Vilken 1000 cc twin?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?
 
Jag har inte kört just nån av dom andra.
Min hoj drar runt litern, betalar 280kr/mån halv förs.

Kolla in länken nedan.
 
Jag har för mig att twin är en hel del billigare i försäkring, kommer inte ihåg riktigt vad imaster gav för sin mille i försäkring men det var nog inte så farligt som en radfyra.

Vill du ha en hoj som inte är soppatörstig så kan du räkna bort SP1 direkt, har läst något om 1l milen på den.

Bäst på bana bör millen vara.

Edit: pyntar lite över 4000 om året för min halvförsäkrad, dock så är det inget effektmonster om man jämför med mille osv osv (kör Ducce 900ss.) :tomten
 
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?

Min signatur säger allt om vad du ska ha... :tungan

Ärligt talat. I det sällskapet hade jag valt Millen vilken dag som helst och om jag hade varit lite äldre och klokare (läs billigare försäkring) så hade jag behållt henne. Jag är 22 år, körkort i ett år och TH gav mig 8800 kr/år halvförsäkrat. Deras sjuka högpremiepåsommaren-pryl gjorde dock att jag från maj till juli betalade 4800 kr i försäkring... Bytte till Folksam och fick 19 000 kr / år halv (1600 kr/mån). Jämfört med att en CBR 600 RR skulle kosta mig 25 000 kr / år halv hos folksam och 15 kkr halv hos TH.

Soppan då... Mellan 0,5 och 0,8 har jag fått den till. Generellt sett runt 0,65 l/mil och då är jag inte så jätterestriktiv på gasen. Har dock hört om folk som lyckats pressa Millen upp till 1,2 l/mil på bana, inget jag själv lyckats med dock med tanke på att jag aldrig kört bana... :(
 
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?

Info om millen (har själv en 01a som förövrigt är till salu, ska köpa en nyare mille 04->)

Försäkringen...har inte kollat så mycket men den borde ligga biligare än rad4or med mera hk

Millen drar ej jätte mycket sopa som Sp1, Sp2 och några andra v-twinar gör..visst den drar lite mer än rad4or men ej jätte mycket.. har aldrig lyckats kört över 1l milen ligger mest runt 0.7-0.8.

Bana...har tyävr inte testat det själv men krokiga norge vägar älskar min mille ivarjefall :) , Millen är smalare runt tanken eftersom det är en v-twin = man sitter bättre helt enkelt hojen blir smidigare.

Brembo bromsar: Inget att klaga över, de funkar perfa, R har öhlins m.m men även original versionen har mycket bra dämpare som funkar bra för gata och bana.

Ljudet: Det finns inget skönare än en mille men ett yohsimura slip-on !

Motorn: Slitstark går o går, mest bara byta olja + filter, tycker gammel rettor känns slö jämfört med millen..ivarjefall tyckte jag det när jag test körde en retta, Topfarten ligger ungefär lika som en gammel retta, lite mer...om man kollar på riktig hastighet o ej rettans glädjemätare.

Funkar bra att åka långt med om man har rätt längd m.m jag har kört 75 mil på en dag utan att fått något ont m.m



Pss.. Millen uppdaterades lite efter 01-> . Ny koppling , störe ventiler , andra kåpor m.m. 01-03 är nästa identiska. 98-00 också
 
Last edited:
http://www.blocket.se/vi/9507925.htm?ca=8_s

De här är en polares hoj, en otroligt underhållande maskin.
Drar inte mer soppa än vad min r1a gjorde (0,7-0,8) under lite aktivare körning.
Ett riktigt trevligt chassi men saknar lite pulver i mitt tycke.
Mycket roligare motorkaraktär än SP1/2.
 
Stefan skrev:
2503971 http://www.blocket.se/vi/9507925.htm?ca=8_s

De här är en polares hoj, en otroligt underhållande maskin.
Drar inte mer soppa än vad min r1a gjorde (0,7-0,8) under lite aktivare körning.
Ett riktigt trevligt chassi men saknar lite pulver i mitt tycke.
Mycket roligare motorkaraktär än SP1/2.

Orginal...så känns de lite trött... Ny luftburk + chip + slip-on + usas orginal drev fram 16(kuggs) så blir hojen mycket roligare :tummenupp , stark som en cross på 1an 3k-> sen vill den bara upp.
 
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?
Crazy Martin har en asfet SP1 som går vansinnigt bra,, köp den,,, själv kört TLR, TLS Firestorm och Superduke,,, en RSV 2000 och kan säga att som sporthoj är SP1 sjukt perfa,, inte så klupig som TL och aprilian e bara för dyr i delar.... Men den roligaste hoj på marknaden är Superduke... utan tvekan....
 
Ricken skrev:
2503951 Jag har inte kört just nån av dom andra.
Min hoj drar runt litern, betalar 280kr/mån halv förs.

Kolla in länken nedan.

Tack för länken...måste säga att du har varit rätt tålmodig med din hoj efter allt strul :) Hjärtat klappar lite extra för Suzuki men jag är inte 100 på utseendet på Tillern....ur vissa vinklar ser den helt vanskapt ut (R-modellen då, som å andra sidan känns som det är en mer komplett hoj).

1l/milen är jävligt saftigt men det betraktar du som normalt?

Solid snake skrev:
2503952 Jag har för mig att twin är en hel del billigare i försäkring, kommer inte ihåg riktigt vad imaster gav för sin mille i försäkring men det var nog inte så farligt som en radfyra.

Vill du ha en hoj som inte är soppatörstig så kan du räkna bort SP1 direkt, har läst något om 1l milen på den.

Bäst på bana bör millen vara.

Edit: pyntar lite över 4000 om året för min halvförsäkrad, dock så är det inget effektmonster om man jämför med mille osv osv (kör Ducce 900ss.) :tomten

Ok. Kanske skulle kolla på en 900ss då (har faktiskt inte tänkt på Ducati :rolleyes:)...har kört grannens 750 och den kändes lite trött tyckte jag...

Stefan skrev:
2503971 http://www.blocket.se/vi/9507925.htm?ca=8_s

De här är en polares hoj, en otroligt underhållande maskin.
Drar inte mer soppa än vad min r1a gjorde (0,7-0,8) under lite aktivare körning.
Ett riktigt trevligt chassi men saknar lite pulver i mitt tycke.
Mycket roligare motorkaraktär än SP1/2.

Kanonfin :tummenupp har han den kvar?

Soppaförbrukningen är inte en issue egentligen...var bara nyfiken. Och pulvret räcker gott och väl för mig.
 
Last edited:
har du inte provat RSV:n i det uppdaterade utförandet, efter -04, bör du absolut göra det.
En fantastisk maskin som jag skulle rekomendera till vem som helst! :tummenupp

Över litern per mil har jag bara lyckats komma upp i på bana och på ett snabbt autobahnspass på väg hem från ringen.

Försäkringspremie är som vanligt väldigt individuellt.
 
PROVKÖR/LYSSNA på en SP1:a innan du gör nått dumt:) , en sanslös, makalös alldeles underbar maskin, regerar i v-twin träsket enligt min åsikt:tungan
 
Twin!

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?[/QUOTE]

Jag kör en Vtr1000f. Inte den värsta hojen på nått sätt. Men den är hyffsat billig att äga.

På If får du helförsäkring för 5200/år om du är 25+

Lycka till med valet.
 
1l/milen är lite för mycket, det ska justeras lite sprut på den så hoppas jag att det kryper ner under iallla fall, men .6 vet jag inte om man nånsin kommer ner till. Om man inte kör som en pensionär det vill säga.
 
Jag testade en Mille -06 i somras och kan bara säga att min Firestorm från -97 kändes som en traktor i jämförelse. Dock var jag inte jätteimponerad av Millens motor, vilket kanske berodde på att jag inte hann varmköra den ordentligt. Den saknade lite mellanregister och slutade dessutom dra långt innan rödmarkeringen.

Hursomhelst kanske en ny Mille är lite för dyr både i inköp och försäkring för dig. Men hade jag haft 60 kameler som jag inte visste vad jag skulle göra med så hade jag nog kunnat tänka mig att byta dem mot en äldre Mille.
 
Har aldrig förstått hur man kan bry sig om bensinförbrukningen på en sporthoj :va
Okej på en pendlarhoj som körs många mil varje dag men en sporthoj som körs ett par gånger i veckan kan väl få dra minst 1 liter milen.

Om min hoj så hade dragit 2 liter/milen hade jag glatt fortsatt att köra :)
 
sandstream skrev:
2504421 Har aldrig förstått hur man kan bry sig om bensinförbrukningen på en sporthoj :va
Okej på en pendlarhoj som körs många mil varje dag men en sporthoj som körs ett par gånger i veckan kan väl få dra minst 1 liter milen.

Om min hoj så hade dragit 2 liter/milen hade jag glatt fortsatt att köra :)


Precis 7L/mil skulle inte röra mej i ryggen bara om tanken var tillräcklig för att ge mej ca20mil/tank.
 
blacktriple skrev:
2504343 har du inte provat RSV:n i det uppdaterade utförandet, efter -04, bör du absolut göra det.
En fantastisk maskin som jag skulle rekomendera till vem som helst! :tummenupp

Över litern per mil har jag bara lyckats komma upp i på bana och på ett snabbt autobahnspass på väg hem från ringen.

Försäkringspremie är som vanligt väldigt individuellt.

Skulle gärna köpa en Mille -04 men 60k är max jag är villiga att lägga.

sandstream skrev:
2504421 Har aldrig förstått hur man kan bry sig om bensinförbrukningen på en sporthoj :va
Okej på en pendlarhoj som körs många mil varje dag men en sporthoj som körs ett par gånger i veckan kan väl få dra minst 1 liter milen.

Om min hoj så hade dragit 2 liter/milen hade jag glatt fortsatt att köra :)

Som jag skrev tidigare så är inte soppatörsten en issue egentligen....bara nyfiken eftersom det är så mkt snack.

Ok? :)

Eniac skrev:
2504531 Varför inte en Bt100 då? Eller du kanske vill ha kåpor?

Ja och en sporthoj. BT1100 är ingen sporthoj.
 
Last edited:
Qwerty skrev:
2504483 Precis 7L/mil skulle inte röra mej i ryggen bara om tanken var tillräcklig för att ge mej ca20mil/tank.
Kan nästan hålla med, men 7 liter milen skulle nog svida lite i plånboken :D
fazerfun skrev:
Som jag skrev tidigare så är inte soppatörsten en issue egentligen....bara nyfiken eftersom det är så mkt snack.
Ok? :)
Helt okej, men jag kan ändå inte förstå varför en del håller koll på vad hojen drar och tycker att det känns bra om den kommer ner i tex 0.7 L/mil.
 
fazerfun skrev:
2504237

Ok. Kanske skulle kolla på en 900ss då (har faktiskt inte tänkt på Ducati :rolleyes:)...har kört grannens 750 och den kändes lite trött tyckte jag...

Har hört om andra som har prövat 750 och tyckt den var trött, och sen prövat 900 och efter det tyckt att 750 var ännu tröttare.

900 är kul på landsvägar, men blir det rakt fram körning för länge så hamnar man bakom, men den har gött vrid så man slipper varva som fan om man kör kurvigt.

Ska man ta något som är mer i klass med millen så blir det typ 916, 996 och 998, 999 också fast den kanske är lite dyr. :rolleyes:
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top