Vilka vätskor i R1 -99?

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Det är så att jag köpte min R1a för någon månad sedan, men är osäker på hur ärligt den blev servad sist. Så därför tänkte jag mig att byta ut all olja, kylarvätska, bromsvätskor, tändstift, ev. luftfilter och liknande.

Så, vilka märken? Mängder? Viskositet på olja? Vad rekommenderar ni?
Och framförallt, var kan jag hitta allt utan att bli ruinerad? :banana
 
Om du lägger upp en bild på skönheten så blir det enklare för oss att hjälpa dig!

Men mycket av det du behöver hittar du på ebay till en vettig peng.. R1or är lite kräsna med vilken motorolja du använder. Min fungerar bäst med yamalube som du kan köpa hos yamaha centre. Bromsvätskor är spelar ingen större roll vilken du tar. Men om du ska köra bana så behöver du någon av de bättre som klarar av att bli riktigt varma. Har din r1a stålomspunna bromsslangar? Annars tycker jag att du ska passa på att byta dem för det gör väldigt stor skillnad. Sen så kan jag rekommendera dig att tanka ner service manualen vilken kommer hjälpa dig byta vätskorna samt mycket annat i framtiden :) Lycka till
 
Bild på Rettan har vi här!
73489-c20ffab8a7909a1e75aaba9a934d9ebc.jpg

Ska byggas streetfighter på henne i vinter, så då ska det till stålomspunnet överallt, så det blir fixat.
Var hittar jag den därade servicemanualen?

Optioil och ebay får jag helt enkelt se till att övervaka lite, så jag hittar lite fint skit. :) Känns lika bra att se till så allt är tiptop i vinter!

Har även en fundering. Ventiljustering på dom, är det ett helvete att genomföra?
 
Din hoj är så gammal att den saknar katalysator och är alltså gjord för olja med ZDDP. ZDDP är en antislitagemedel.
Finns i http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Det är ämnet zinkdialkylditiofosfat som finns med 1 - 2,5% i Q8 Moto SBK Racing 10W-50. En olja som används av många på SH. Q8 Moto SBK Racing 10W-50 finns i SWEDOL butikerna. Eller kan tas hem. Ca 1400kr inklusive moms för 20 liter.

ZDDP har tagits bort ur numera politiskt korrekta oljor tex Biltema 5W-50 som förr enligt säkerhetsdatabladen innehöll ZDDP garanterat. Numera är det tvärtom. Enligt Biltema. Kan vara 0% ZDDP.
Politiskt korrekt av Biltema eftersom ZDDP förkortar livslängden på katalysatorn.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36917_SDB.pdf
Också Biltema Turbodiesel 15W-40 som förr innehöll gamla tiders dosering av ZDDP är också numera politiskt korrekt. http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36962_SDB.pdf
Så numera handlar jag olja hos SWEDOL.
 
Last edited:
Så om jag summerar ditt inlägg så är din rekommendation OKQ8as Moto SBK Racing 10W-50 olja?
Väldigt bra pris på oljan får jag ju säga. Men hur många liter går där i lilla Rettan? För kommer antagligen inte äga den länge nog för det ska va lönt att köpa 20L.

Ni får ursäkta om jag har många dumma frågor, men är min första hoj, så vill göra det rätt!

"Bättre att fråga och framstå som en idiot än att tiga och undanröja alla tvivel!" ;)
 
Om du lägger upp en bild på skönheten så blir det enklare för oss att hjälpa dig!

Men mycket av det du behöver hittar du på ebay till en vettig peng.. R1or är lite kräsna med vilken motorolja du använder. Min fungerar bäst med yamalube som du kan köpa hos yamaha centre. Bromsvätskor är spelar ingen större roll vilken du tar. Men om du ska köra bana så behöver du någon av de bättre som klarar av att bli riktigt varma. Har din r1a stålomspunna bromsslangar? Annars tycker jag att du ska passa på att byta dem för det gör väldigt stor skillnad. Sen så kan jag rekommendera dig att tanka ner service manualen vilken kommer hjälpa dig byta vätskorna samt mycket annat i framtiden :) Lycka till

Hur vet man att en motor är KRÄSEN på olja? Har du snackat med den eller?
Har rejsat i nästan 10 år på ett flertal Yamaha. Har kört på mestadels biltema helsyntet. Har aldrig haft några ras. Men det byts ju med rätt korta intervaller.
 
Glöm inte att byta luft i däcken också, vet ju inte vilken skit förra ägaren kan ha använt! :tummenupp
Angående oljan så funkar den i de flesta sporthojar, inte bara till din retta.
 
bromsvätska spelar en jävla roll du ska ha en glykolbaserad, så antingen dot4 eller dot5.1

edit: btw, du kan i princip igonerar denåterföddes obligatoriska zink-inlägg. Zink hjälper till att skydda när oljefilmen fallerar, men oljefilmen ska inte fail'a om inte motorn är felkonstruerad som t.ex. honda vf750 på 80-talet. men Q8 oljan är billig och bra
 
Last edited:
Så om jag summerar ditt inlägg så är din rekommendation OKQ8as Moto SBK Racing 10W-50 olja?
Väldigt bra pris på oljan får jag ju säga. Men hur många liter går där i lilla Rettan? För kommer antagligen inte äga den länge nog för det ska va lönt att köpa 20L.

Ni får ursäkta om jag har många dumma frågor, men är min första hoj, så vill göra det rätt!

"Bättre att fråga och framstå som en idiot än att tiga och undanröja alla tvivel!" ;)

Den finns på 4L dunk nu också, tror iaf det är samma olja som i 20L dunken.
http://handla.swedol.se/
20L OF-80637
4L OF-80638



Bromsvätska kör jag med biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...mshydraulik/Bromsok/Bromsvatska-DOT-51-36459/

Har för mig att man bara gör rent även originalluftfiltret om det inte är väldigt smutsigt. I min sitter det ett K&N som man gör rent och oljar in om man tycker det är för skitigt.

Jag kör oftast med vanligt vatten + water wetter i kylaren. Står den kallt förvarad på vintern så duttar jag i vanlig biltema glykol

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Glykol-361781/
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/byt-och-fyll-pa/kylarkem/kylartillsats-pa6146sv

Tändstift köper jag här
http://www.sparkplugs.co.uk/

Glöm inte skruva loss tändhattarna och vid behov klipp ner några mm på tändkablarna om det är ärgat.

Kolla att bromsokens kolvar glider lätt, dom mår bra av rengöring. Jag brukar köra med tandborste och t-röd samt smörja med lite bromscylinderfett.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromscylinderfett-361826/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Rod-etanol-36951/

Och gör rent skivorna med bräkleen eller liknande, speciellt när du kört mycket i regn
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...msfriktion/Bromsbelagg/Bromsrengoring-364509/

Släng på nya belägg också så du vet att du har bra grejor, jag gillar CL brakes / Carbon Lorraine XBK5 för gatåkning. Dom fungerar bra på bana också men där föredrar jag deras C59.

Broms och kopplingsgrepp som är lite roligare än original hittar du här för inga pengar alls
http://shop.the2wheels.com/

Skall du renovera bromspump/bromsok, byta kopplingswire eller behöver annat smått och gott så finns det mesta här till bra pris:
http://www.wemoto.com/
 
Det finns 4 liters dunkar också Q8 Moto SBK Racing 10W-50 att beställa hos SWEDOL men internetpriset för dom är fel.
Så jag vet inte vad de kostar, 4-litrarna.
Det blir ju såklart mer per liter.
Å andra sidan ska du kanske ha nån hoj efter R1 -99?
 
Hur vet man att en motor är KRÄSEN på olja? Har du snackat med den eller?
Har rejsat i nästan 10 år på ett flertal Yamaha. Har kört på mestadels biltema helsyntet. Har aldrig haft några ras. Men det byts ju med rätt korta intervaller.

Jag och min gamla r1 snackade en hel del faktiskt. Men det var inte risk för ras utan mer att kopplingen skulle slira. Oftast så är det ju mer än bara oljan som är fel när en koppling slirar, men läst i flera trådar att folk har fått ordning med slirandet när de har bytt oljan :)
 
edit: btw, du kan i princip igonerar denåterföddes obligatoriska zink-inlägg. Zink hjälper till att skydda när oljefilmen fallerar, men oljefilmen ska inte fail'a om inte motorn är felkonstruerad som t.ex. honda vf750 på 80-talet. men Q8 oljan är billig och bra

HEELT ointressant är det inte. Finns mordernare motorer som påvisats må bättre med zddp. kammen tex.
Men det finns ju andra tillsatser med samma/liknande funktion. Rätta mig om jag har fel men är inte boron en sådan?
 
Bild på Rettan har vi här!
View attachment 390129

Ska byggas streetfighter på henne i vinter, så då ska det till stålomspunnet överallt, så det blir fixat.
Var hittar jag den därade servicemanualen?

Optioil och ebay får jag helt enkelt se till att övervaka lite, så jag hittar lite fint skit. :) Känns lika bra att se till så allt är tiptop i vinter!

Har även en fundering. Ventiljustering på dom, är det ett helvete att genomföra?

Siken skönhet :) Är det inte synd att bygga om henne till en streetfighter???

Service manualen hittar du på google. Söker bara på modellen och årtalet på hojen så är det bara att tanka ner första bästa :) Står även hur man gör en ventiljustering :tummenupp
 
Nu känner jag mig otroligt förvirrad efter allt detta. Men det som verkade mest detaljerat va psxcare´s inlägg med lite konstruktiva tips. Men tackar alla för hjälpen, så återkommer jag om det är något mer! :)

Siken skönhet :) Är det inte synd att bygga om henne till en streetfighter???

Service manualen hittar du på google. Söker bara på modellen och årtalet på hojen så är det bara att tanka ner första bästa :) Står även hur man gör en ventiljustering :tummenupp


Tack! Nej, har länge velat bygga streetfighter, gillar stuket. Ska dock spara alla originaldelar och köpte annan styrkrona så jag kan återställa om suget kommer tillbaka. :)
Hittade en, men orkade inte läsa igenom ca 490 sidor igår, men då vet jag att den finns där. :)
 
Last edited:
Jag och min gamla r1 snackade en hel del faktiskt. Men det var inte risk för ras utan mer att kopplingen skulle slira. Oftast så är det ju mer än bara oljan som är fel när en koppling slirar, men läst i flera trådar att folk har fått ordning med slirandet när de har bytt oljan :)

Jag hade i början massor av bekymmer med slirande koppling oavsett olja. Jag bytte lameller och olja men inget hjälpte tills en kompis frågade mig om jag kopplade vid uppväxling. Han sa "Ge fan i det så slipper du slirande koppling". Hade aldrig nåt bekymmer efter det.
 
Jag hade i början massor av bekymmer med slirande koppling oavsett olja. Jag bytte lameller och olja men inget hjälpte tills en kompis frågade mig om jag kopplade vid uppväxling. Han sa "Ge fan i det så slipper du slirande koppling". Hade aldrig nåt bekymmer efter det.

Så du rekommenderar att jag bara drar i nästa växel? Och enbart kopplar ner vid stillastående och nedväxling?
 
Så du rekommenderar att jag bara drar i nästa växel? Och enbart kopplar ner vid stillastående och nedväxling?

Ja, framförallt vid bankörning. Jag använder nästan aldrig koppling vid uppväxling på landsväg heller.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top