Vilken ctek batteriladdare

Jag har två C-tek, en till bilen och en till mc:n. En var dyr och en var mindre dyr. Bägge är gamla och har fungerat ypperligt. Slutsats: köp den billigaste.
 
Den funkar bra. Även Zafir 45 går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

/Jörgen
 
Tar en Ctek Zafir 45 och fortsätter med underhålls laddning när spänningen kommer tillbaka efter ett 230Volt strömavbrott ?

Jag har haft billiga (200kr) laddare med två möjligheter MC och Bil och efter strömavbrott så har dom väntat på EN "knapptryckning" för att påbörja MC-laddning.
(TVÅ knapptryckningar för att påbörja BIL- batteriladdning.)

Därför är mitt spontana val Ctek 0,8 som eftersom den saknar val och förhoppningsvis återstartar utan problem efter strömavbrott.

Men kollar man batterispänningen nån gång i månaden så kan man ju återstarta laddare som hängt sig efter 230V avbrott.
 
Tar en Ctek Zafir 45 och fortsätter med underhålls laddning när spänningen kommer tillbaka efter ett 230Volt strömavbrott ?

Jag har haft billiga (200kr) laddare med två möjligheter MC och Bil och efter strömavbrott så har dom väntat på EN "knapptryckning" för att påbörja MC-laddning.
(TVÅ knapptryckningar för att påbörja BIL- batteriladdning.)

Därför är mitt spontana val Ctek 0,8 som eftersom den saknar val och förhoppningsvis återstartar utan problem efter strömavbrott.

Men kollar man batterispänningen nån gång i månaden så kan man ju återstarta laddare som hängt sig efter 230V avbrott.

Ctek återstartar efter strömavbrott, hamnar ej i standby.
 
Jag köpte en Zafir 45 på Jula tidigare i veckan och den funkar fortfarande felfritt. Verkar vara bra kvalisort:). Det som är gött är att man får med en comfortkontakt i paketet så jag kan sätta den på den andra hojen. Visst, man sparar bara ett par sekunder. Men det kan vara viktiga sekunder...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
http://www.ctek.se/de/sv/chargers/MXS 5.0 POLAR

Jag köpte denna särskilt vinteranpassade modellen.

- Mjukare och grövre kablar som är följsammare i minusgrader
- Orange, i fall man behöver hitta den i snön :)
- Laddar allt från minsta MC-batteriet till stora diesel/V8-morotar
- Kan BÅDE underhållsladda och snabbladda

Om du vill ladda urdragna bilbatterier duger inte den du länkar till, för lite ström ur den. Lägg ett par hundralappar till så får du en du kan använda till allt.
 
http://www.ctek.se/de/sv/chargers/MXS 5.0 POLAR

Jag köpte denna särskilt vinteranpassade modellen.

- Mjukare och grövre kablar som är följsammare i minusgrader
- Orange, i fall man behöver hitta den i snön :)
- Laddar allt från minsta MC-batteriet till stora diesel/V8-morotar
- Kan BÅDE underhållsladda och snabbladda

Om du vill ladda urdragna bilbatterier duger inte den du länkar till, för lite ström ur den. Lägg ett par hundralappar till så får du en du kan använda till allt.

Som skåning (likt TS) kan jag meddela att den där är onödig :7peta

Snö vet vi inte vad det är och minusgrader har vi i frysen.
 
Helvete! Batteriet är urladdat och jag måste till jobbet så fort som möjligt.:huvet:huvet:huvet
JA, då är det 10A laddare som gäller till bilen. :yoparty

Annars spelar inte 5-7-10A någon som helst roll.
Det är en ytters begränsad tid som laddaren ger full ström. 0,5-3 timmar kanske. Sedan reduceras strömmen ner för att spänningen inte ska bli för hög.
Ska man ha en BRA laddare som fungerar till det mesta, från MC till traktor, alltså batterivård. Då är det en Ctek 5,0 som gäller.
 
Last edited:
Den där kräver väl en särskild sort av laddare, om jag inte är helt fel ute. Kolla upp det noga innan du testar. Enligt vissa kan en vanlig laddare ta kål på Lithium Ion-batterier. Rätt eller fel - har vi någon batteriexpert på SH?

(Riktigt expert, alltså! :) Inte bara "det borde nog funka tror jag...")

Är jag inte helt felinformerad så är det en helt vanlig dumladdare som gäller. Dvs ingen smartladdar med underhållsladdning osv...

Denna borde funka va?
http://ctek.se/se/sv/chargers/LITHIUM%20XS
 
Last edited:
Är jag inte helt felinformerad så är det en helt vanlig dumladdare som gäller. Dvs ingen smartladdar med underhållsladdning osv...

Denna borde funka va?
http://ctek.se/se/sv/chargers/LITHIUM%20XS
Enligt vad jag kunnat läsa så är det en sådan laddare som skall användas, ja.
Jag "har också läst" (fast man skall inte tro allt man läser... ;) ) att en dumladdare funkar.

Jag ser helst att jag får det bekräftat (det med dumladdaren alltså) innan jag köper ett sådant "finbatteri". Har redan två ctek, en klen dumladdare och en gammal billaddare. Är inte så sugen på att köpa en femte laddare.

Nu säger man ju att Lithioum-Ion knappt tappar någon laddning alls efter en vinter i garaget. Men man behöver ju fortfarande ta höjd för att man kan glömma ljuset på, eller något annat dumt. Så jag vill ändå ha en laddare hemma - om det skulle ske.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top