Vilken årsmodell av Sprint st

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Hej.

Är det nån större skillnad på modellen mellan 955 och 1050 motorn, så som vikt/effekt/köregenskaper/kvalite m.m.?
Vilket år kom 1050 motorn på sprinten?

/B
 
Det er en helt anden motor. Men, det er ikke kun motoren som er anderledes

Hele mc'en er jo anderledes.

Her er den gamle:
http://www.blocket.se/vi/15051697.htm?ca=23_11_s

Och, her er den nye:
http://www.blocket.se/vi/13358639.htm?ca=23_11_s

Den gamle er slöv och tråkig....

Den nye er en super mc.

Jag har haft en Sprint RS, dvs ... den gamle "sporty" och den är inte i närheten av den nya Sprint ST som jag har nu.

Den nya kom i '05

Tack för bra svar.

Det verkar inte skilja så mycket på pappret om ser till det rent tekniska. Men den nyare kanske ändå upplevs mycket piggare?
Designen på den nya är ju mycket trevligare :tummenupp Tyvärr priset också, lite därför jag undrade om det var så stor skillnad på dom.
 
Nja, det är väl samma motor fast med längre slaglängd (och en del andra ändringar förstås).

Ja, stort set....

In 2005 the next generation of the triple emerged in the form of the Sprint ST 1050, swiftly followed by the Speed Triple 1050. The last of the 955 engined bikes - the Tiger - was updated, receiving the cases of the 1050 engine and other small changes although staying at 955 cc capacity until replaced by an all new 1050 Tiger in 2006. 2006 also saw the last year for the Daytona 955i, ending the production of big bore sporting triples.

BiKE, the British motorcycle magazine, ranked the Triumph Triple as the 10th best motorcycle engine of all time. The Triumph Triple motorcycle engine has been used in the Thunderbird, Adventurer, Tiger, Speed Triple, Sprint ST & RS, Sprint Executive, Trophy, and Daytona motorcycles.


http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Triple

http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Sprint_ST :tummenupp
 
Last edited:
Ja, stort set....

In 2005 the next generation of the triple emerged in the form of the Sprint ST 1050, swiftly followed by the Speed Triple 1050. The last of the 955 engined bikes - the Tiger - was updated, receiving the cases of the 1050 engine and other small changes although staying at 955 cc capacity until replaced by an all new 1050 Tiger in 2006. 2006 also saw the last year for the Daytona 955i, ending the production of big bore sporting triples.

BiKE, the British motorcycle magazine, ranked the Triumph Triple as the 10th best motorcycle engine of all time. The Triumph Triple motorcycle engine has been used in the Thunderbird, Adventurer, Tiger, Speed Triple, Sprint ST & RS, Sprint Executive, Trophy, and Daytona motorcycles.


http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Triple

http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Sprint_ST :tummenupp

Så motorn är lite uppdaterad, men hur är det med övriga delar på cykeln? Är det mest en kosmetisk förändring? Hjulbasen var visst lite förkortad och så var piporna instoppade under sadeln vilket gjorde att man blev varm om rumpan. Är det nån skillnad i köregenskaper?
En 03:a kan man få bra pris på plus bra försäkringspremie, fast man kanske är snål då, 05:an kanske är värd dom extra pengarna?
 
Last edited:
Så motorn är lite uppdaterad, men hur är det med övriga delar på cykeln? Är det mest en kosmetisk förändring?

Alt annat är ändret. Det är en helt annan mc. Och, den är MYCKET bättre (jag har ju haft den gamle oxå).

Se bare bagsving... det er ju enkelt sving på den nye = annat chassi. Men, det är som sagt en helt annan mc.

Om du har pengene, så köp en '05 -> ... Det ÄR en super sports tourer. Det er den gamle ST inte... Den är tråkig !

Se her:
http://www.sportrider.com/bikes/2005/146_05_triumph_sprint_st/index.html
 
Last edited:
Alt annat är ändret. Det är en helt annan mc. Och, den är MYCKET bättre (jag har ju haft den gamle oxå).

Se bare bagsving... det er ju enkelt sving på den nye = annat chassi. Men, det är som sagt en helt annan mc.

Om du har pengene, så köp en '05 -> ... Det ÄR en super sports tourer. Det er den gamle ST inte... Den är tråkig !

Se her:
http://www.sportrider.com/bikes/2005/146_05_triumph_sprint_st/index.html

Tack för bra info. Jag tror bestämt jag får kolla närmare på en 05:a och frammåt. Har man tur hittar man någon säljare som låter en provköra.
 
Jag lånar tråden lite:

Hur är den gamla Daytonan (955i alltså) då jämfört med motsvarande årsmodeller av andra sporthojar? Jämfört med nyare sporthojar?

Jag tänker på chassi, motor, bromsar, hållbarhet, etc.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top