För finliret använder jag en Bosch (typ dremmel) med flexskaft och hopers olika typer av roterande filar, polertrissor, sliptrissor, trumpapper, slipstift, diamantskivor, diamantstift.
För grovjobbet en Biltema tryckluft med hopers av roterande filar. Har dock köpt ett grovt flexskaft (ca 800 pix) som jag ska på med en tyristorstyrd elmotor så att det inte låter så förbenat.
Tillbehören till den lilla slipen har kostat ca 3000 och till den stora ca 10000. Jag använder i princip alla tillbehör någongång under portningsfasen.
Expoyn jag använder är antingen Devcon F eller Devcon F2 (aluminiumbaserat, från Ahlsell) om det ska sitta som berget och inte finns så mycket att förankra i. Splash Zone (från Appelgren) använder jag om det inte gör så mycket att det blir småsprickor med tiden. Splash tål högre temperatur än Devcon's max på ca 180 grader innan det är risk att det sticker. Båda kostar 1000-lappen för 500 gram.
Att trimma själv en enstaka gång kräver att man har det mesta av slipverktygen redan hemma i garaget, kostnaden för tillbehören sticker annars iväg rejält snabbt om man ska börja från noll. T.ex. en enda roterande fil från t.ex. Sandvik/Bacho kostar mellan 400 till 600 spänn.
Här en bild på lite av slipgrejorna jag använder.
http://andersbrink.se/sv/trim/some-machines-and-tools.jpg