Vilken däckprofil ska jag välja...

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Det sitter ju ett 190däck bak som orginal på nyare sporthojar
och när det tävlas med dessa hojar så kör dom på 180däck.

Nu undrar jag vad ni som HAR testat båda däcktyperna
tycker att man ska välja för däck och varför
(Jag kör 95% aktivt på väg och 5% bana)

Jag vill inte ha en massa "jag tror/hört/läst" :fakta
utan jag vill ha svar från dom som har använt
båda varianterna på sin hoj.
 
Affe_R1 skrev:
Det sitter ju ett 190däck bak som orginal på nyare sporthojar
och när det tävlas med dessa hojar så kör dom på 180däck.

Nu undrar jag vad ni som HAR testat båda däcktyperna
tycker att man ska välja för däck och varför
(Jag kör 95% aktivt på väg och 5% bana)

Jag vill inte ha en massa "jag tror/hört/läst" :fakta
utan jag vill ha svar från dom som har använt
båda varianterna på sin hoj.

Varför inte prova med att använda båda varianterna själv, så slipper du allt tro/hört/läst? Det är ju du som kör med den, det är du som ska gilla det.

Har du haft ett 190 nu så köp ett 180 å jämför. Ett smalare däck svänger bättre, dvs lättare nedlägg.
 
Last edited:
Skillnaden mellan ett slitet 190-däck och ett nytt 190-däck är stor.. Klart som fan att hojen svängare snabbare med ett nytt mindre platt däck.. Oavsett om det är 180 eller 190 brett. Köp två nya däck och testa innan ni drar några slutsatser...
 
Jag tror att jag har hört att det var en kille som läste om någon som har provat båda: :p

När jag fick hojen satt det ett 190/55-17 på som jag körde med ett par dagar samt att en polare med lika hoj, samam årsmodell kör på 190.
Själv har jag bytt till 180 och tycker att min hoj nu (jämfört med tidigare och jämfört med polarens hoj) är staiblare i kurvor, samt att den verkar karva sig runt på ett sätt som man inte känner med polarens hoj. Jag har inte mycket körvana på den hojen jag har nu, men jag tycker mig märka en skillnad.

Ska tillägga att det ska vara 180/55-17 på min hoj.
 
jag har testat både och......körde 190 innan , mmmm visst var det bra, alldeles nöjd. Sen så bytte jag till 180 för att det inte fanns 190 inne, efter det så undrade jag hur fan jag har kunnat tuffa runt på ett jävla 190däck. Det blev så mycket roligare att köra, hojen lägger sig enklare ner och tycker att det känns mycket mer stabilt med 180.....:)
 
Ravetrancer skrev:
jag har testat både och......körde 190 innan , mmmm visst var det bra, alldeles nöjd. Sen så bytte jag till 180 för att det inte fanns 190 inne, efter det så undrade jag hur fan jag har kunnat tuffa runt på ett jävla 190däck. Det blev så mycket roligare att köra, hojen lägger sig enklare ner och tycker att det känns mycket mer stabilt med 180.....:)

Tack Ravetrancer :tummenupp
Det var ett sådant svar jag ville ha :fakta
 
Jag har en tvärtemotuppfattning mot er andra, bytte från ett Pilot Sport 190 till ett Bridgeston 010 180 däck och upplever ett klart sämre fäste i det däcket.
Inbillar mid att det inte bara har att göra med ett annat fabrikat utan även med den smalare dimensionen.

Jag har fått flera riktigt läskiga släpp vid gaspådrag ut ur kurva med B-stone 180 däcket vilket jag aldrig fick uppleva med Michelins 190 däck.
 
Jag har kört på både 190 och 180 och hojen känns mindre och det känns som det är mindre massa som ska hävas ner i kurvorna, 180 rekommenderas!

//jaG
 
Daniel88 skrev:
Jag har en tvärtemotuppfattning mot er andra, bytte från ett Pilot Sport 190 till ett Bridgeston 010 180 däck och upplever ett klart sämre fäste i det däcket.
Inbillar mid att det inte bara har att göra med ett annat fabrikat utan även med den smalare dimensionen.

Jag har fått flera riktigt läskiga släpp vid gaspådrag ut ur kurva med B-stone 180 däcket vilket jag aldrig fick uppleva med Michelins 190 däck.

det beror nog mer på märket än dimensionen du.....
 
Misstänker det jag med, jag märkte en viss skillnad uppåt när jag bytte från MEZ4 (touring) 190 till Rennsport RS1/RS2 i 180bredd , konstigt va :rolleyes:

//jaG

Ravetrancer skrev:
det beror nog mer på märket än dimensionen du.....
 
Välj ett 180-däck med bra profil (55 eller 60) och av bra kvalitet. Sedan ska du ta och leta reda på en framsula som matchar. Minst 70-profil, men finns det 75/76 eller liknande, så prova det - det är en markant skillnad i hur bra grepp man har under nerlägg och hur villig hojen är att lägga sig.

Du har inte så mycket pulver i din maskin att det ska behövas ett fetare däck (välj då ett med bättre grepp istället). Det är bättre att prioritera körbarhet.

Just my two cents...
 
180 är bättre vid aktiv körning... men har för mig att 190 är bättre vid normal körning, håller lite längre pga den bredare plattare profilen.

Kan det stämma?
 
Bridgestone ... läskiga

Jag har ju Bridgestone orginal monterat på min triumph. Fick en punktering på bakdäcket för några veckor sedan och bytte då till dunlop.. Jag tyckte att man hade mycket bättre väggrepp i dunlopdäcket. Beror säkert på att det är ett mjukare däck, men ändå.
Men ja funderar på att byta till samma modell på framdäcket även om det inte är slitet. Känns nämligen halt - o det vill man ju inte ha på framdäcket. känns som om jag inte vågar lägga ner hojen i kurvor för att framdäcket ska släppa?
Är svaret på den frågan att byta till dunlop då me. Kan det bli bättre då tro.
 
Re: Bridgestone ... läskiga

OverTheTop skrev:
Jag har ju Bridgestone orginal monterat på min triumph. Fick en punktering på bakdäcket för några veckor sedan och bytte då till dunlop.. Jag tyckte att man hade mycket bättre väggrepp i dunlopdäcket. Beror säkert på att det är ett mjukare däck, men ändå.
Men ja funderar på att byta till samma modell på framdäcket även om det inte är slitet. Känns nämligen halt - o det vill man ju inte ha på framdäcket. känns som om jag inte vågar lägga ner hojen i kurvor för att framdäcket ska släppa?
Är svaret på den frågan att byta till dunlop då me. Kan det bli bättre då tro.

Siktar själv på att alltid ha ett mjukare däck fram än bak, i o m att framdäcket nöts mindre, så det håller ändå minst lika länge som ett lite skarpare/mindre mjukt bakdäck. Och så känns det ju tryggare att veta att man har ett däck med bra grepp i framtill.

Vad man bör tänka på är ju att ett racing däck för bana fram, inte är ett så bra alternativ om man kör mest gata, i o m att det aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur.
 
Last edited:
man ska alltid ha mjukare framdäck än bakdäck, annars kan man få läskiga framhjulssläpp i onödan... :eek:

//jaG
 
Jag bytte från 190/50 till 180/55 på min Fireblade, och den håller numera spår snyggare i kurvorna.

Förr var det som att köra med sidovagn, den ville resa sig upp hela tiden, ju mer man lade ner desto mer understyrde det.

Nu har den fortfarande den tendensen men tydligt mindre, den understyr fortfarande litet men understyrningen är konsekventare - den ökar inte lika dramatiskt när jag lägger ner mer.

Man har sagt mig att breda sulor bara behövs av två skäl: utseende och bättre kylning av gummit, men jag misstänker att det ligger mer bakom.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top