Vilken av dessa gamlingarna hade ni valt?

Det står mellan dessa...

• Antal röstningar
    0

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
I början på nästa år så åks det ner till Tyskland och införskaffas en förstahoj. Komceptet är lätt; En 600-750 cc för cirka 17 000.- , årsmod. 88-93 med max 5000 mil på mätaren. (ja det kryllar av hojar i tyskland med dessa förutsättningarna).

Skriv vilken ni tycker är vettigast och varför... För och nackdelar helst också.

CBR:n... för den e bättre än alla andra på allt. Iaf om man tar en 91:a eller nyare.

Klart grabben ska ha en viffer.
Det har iallafall gjort mig till en bättre mäniska :p

gladh

Lätt att du ska ha en ZX750R!!

Tillskillnad från de andra så är den fortfarande snygg och tilltalande! :)

zxrshark.gif

Tycker att du missat världens bästa förstahoj Honda VFR 750. Krånglar sällan, maffig V4, sportig och bekväm på samma gång. Har haft en sån och var helnöjd med den.

//edit// verkar inte gå att länka direkt till objekt från http://www.mobile.de //edit//

Last edited:
Jag kikade rätt mycket på CBR600 som förstahoj nu i sommar, visserligen utan att ha provkört. Men efter att ha provat en (gammal iofs) Blejd var jag helt såld på den! Så mitt tips är: Prova en CBR900RR Fireblade också. Jag har inte ångrat mig :)

Dessutom säger några av mina vänner att CBR600 är en tösamoppe - tänk på imagen :D:D:D

Av de fyra som står skulle jag välja CBR:en om jag fick den gratis och slapp betala ägandekostnaderna. Skulle jag betala själv skulle jag välja FZR:en. Billigare i försäkring och inköp, men lite mindre hoj. Sak samma, skulle köpa den, köra i 1-2 säsonger sedan byta upp mig till kanske en CBR (om pengar fanns).

Men som andra säger, VFR:en är en kanonoj! Skön, går utmärkt både att åka långt på och att köra sportigt med (ok, ingen banräcer kanske vissa menar, men lär man sig köra en VFR fullt ut kan man gå på en "riktig sporthoj" senare). Härligt effektregister och V4:an låter fint. Känns trygg, lättare att köra fort på kurvig väg med en sådan än en GSX-R om man är oerfaren. Dessutom är inte försäkringskostnaderna fullt så blodiga som exempelvis GSX-R 750.

Hur stor skilnad är det på en CBR och VFR? Utseendemässigt ser jag knappt nån skilnad.

Om du ska köpa med huvudet bör du först svar på frågan; Vad ska jag använda hojen till? Därefter blir svaret ganska enkelt. Du vet nog redan svaret själv.

Om du ska köpa med hjärtat vet du redan vad du vill ha.

Vad är det för intressant med att veta vad andra tycker att du ska köpa?

Visst blir det svårt att välja? :D

Jag tror att oavsett vilken det blir kommer du bli nöjd och kär. Det är något speciellt med första hojen, man har roligt även om det är en 125:a.

Ang. CBR vs VFR så är CBR:en en 600 cc radryra och VFR:en en 750 cc V4. De har ungefär samma toppeffekt (100 hk någonstans), så det går väl kanske att föreställa sig skillnaden i vrid...

VFR:en har lite högre styre och bredare kåpa/kåpglas, dvs är lite mer touringanpassad. Så finns ju VFR:en med enkelsving (från 91 tror jag det är), vilket är en klar designskillnad. Annars så har VFR:en lite kantigare design än CBR:ens mer "bulliga" (särskilt de första årsmodellerna). De något senare CBR:erna har lite sportigare design, men rätt plastig (kåpan går hela vägen upp till tanken, dvs ramen syns inte, vilket är lite udda).

Som första hoj är en ostrypt sådan här bland det värsta du kan ha.

Annars tycker jag att de hojar du räknat upp är de klart fetaste som rullat på denna jord.

I mitt museum skall det stå:
zxr750
gsxr750
fzr750
rc30
zxr400SP :brynad

Satsa på kawan, inte bokstavligen :rolleyes:

750RR

Bifogat

• bak750r2.jpg
    bak750r2.jpg
    71.8 KB · Visningar: 326
Ojoj!

Lite splittrad i detta. Det finns så många sidor av myntet. En förstahoj bör ju vara något man inte kör ihjäl sig på. Jag vill inte vara en moraltant. Jag kör ju själv så fort som det går(Föredrar när vägen(och framför allt vad som kan finnas där) sätter gränsen och inte små fula skyltar). Detta borde kanske sägas i en annan tråd. "Att köra i grupp" har många bra synpunkter i sig. :fakta

OK 1. Att köra en hoj i 250 knyck är farligt och kräver mycket framförhållning och fantasi. Att köra fort är inte svårt kräver bara en snabb båge och is i magen. (jag är egentligen bara avundsjuk för att jag inte hade råd att köpa sportbåge när jag började köra för länge sedan)

2. Köp den med bäst acceleration och BÄST bromsar. Brukar inte ZXR750 ha vobbeltendenser? Ska du lära dig hantera en båge så verkar ZXR400 vara en kanonbåge. Ska vara en ulv i fårakläder.
Fast jag kör ju hynda så jag får väl rekommendera den isf. Jämnt och fint temperament och inga överaskningar.

Lycka till med köpet
/Sam

Sampo Star skrev:
Ojoj!

Lite splittrad i detta. Det finns så många sidor av myntet. En förstahoj bör ju vara något man inte kör ihjäl sig på. Jag vill inte vara en moraltant. Jag kör ju själv så fort som det går(Föredrar när vägen(och framför allt vad som kan finnas där) sätter gränsen och inte små fula skyltar). Detta borde kanske sägas i en annan tråd. "Att köra i grupp" har många bra synpunkter i sig. :fakta

OK 1. Att köra en hoj i 250 knyck är farligt och kräver mycket framförhållning och fantasi. Att köra fort är inte svårt kräver bara en snabb båge och is i magen. (jag är egentligen bara avundsjuk för att jag inte hade råd att köpa sportbåge när jag började köra för länge sedan)

2. Köp den med bäst acceleration och BÄST bromsar. Brukar inte ZXR750 ha vobbeltendenser? Ska du lära dig hantera en båge så verkar ZXR400 vara en kanonbåge. Ska vara en ulv i fårakläder.
Fast jag kör ju hynda så jag får väl rekommendera den isf. Jämnt och fint temperament och inga överaskningar.

Lycka till med köpet
/Sam

Nu dillar du om nånting du ingenting vet om, men det gör många här så visst.

ZXR750 är bland de mest stabila hojar jag kört.

ZXR400 är verkligen en ulv. Min är ju "den onde" och helt hysterisk av sig, men den är ju nästintill en SP :rolleyes:

Stryp kawan och kör den. Ostryp sen när du får behörighet och kör fortare då.

750RR

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back