Vilka verktyg använder ni som portar?

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Jag är väldigt sugen på att börja porta. I förebyggande syfte har jag samlat på mig några stommar från äldre volvo-motorer. Bara för att träna på till en början.

Har ni några tips på vilka vertyg jag ska använda mig av?
Antar att någon typ av roterande fil är att föredra.
Tryckluftsdrivet/elektrisk?
Vem säljer till bra (läs lägsta) pris?

Bring it on! :)

Fighterized skrev:
Jag är väldigt sugen på att börja porta. I förebyggande syfte har jag samlat på mig några stommar från äldre volvo-motorer. Bara för att träna på till en början.

Ja har klurat på detta med ja jobbar på en verktygsgrossist o skickar iväg sånna grejor varje dag,det finns en hel uppsjö av olika filar med olika tandning för hur mkt det ska avverka på materialet.
Det finns väldigt mkt olika i olika längder,kolla här http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_tree.p?katftg=V15&katnr=2&katsektnr=448
Väldigt kluven vad man ska ha då de är tillverkade av massa olika stålsorter.
Sen kan man köra finputningen med nått keramikstift/slipapper om man kommer åt.

en dremmel borde funka fint för o porta,bara chucken sväljer lite större skaft.
annars finns det en sån här http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5115380

som man kan koppla på sin borrmaskin,ser väldigt smidig ut.
elektriskt e väl lättare o köra,så kan du sitta inne i köket o slipa o ta en köpp :tummenupp

Det är hemligt! :D

För finliret använder jag en Bosch (typ dremmel) med flexskaft och hopers olika typer av roterande filar, polertrissor, sliptrissor, trumpapper, slipstift, diamantskivor, diamantstift.

För grovjobbet en Biltema tryckluft med hopers av roterande filar. Har dock köpt ett grovt flexskaft (ca 800 pix) som jag ska på med en tyristorstyrd elmotor så att det inte låter så förbenat.

Tillbehören till den lilla slipen har kostat ca 3000 och till den stora ca 10000. Jag använder i princip alla tillbehör någongång under portningsfasen.

Expoyn jag använder är antingen Devcon F eller Devcon F2 (aluminiumbaserat, från Ahlsell) om det ska sitta som berget och inte finns så mycket att förankra i. Splash Zone (från Appelgren) använder jag om det inte gör så mycket att det blir småsprickor med tiden. Splash tål högre temperatur än Devcon's max på ca 180 grader innan det är risk att det sticker. Båda kostar 1000-lappen för 500 gram.

Att trimma själv en enstaka gång kräver att man har det mesta av slipverktygen redan hemma i garaget, kostnaden för tillbehören sticker annars iväg rejält snabbt om man ska börja från noll. T.ex. en enda roterande fil från t.ex. Sandvik/Bacho kostar mellan 400 till 600 spänn.

Här en bild på lite av slipgrejorna jag använder.
http://andersbrink.se/sv/trim/some-machines-and-tools.jpg

andersbrink skrev:
Det är hemligt! :D
Surgubbe! :hihi

För finliret använder jag en Bosch (typ dremmel) med flexskaft och hopers olika typer av roterande filar, polertrissor, sliptrissor, trumpapper, slipstift, diamantskivor, diamantstift.

För grovjobbet en Biltema tryckluft med hopers av roterande filar. Har dock köpt ett grovt flexskaft (ca 800 pix) som jag ska på med en tyristorstyrd elmotor så att det inte låter så förbenat.

Tillbehören till den lilla slipen har kostat ca 3000 och till den stora ca 10000. Jag använder i princip alla tillbehör någongång under portningsfasen.

Expoyn jag använder är antingen Devcon F eller Devcon F2 (aluminiumbaserat, från Ahlsell) om det ska sitta som berget och inte finns så mycket att förankra i. Splash Zone (från Appelgren) använder jag om det inte gör så mycket att det blir småsprickor med tiden. Splash tål högre temperatur än Devcon's max på ca 180 grader innan det är risk att det sticker. Båda kostar 1000-lappen för 500 gram.

Att trimma själv en enstaka gång kräver att man har det mesta av slipverktygen redan hemma i garaget, kostnaden för tillbehören sticker annars iväg rejält snabbt om man ska börja från noll. T.ex. en enda roterande fil från t.ex. Sandvik/Bacho kostar mellan 400 till 600 spänn.

Här en bild på lite av slipgrejorna jag använder.
http://andersbrink.se/sv/trim/some-machines-and-tools.jpg

Tack för all den infon!
Men oojojoj, behövs verkligen alla de där filarna/stiften?
Det är ju en mindre förmögenhet. Jag hade nog räknat med att få lägga ut 5-6000:-

Jag hade bara tänkt ge mig på kanalerna & förbränningsrummen, inga sätesjobb eller ventilslipningar. Och så pass grova portningar som att plasta/"flytta" om kanalerna är kanske inte heller realistikt till en början.

Det är mkt. pengar bara för att prova och lära sig. Blir man sedan duktig kanske man kan ta på sig jobb, och på så sätt tjäna in grejorna. Men det är ingenting man kan räkna med såhär i början.

Fighterized skrev:
Jag hade bara tänkt ge mig på kanalerna & förbränningsrummen, inga sätesjobb eller ventilslipningar.

Plockar du bort ventilerna, se åtminstonde till att du slipar in dem. Har träffat på väldigt få motorer som har varit helt täta från fabrik.

Förbränningsutrymmet är väl inte så mycket man kan/ska göra åt som första åtgärd. Däremot övergången mellan säte in i toppen kan man fixa till enkelt och snygga till den korta radien och spetsa till insugdelaren. För det räcker det med en liten oval eller bönformad roterande fil till Dremmeln. "Polera" gör du med en sandpapperstrumma med 80 i kornstorlek eller en lamellpapperstrissa med 80.

Gör hellre för lite än för mycket, iaf första gången.

Trimmning

Fighterized skrev:

Hej
Det här med att köpa grejor och sätta igång att porta på måfå är som att skicka ut Steve Wounder på en båge........utan vita käppen........
Som Anders så riktigt skriver så behöver man många grejor och fyllnadsmaterial för att få rätt flöden.
Det är inte så att hålen ska vara så stora som möjligt utan man vill ha jämna och rätt riktade flöden.
Jag har samlat på mig erfarenheter och grejor under trettio år och en sak är klar........Det är inte bara att....
Jag använder både elektriska och truckluftsverktyg men det kommer att kosta mycket mer i kvadrat än din startbudget som du har angivit.

Men det viktigaste är dock: Det är inte bara att slipa här och där utan att trimma rätt.
Mitt förslag är att du börjar med att skaffa dig en mentor så att du inte gör alla fel på en gång.

Lycka till i framtiden
MVh
Roffe

VRM Roffe skrev:
Hej
Det här med att köpa grejor och sätta igång att porta på måfå är som att skicka ut Steve Wounder på en båge........utan vita käppen........
Som Anders så riktigt skriver så behöver man många grejor och fyllnadsmaterial för att få rätt flöden.
Det är inte så att hålen ska vara så stora som möjligt utan man vill ha jämna och rätt riktade flöden.
Jag har samlat på mig erfarenheter och grejor under trettio år och en sak är klar........Det är inte bara att....
Jag använder både elektriska och truckluftsverktyg men det kommer att kosta mycket mer i kvadrat än din startbudget som du har angivit.

Men det viktigaste är dock: Det är inte bara att slipa här och där utan att trimma rätt.
Mitt förslag är att du börjar med att skaffa dig en mentor så att du inte gör alla fel på en gång.

Lycka till i framtiden
MVh
Roffe

Jag är inte dum, den saken är klar. Självklart fattar jag att det inte bara är så enkelt som att gröta upp kanalerna hur som hellst. Jag har sysslat med trimmade bilar ett bra tag nu, och lejt bort en del topplocks jobb. Men jag gillar inte att leja bort saker, jag vill kunna fixa till topp själv. Jag har försökt att suga åt mig så mycket som möjligt av teorin, samt praktiska tips. Men man måste ju ha grejor för att kunna sätta igång att praktisera...det är ju genom att praktisera teorier man lär sig..eller hur.

Last edited:
Om det blir aktuellt med handhållna slipmaskiner i det högre kvalitets-spectrat så jobbar jag med märkena Dynabrade och NSK Nakanishi (dvs det är inte direkt billiga grejer, mer inriktat mot industri) och kan kanske bidra med antingen tips eller bra deal. Mest tryckluftsdrivet.

http://www.fini.se/dynabrade.htm
http://www.fini.se/nsk.htm

Jag har kört finputs med NSK:s NSP-601 på en FJ-topp och det gick bra för en amatör som jag i alla fall. Fast gäller det enstaka jobb så är nog våra märken kanske onödigt dyra, dom är nog mer för proffs.

/AndersD

Jag tycker det låter väldigt konstigt med alla dessa filar och grejer, enligt
mig så slutar det nästan alltid med att man kör med ett par tre olika filar,
ett par olika gummiexpandrar (olika längder och dia) för sliphylsor och så
den allra bästa , en 6mm slitsad rostfri pinne som du kan vira smärgelduk av önskad kornstorlek runt, den formar sig själv efter omgivningen och tar mjukt
och fint. När det gäller maskinen så satsa på långt och smalt så att du ser
vad du gör, bara skaftet på filen eller den tunna axeln på maskinen i porten
alltså. Dremel har en maskin som har dubbla motorstyrkan jämfört med den
vanliga varianten, den är dessutom en ren vajermaskin och har gaspedal. Annars så är ju en ren elmotor med vajer bäst ,går att hitta beggade.
/Christer

ChristerJ skrev:
Jag tycker det låter väldigt konstigt med alla dessa filar och grejer, enligt
mig så slutar det nästan alltid med att man kör med ett par tre olika filar,

Exakt som du skriver, "det slutar med"... då har man köpt ett antal extra som man inte tycker om (eller hellre, inte föredrar) och slutar använda. Likförbenat har man köpt dem... :D

Kul tråd!
Känner precis som dig christer J.
Och har väl byggt på mig en arsenal av pryttlar som jag turligt nog kommit över billigt eller gratis, eller mot jobb jag gjort.
Helt klart blir vissa grejer favvisar. :kär

Kan bara instämma i att inte porta FÖR mycket. Få är så duktiga som Anders Brink här på forumet, och det är först DÅ man kan börja raceporta.
jag håller mig till att öka gashastigheten för gata och milt race, men det är oxå den karaktär som 95% av alla är betjänta av.
Tyvärr TROR många att "the bigger the better", och "klart som f att JAG ska ha "värstinggrejor", med resultatet att motorn är spetsig i karaktären och okörbar.

Såklart att den känns vass! Allt kommer på en gång. :squid

Men hur kul är det att ständigt pendla mellan moppeeffekkt och hjulspinn? :-)
(ok ok! ett tag är det roligt!) :banana

Portning i all ära, men pedagogiktricket som är svårt, :huvet är att övertyga kunden varför denne INTE skall ha gruvgångar i toppen! :mattias

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...