Vilken bredbandsleverantör ska man välja? (Fiber)

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jahapp, nu har nån smart person nånstans på kommunen bestämt att fibernätet skall öppnas upp för flera leverantörer och den nuvarande skall avvecklas. Så nu skall det väljas en ny, men vilken skall man ta? Prismässigt är det ganska lika rakt över, funderade på Bahnhof men då måste man ha deras låsta router och vem vet hur bra den är? Tjänsterna är internet och telefon, ingen tv. Bredbandsbolaget har fått en del skit för sin kundtjänst och dåliga återkoppling. Hursom, de här kan jag välja på-

Bahnhof

Bredbandsbolaget

Bredband2

Ownit

T3

Bredbandsgruppen

IP Sweden

All Tele

Hoist Group

SFTY

Serverado

Phonera

Det var dde flesta, är det nå man sk sky som pesten?

Jag själv har valt ett annat bolag, men det spelar ingen roll... Jag vad efter va jag ville ha å kolla sen va priset vart å hur dom kunde fakturera..
Frågan är vad du vill ha.. Vilken hastighet på bebandet... Kolla om de finns typ paketpris ...

ALDRIG bredbandsbolaget!! Det är de viktigaste.

annars röstar jag för bahnhof alltid funkat och de är de enda som försöker värna om integriteten på internet.
Jag har dem och får använda vilken router jag vill?

ALDRIG bredbandsbolaget!! Det är de viktigaste.

annars röstar jag för bahnhof alltid funkat och de är de enda som försöker värna om integriteten på internet.
Jag har dem och får använda vilken router jag vill?

Bredbandsbolaget är nog redan ute, Bahnhof har ju integriteten som du säger. Men om man vill ha telefoni med dem så måste man använda deras router. Hade det inte varit för et hade jag nog redan slagit till.

Jag har en ren bredbandsleverantör. Sedan har jag telefon hos Teletek, väldigt prisvärt. Jag en bärbar telefon från Siemens med SIP-anslutning till Teletek. Helnöjd.

Dessutom är man helt oberoende av leverantören vilka tjänster man ska ha.

http://www.universal.se/hem/
http://teletek.se/

Behöver man verkligen ha en fast telefon idag? Är nog 10 år sen jag gjorde mig av med det.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Kör för övrigt med Banhof. Funkar riktigt bra tycker jag.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Bahnhof alla dagar i veckan.

Jag har Telia öppen fiber hemma så man kan välja. Beställde en kvart efter att jag fått fibern inblåst. Ville ha publik IP då jag har lite webbservrar o skit hemma så jag ringde. 10 minuter senare hade jag länk/IP och 100 mbit.

PÅ TV som kommer in på andra uttaget så har jag Viasat. Fast telefon det har jag inte nån.

Bahnhof!
Har det själv sen jag fick telia öppen fiber. Alltid funkat*, prisvärt och ideologiskt sunt företag. Du kan välja om du vill ha publikt ip eller bahnhof internt som ger geolocation nånstans i tjockholm.

*Fick starta om modemet ett par gånger medans resten av pöbeln i mitt närområde kopplades in. Så fort inkopplingsarbetet i närområdet blev klart har det varit 100% uptime

Last edited:
Bahnhof!

Jag skulle kunna skriva en massa om varför, men är lat och summerar det ner till att har man möjligheten att ha Bahnhof, då tar man den :)

Hur är Bahnhofs router låst? Att den fördelar trafiken såsom typ Telias gateway gör? Dvs trafiken är styrd för tv & tele. Det går att kringgå om man vill ha sin egen router, då dessa man får utskickade oftast är ren skit.

Men hemtelefon är ju helt onödigt om du har en mobiltelefon.

Hur är Bahnhofs router låst? Att den fördelar trafiken såsom typ Telias gateway gör? Dvs trafiken är styrd för tv & tele. Det går att kringgå om man vill ha sin egen router, då dessa man får utskickade oftast är ren skit.

Men hemtelefon är ju helt onödigt om du har en mobiltelefon.

Inte en aning om hur den är låst, men det är bara om man har telefon via Bahnhof den är låst, men efter tipset om Teletek får det nog bli en kombination av de båda.

Vi ringer mycket utlandssamtal, så därför är fast telefon ett krav.

Den är nog bara "låst" såtillvida att den är förkonfad för två olika VLAN så data och tele separeras (istället för i mediekonverteraren). Kolla om det går att brygga den så den bara blir en splitter för data/tele så sätter du vilken router du vill innanför.

Inte en aning om hur den är låst, men det är bara om man har telefon via Bahnhof den är låst, men efter tipset om Teletek får det nog bli en kombination av de båda.

Vi ringer mycket utlandssamtal, så därför är fast telefon ett krav.

Har inget behov själv, men om jag skulle ringa mycket utomlands skulle jag leta efter någon leverantör med SIP och skaffa konto där. Då ringer man för lokalsamtal i det landet.

Den gigaset jag har kan man lägga in fler konton i och välja vilket man ringer med.

Som alla andra skrivit, Bahnhof, framförallt om du tänker porrsurfa helvet!!! (De har ett bra förhållande till integritet!)

Om du är en hardcore gamer 1337 kan även Bredband2 vara aktuellt. Konsekvent lägst latency många år i rad vilket gör att du sätter dina leet-headshot-killz0r liiite snabbare än 12-åringarna på Interwebz.

Jag tänker gå emot strömmen och säga:
INTE Bahnhof!

När jag hade bredband hos dem var det stora problem att spela över internet, och det är ett grundkrav för mej.
Klagade flera gånger men Bahnhof påstod alltid felet låg nån annanstans.
Bytte leverantör till Bredband2 och hade inga mera problem.

T3, liten norrländsk leverantör men jag hör att dom finns på vissa orter söderut. Har haft dom i 12 år och är väldigt nöjd. Stabilt har det varit. Driftstörningarna har varit få.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back