transportstyrelsens hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Registreringsskylt-och-bevis/Om-registreringsbevis/

Del 1. Det blåa pappret.
Står följande på det: OBS! Medtag detta registreringsbevis i fordonet vid färd utomlands.

Del 1. Det blåa pappret.
Står följande på det: OBS! Medtag detta registreringsbevis i fordonet vid färd utomlands.
Ja, har man sett det gör det ju. :)

Ungefär mitt på papperet.

Tack för svaret grabbar. Tyckte också att det skulle vara ologiskt med andra delen på grund av möjlighet till ägarbytet, men blev osäker. Letade efter texten där det framgick vilket som skulle medtages utomlands. Hur jag kunde missa texten på första delen vet jag inte. Trötthet antagligen.

Ta kopia på det också, så slipper du riva fram orginalet vid varje gränsövergång. Också bra om du av någon anledning skulle bli av med org.pappret.

Ta kopia på det också, så slipper du riva fram orginalet vid varje gränsövergång. Också bra om du av någon anledning skulle bli av med org.pappret.

Bra tips, men det hinner jag inte med nu. Lämnar del 2 hemma. Skulle del 1 försvinna beställer jag bara ett nytt.

Lite irriterad på försäkringsbolaget. De skulle skicka mig ett grönt kort. Fick bara en lista med nummer till samarbetspartners i olika länder. De måste ha missat att printa alla dokument. Förra året fick jag ett papper där det klart och tydligt framgick att bilen var försäkrad och vilka datum det Gröna kortet gällde. Dessutom en lista med namn på kontaktnummer i olika länder. Av en händelse hittade jag mitt gamla Gröna kort från förra året. Jag tar med det just in case även om det är utgånget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT