vilken 450 ska jag köpa?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska köpa en fyrtakts 450 som jag ska köra på crossbana med.

det hojar jag väljer mellan är honda 450, yamaha 450 och ktm 450.

vad jag har förstått så är det inte direkt någon större skillnad mellan dessa hojar när det gäller effekt, vikt och köregenskaper. jag tycker även att alla är ungefär lika snygga så det som avgör för mig är väl mest kvalité och sånt.
jag vill lägga ungefär 30.000kr så det är årsmodell 02 eller 03 som gäller.

är det någon av dessa hojar som håller sämre kvalité än de andra?
eller är det kanske just en av dessa hojar som har mycket bättre kvalité?
är det någon som har billigare reservdelspriser? jag har hört att ktm ska ha billiga reservdelspriser.
skiljer sig serviceintervallen mycket mellan hojarna eller är det ingen större skillnad?
är det just någon årsmodell av dessa hojar som hade en massa fel?
 
Yamahan är väl den som håller bäst. Hondan e i den där prisklassen den bästa hojjen i prestanda. KTMen tycker jag inte om att köra, jag tycker den känns så stel. Yamahan har jag inte kört, men det sägs ju vara en bra hoj också.
 
Har inte Hondan vunnit alla crosstester som gjorts under alla åt som den funnits? Kvalitetsmässigt så beror det nog minst lika mycket på underhåll när du köper en cross som börjar ha gått 3-4 säsonger. Spelar ingen roll hur bra ursprungsprodukten är om den utsätts för så lång tids misshandel utan att bli omhändertagen.

Hondan brukar få mest beröm för sitt fina chassi som är lättsvängt och lätthanterligt.

KTM:en brukar ha mest effekt men i gengäld vara understyrd och ha ganska okänslig fjädring, framförallt -03:orna. Fjädringen och chassit har blivit bättre och bättre för varje år sedan -03 och är riktigt bra nu kan jag tänka mig.

Yamman brukar få beröm för en stark motor med mycket vrid men som brukligt med mycket effekt i crossar så så blir du även tröttare av den och hojen blir mer svårkörd, detta gäller även KTM. Chassimässigt så ligger den mellan Honda och KTM, stadigare och lite mer trögstyrt chassi än Hondan men betydligt mer hanterligt och spårsäkert än KTM.

Observera att det bara skiljer ett par hästar i effekt mellan hojarna, inte så stor skillnad som man kan tro. Chassimässigt skiljer det nog lite mer och ärligt talat så räcker nog även en svag 450 för 95% av oss, det är sällan effekt som saknas när man kör cross, framförallt inte en 450.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Observera att det bara skiljer ett par hästar i effekt mellan hojarna, inte så stor skillnad som man kan tro. Chassimässigt skiljer det nog lite mer och ärligt talat så räcker nog även en svag 450 för 95% av oss, det är sällan effekt som saknas när man kör cross, framförallt inte en 450.

//Eric
Personligen har jag nog inte användt ens 75% av effekten i min 450 på crossbana. Det skulle vara i sand då isåfall.
 
Rejser har väl en riktig fullblodscross till salu för vettiga pengar annars ... 570cc å bättre komponenter än på de 450 du tittar på ;-)
 
Köp inte Yamahas 426,a över 02 så får du en 450, hade jävla problem som alla andra med 426 med tändstiften. Dom ryker hyffsat ofta. Är inte kul att mecka tändstift på banan bara för att man råka göra den lite sur.
 
att det skiljer någon hästkraft hit och dit mellan hojarna spelar absolut ingen roll. det är så pass lite att jag inte baserar något val på det. jag är inte speciellt bra på att köra cross :)
jag har aldrig varit i närheten av att tycka att jag vill ha mer effekt i min 250 2-taktscross på crossbanan. känns som att en 125 skulle funka lika bra.
om man busar lite ute på grusvägar och sånt, då vill man å andra sidan ha effekt och vrid i överflöd.

JockeW... hänger inte riktigt med på vad du menar med modellerna?
menar du att 426 fanns fram till slutet 01 och sedan 02 så kom 450 istället eller? eller menar du att 426 heter 450 år 02 fastän att det inte är en 450?
jag vill absolut inte ha en 426 för vad jag har hört så verkar 90% av 426'orna få motorras som kostar multum att laga.
 
450 kom -03.Fram till dess fanns 426:an(400 t.o.m -99).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top