Vilken bärbar dator??? Hjälp!

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Tja!
Ja då har man det STOOORA problemet att hitta en bärbar dator och ja det
är verkligen ett stort och mycket jobbigt problem.

Jag är inte så insatt i hårdvarugrejerna men efter att ha hårdpluggat info nu
i ett par dagar vet jag på ett ungefär vad det är dom pratar om i annonserna...
och ärligt talat vet jag inte om det är mycket bättre att veta.

Mycket förvirrad och helt hopplöst känns det att hitta en dator som fyller mina krav.

Vissa punkter är viktigare än andra men skulle iaf vilja ha:
  • En liten smidig dator
  • 13,3" eller 14" men högst 15,4" helst widescreen
  • 512 MB minst och helst då med 1 minnesplats kvar till ett till 512 kort (alltså ej 2x256 original)
  • Bra snurr på HDn hellre mer snurr o mindre HD än stor HD och lite snurr (rpm)
  • Helst separat grafikkort men är det helt omöjligt så ett bra delat grafikminne.
  • Ingen acer (dålig erfarenhet av service)
  • Helst en intel centrino system processor
  • Vill att datorn ska hålla ett par år och inte kännas seg efter 1 år.
    (Kommer använda den mycket i 5 år och vill inte köpa ny.)
  • Prissumma upp till 14 000:- och däromkring

Har jag vissa punkter som ni helt tycker är fel så argumentera gärna emot.

Kommer säkert få frågan vad jag ska ha datorn till så lika bra att svara direkt.
  1. Pendla mycket med
  2. Skriva mycket text på
  3. Syssla lite med flashfilmer/grafik
  4. Spela filmer på och helst kunna koppla till tv (tv-ut)
  5. Spela lite spel (gillar platformsspel mer än pang pang...)
Det är vad jag kommer på...även här vissa saker viktigare än andra.

Hoppas det är någon som svarar och ger mig nått råd på dator i denna djävulska
djungel av bärbara datorer.

Tack på förhand!

Varför inte en centrino-plattform? För att de jobbar med lägre klockfrekvens? Det är inget att hänga upp sig på då det inte är direkt överförbart då centrinon utför beräkningarna på ett annat sätt liksom. Och för en bärbar dator som ska vara bärbar och ha lite batteritid så är det ju centrino som gäller. Själv har jag en HP NC6000 och i den sitter det ett ATI radeon 9600 med 64mb ram och en skärm på 14" som klarar en upplösning på 1400x1050 vilket är en stor fördel så fort man vill jobba med lite bilder och sånt.

acura skrev:
Varför inte en centrino-plattform? För att de jobbar med lägre klockfrekvens? Det är inget att hänga upp sig på då det inte är direkt överförbart då centrinon utför beräkningarna på ett annat sätt liksom. Och för en bärbar dator som ska vara bärbar och ha lite batteritid så är det ju centrino som gäller. Själv har jag en HP NC6000 och i den sitter det ett ATI radeon 9600 med 64mb ram och en skärm på 14" som klarar en upplösning på 1400x1050 vilket är en stor fördel så fort man vill jobba med lite bilder och sånt.

Jo jag vill ha en centrino för dom är smidigast.
Hur är det med 64mb minne på grafikkortet istället för 128?
Och HP har oftast sina hårddiskar som snurrar på 4200rpm är det stor skillnad
på en sådan och en som snurrar på 5400rpm?

acura skrev:

Han vill ju ha en Centrino skrev han ju... :va

Acer har ett par fina datorer i den prisklassen, men om du skyr dem som pesten så finns det t.ex. den här Fujitsu Siemens Amilo M1425 med 1.6 GHz Pentium M, 512 MB RAM (max 1 GB), 60 GB HD och ATI Radeon 9700 graffekort.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305956&cks=PRL

Fast det bästa alternativet för de pengarna är nog den här Dell:en som jag konfigurerat: Dell Inspiron 9300

Pentium M 1.73 GHz
512 MB RAM
60 GB 5400 RPM HD
Nvidia GeForce 6800 Go 256 MB graffekort - ett av de absolut bästa grafikorten för en bärbar dator! :tummenupp
17" Skärm (widescreen)
8x DVD+-/RW brännare
1 års hämtgaranti

Du kan ju konfigurera lite hur du vill, bara ett förslag. Grymt prisvärt i mina ögon iaf!

Last edited:
McFille skrev:
Han vill ju ha en Centrino skrev han ju... :va

Acer har ett par fina datorer i den prisklassen, men om du skyr dem som pesten så finns det t.ex. den här Fujitsu Siemens Amilo M1425 med 1.6 GHz Pentium M, 512 MB RAM (max 1 GB), 60 GB HD och ATI Radeon 9700 graffekort.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305956&cks=PRL

Fast det bästa alternativet för de pengarna är nog den här Dell:en som jag konfigurerat: Dell Inspiron 9300

Pentium M 1.73 GHz
512 MB RAM
60 GB 5400 RPM HD
Nvidia GeForce 6800 Go 256 MB graffekort - ett av de absolut bästa grafikorten för en bärbar dator! :tummenupp
17" Skärm (widescreen)
8x DVD+-/RW brännare
1 års hämtgaranti

Du kan ju konfigurera lite hur du vill, bara ett förslag. Grymt prisvärt i mina ögon iaf!

HON vill ju ha en :rolleyes:

Jag får tacka för att du tog dig tiden att konfiguera ihop en på dell den verkar
toppen i allt utom själva skalet/modellen. 17" skärm är lite otympligt att bära
runt på. 15,4" Widescreen tycker jag är tillräckligt stort helst en 14" widescreen. :)

Tack för tipsen! :tummenupp

MBGIRL skrev:
HON vill ju ha en :rolleyes:

Jag får tacka för att du tog dig tiden att konfiguera ihop en på dell den verkar
toppen i allt utom själva skalet/modellen. 17" skärm är lite otympligt att bära
runt på. 15,4" Widescreen tycker jag är tillräckligt stort helst en 14" widescreen. :)

Tack för tipsen! :tummenupp

Hehe, sorry, HON såklart. :rodnar
Synd du skyr Acer, för de har fina modeller i den prisklassen.
Jaja, lycka till med datorletandet! Gonatt

McFille skrev:
Hehe, sorry, HON såklart. :rodnar
Synd du skyr Acer, för de har fina modeller i den prisklassen.
Jaja, lycka till med datorletandet! Gonatt

Jag har haft 2 scanners som båda krånglat mycket från acer och deras
support/hjälp f ö var usel...det slutade med att de fortfarande står hemma
i det skicket som de lämnades i. Sen att dom skickade runt en till en massa
eftersom dom tydligen slutat att ha hand om supporten för scanners bara
efter något år känns inte så pålitligt heller...speciellt inte när deras "nya"
supporters inte dög till något.

Sen har jag hört att acer inte var så kompatibla med andra minnen än deras
egna och det då skulle bli dyrt...men vet inte själv något om detta.

Så har du bra erfarenheter av acer eller någon annan så kom med dom då.
Vem vet dom kanske är mycket bättre på bärbara än dom var på scanners.
Vill bara inte köpa en produkt där man måste bråka onödigt mycket när det
blir problem med den.

Annars är min till salu http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/214586/details inhandlad Oktober förra året, endast ett fåtal timmar har den varit på pga att jag bytte jobb och fick en ny där.

Dator: 8000 kr exkl. frakt
Dator/trådlös router/laptopväska: 9000 Inkl. frakt

PS: Denna dator har Intel Pentium M processor, fulladdat batteri kan du ha på den i 4- 6 timmar innan den behöver laddas, en laptop med en vanlig processor, den behöver laddas efter 30 min- 1 1/2 timme !!!

Last edited:
Vill bara skriva om mina egna erfarenheter av Dell, suger fett! 3 datorer i min närmaste omgivning har pajat: skärmen, batterierna, dålig support. Lämnade in min 3 gånger innan dem hittade felet...Batterierna verkar vara en riktigt svag punkt. Skärmen e apdyr att laga. Dåliga gångjärn till skärmen, knäcks lätt. Sitter fortfarande med Dell, håller tummarna för att de skall hålla ngr mån till. Mina pers. erfarenheter iaf.

R1 Uffe skrev:
Annars är min till salu http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/214586/details inhandlad Oktober förra året, endast ett fåtal timmar har den varit på pga att jag bytte jobb och fick en ny där.

Dator: 8000 kr exkl. frakt
Dator/trådlös router/laptopväska: 9000 Inkl. frakt

PS: Denna dator har Intel Pentium M processor, fulladdat batteri kan du ha på den i 4- 6 timmar innan den behöver laddas, en laptop med en vanlig processor, den behöver laddas efter 30 min- 1 1/2 timme !!!

Tack för erbjudandet men nä tack efter erfarenheterna att ha burit dessa 15".
Tycker Fujitsus är jättetunga med batteri i och lätt klumpiga. Hade jag inte
behövt pendla så mycket med datorn hade jag tagit en sådan men nu är jag
mest inne på 14" där även datorn blir lättare och smidigare.

Finns bara ett alternativ i den prisklassen.

VAIO FS295, mycket dator för pengarna.

EDIT: Eftersom du ville ha en lite mindre skärm och inte betala mer än 14' så kanske den burken är i överkant.VAIO B3 kanske passar bättre, dock bra mycket enklare och inte med X-black LCD-skärm.

Last edited:
PGH skrev:
Vill bara skriva om mina egna erfarenheter av Dell, suger fett! 3 datorer i min närmaste omgivning har pajat: skärmen, batterierna, dålig support. Lämnade in min 3 gånger innan dem hittade felet...Batterierna verkar vara en riktigt svag punkt. Skärmen e apdyr att laga. Dåliga gångjärn till skärmen, knäcks lätt. Sitter fortfarande med Dell, håller tummarna för att de skall hålla ngr mån till. Mina pers. erfarenheter iaf.

Det verkar ju riktigt illa!
Har du haft en sådan där 3 års internationell på-platsen service nästa arbetsdag?

Jag har funderat starkt nu på en dell latitud D610 14" SXGA+, 1,86GHz
med ATI X300, 1024MB, 60GB 5400rpm. ca 14000:-

Liten o smidig...

vad som är så dåligt med DELL är ju att delar kostar multum, för allt är ju special gjort (eller mycket är special gjort)

Typ ett 512 ram minne till en DELL stationär kostar 800kr medans till en vanlig stationär så kostar det 399.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT