vilken 125a är bäst tycker ni ? av yamaha yzf eller ktm duke för långresor?

kevincool

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Ort
mark
Hoj
mopped
jag hadde tänkt att åka upp till norrland med min lätt mc till sommaren men undrar vilken som är bäst?billigast?och mest prisvärd
 
skulle tro att duken är lite skönare på längre färden än ligghoj, annars har du ju varaderon, cbf osv. fast om det står mellan de 2 för längre färder skulle jag nog valt duken, fin stark hoj :)
 
För långa resor på hundratjufemmor så finns det väl bara ett smart val, Honda Varadero.
Men ifall man vill ha möjligheten till lite mer inspirerad körning så tror jag inte att Duken är obekväm på längre resor heller.
 
För långa resor på hundratjufemmor så finns det väl bara ett smart val, Honda Varadero.
Men ifall man vill ha möjligheten till lite mer inspirerad körning så tror jag inte att Duken är obekväm på längre resor heller.

Går att köra som ett rövhål med en varadero oxå kan jag säga :tummenupp

Håll utkik mot våren efter en vara om du är intresserad, är möjligt att det kommer ut en med effektsystem, sportluftfilter, topbox, motorbågar, högre ruta och värmehandtag... :)
 
Duke har mer upprätt position =bättre vid längre resor
Dock så är yzf sjukligt mycket mer prisvärd om man tänker på begagnat på blocket.
Dock så kommer du nog inte att ångra dig om du köper en varadero billigare än båda modellerna och sätter man på ett leovince så håller den sig jämsides med en yzf till 90+ km/h.
Den är också mycket bättre på de vägar vi har här uppe ^^
Talar ut av erfarenhet då jag själv äger en och har åkt på en 150 mils tripp.
Kan dra några fördelar med varaderon direkt.

+ Stor tank man kommer 42-50 mil på en tank.
+ Uber skön sittställning träsmaken infinner sig vid 50-65 mil
+ Den är stor vilket jag tycker känns bra
+ Den har en massa med tillbehör
+ Motorn är stark och klarar av att köra offroad
+ leovince slipon utan plugg ger maffigt ljud och mycket förbättrad prestanda

- ca 40 kg tyngre än KTM och Yamaha men det är inget problem för mig alls och jag går inte i någon sport (dock så är det mitt nyårslöfte ;) )
- Går 120 medan KTM & Yzf toppar ca 130 (ingen stor skillnad jag vet men värt att ta upp kanske?)


Jag försöker att vara så lite partisk som möjligt men varaderon är nog den bästa annars Yamahan! :)
 
Om du ska ha en hoj enbart för den resan är valet lätt, varaderon.
Annars är der yaman eller ktm:en som gäller.
 
Duke har mer upprätt position =bättre vid längre resor
Dock så är yzf sjukligt mycket mer pr...

..Jag försöker att vara så lite partisk som möjligt men varaderon är nog den bästa annars Yamahan! :)


Helt korrekt :tummenupp

Har kört både cbr 125 och r125:an och med handen på hjärtat så kan jag säga att det inte är stor skillnad man tänker på förutom när träsmaken infinner sig 30 mil tidigare på båda dom andra hojarna..

Min hoj har ett takkoni-slipon men det i kombination med ett modellanpassat luftfilter från dna gissar jag att man kommer få ett par hästar till med iaf :)

Kommer ut på blocket ivår för runt 20-25 nånting :) -03:a med 3k mil på mätaren och alltid servad på hondaverkstad när den ska :)
 
Last edited:
Ingen som vet hur det är med Derbi senda terra 125? går dom ens att få tag ?

Jag tycker iaf den är snyggare än varaderon. vet dock inget annat med kvalité mm.
 
Helt korrekt :tummenupp

Har kört både cbr 125 och r125:an och med handen på hjärtat så kan jag säga att det inte är stor skillnad man tänker på förutom när träsmaken infinner sig 30 mil tidigare på båda dom andra hojarna..

Min hoj har ett takkoni-slipon men det i kombination med ett modellanpassat luftfilter från dna gissar jag att man kommer få ett par hästar till med iaf :)

Kommer ut på blocket ivår för runt 20-25 nånting :) -03:a med 3k mil på mätaren och alltid servad på hondaverkstad när den ska :)

Najs!
Själv funderar jag på att sälja min nästa höst då jag blir arton året därefter men vet inte kanske har kvar den 1-2 år till den är faktiskt i riktigt bra hoj :)


Ingen som vet hur det är med Derbi senda terra 125? går dom ens att få tag ?

Jag tycker iaf den är snyggare än varaderon. vet dock inget annat med kvalité mm.

Skulle jäkligt gärna också vilja testköra den.
Den har en råare design måste jag säga men den är tyvärr inte importerad till Sverige :(
Vad man kan se på blocket och de flesta stora MCbutiker
 
Hondan är slitstarkare och lite mer för vägtouring än derbin, som inte är lika slitstark men mer gjord för offroad än hondan... ;)
 
Det där med derbi terra tycker jag är förbannat synd, den hade jag definitivt köpt om den gått att få tag i utan att vara tvungen att importera!
 
har varit lite sugen på ktm exc med men vet inte om supermotard är så bra till långresor? vad tycker ni gott folk:)
 
En EXC är verkligen inte bra till långresor då det är en 2-taktare med mycket effekt, de är inte gjorda för att ligga och brassa på samma varvtal flera mil i sträck...
Motard á la fyrtakt hade jag inte haft några problem att köra långt med, hudratjufemmorna har så låg effekt och långa serviceintervaller så det är ingen fara där, komforten går ju dock att diskutera..
 
Skulle aldrig åka iväg på touring med en högt trimmad 2taktare finns inte på kartan.
Om jag inte misstar mig (vilket jag kanske gör) är inte en KTM EXC en sådan som kolven måste bytas ut var 14:de timme?
Som Degenerate säger "komforten går att diskutera", men om du kommer på någon smart lösning så är jag mer än glad till att få höra den! :)
 
Skulle aldrig åka iväg på touring med en högt trimmad 2taktare finns inte på kartan.
Om jag inte misstar mig (vilket jag kanske gör) är inte en KTM EXC en sådan som kolven måste bytas ut var 14:de timme?
Som Degenerate säger "komforten går att diskutera", men om du kommer på någon smart lösning så är jag mer än glad till att få höra den! :)

Dessa underbara kolvbytarrykten.. Kolven är rekommenderad att bytas var 25:e timme om du är tävlingsåkare och verkligen krämar skiten ur den konstant. Du kan gott och väl köra upp till 50 timmar på samma kolv.
 
Dessa underbara kolvbytarrykten.. Kolven är rekommenderad att bytas var 25:e timme om du är tävlingsåkare och verkligen krämar skiten ur den konstant. Du kan gott och väl köra upp till 50 timmar på samma kolv.

Helt rätt, rekommendationerna som tillverkarna ger ut avser ju ifall man använder hojen så som den ska, en EXC är ju inte gjord för att gå på gata...
Man kan lätt köra 50h på en kolv ifall man bara kör gata.
 
Om intresset finns så är en Norge resa planerad till sommaren!
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top