Vilken bromsvätska?

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

ska börja sätta ihop hojen här nu snart och tänkte köpa ny bromsvätska samt till kopplingen men det är ju samma så. spelar det någon roll på vad man köper? hojen kommer i första hand rulla på gatan och kanske nån gång på bana ( inte ens säkert att det blir detta året). är det någon skillnad på vanlig dot4 som man kan köpa på mekonomen m.m gentemot "bättre" märken som Castrol,motul eller liknande?

okey;). hur mycket kan det gå åt att flytta hela bromssytemet fram (2 r1:a ok) samt bromsystemet bak och kopplingen?

DOT4 eller DOT5.1, är man noggrann kan du gå in på respektive vätskas datablad och titta på torr och våt kokpunkt, torr kokpunkt är ju då viktigats om du byter relativt ofta. Dyrare är inte bättre.
Vill du göra det enkelt för dig så köp bara en random DOT5.1

Biltema bromsvätska är utmärkt. Köp små förpackningar då de drar åt sig vätska om de står öppnade. Bättre att köpa liten flaska och byta ofta än att köpa svindyrt märke och stor flaska.

Jag tömde en biltema 2.5dl flaska när jag bytte vätska och luftade frambromsen på r1:an senast.

Det blev en skvätt kvar i flaskan så det hade säkert räckt till bak också. Blir väl till att öppna en till flaska och få det gjort nästa gång jag skall meka något med kutsen avskruvad så jag kommer åt den behållaren också :-)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon