Vilka typ av drev är att föredra??

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Har gjort ett knappt tappert försök till att söka runt lite på google men inte hittat något vettigt.

Kvalite på dreven, vad gäller? Aluminium/Stål eller blandmetall?
Finns ju en del drev märken ute på marknaden med olika metaller, Afam, Renthal, Talon med flera. Vad rekommenderar ni för tex en XR650 supermotard?
15/43 är min första tanke för att kunna glida i ca 100kmh på ca 3000rpm

Men vad för material på dreven bör man satsa på?
Min första instinkt är att hålla mig borta ifrån Aluminium dreven?
Kommer givetvis köra på RK 520 o-rings kedja, har ni åsikter där också kanske gällande de olika kedjorna?

:)

Ståldrev känns nog vettigast ;)

JT köpte jag till Ninjan sist. Japanska ståldrev, borde vara bra kvalitet tycker man. Riktigt billiga på addemoto...

haft lite samma fundering.
hörde att ett aludrev skulle hålla ca hälften av ett ståldrev?

hur mkt lättare brukar ett aludrev vara mot samma storlek i stål? typ ett 45 tänders.

Om man förutsätter att det är samma materialmängd så väger aludrevet mindre än hälften.

2.7kg/dm3 vs 7.9kg/dm3

så när dom säger tex om talon dreven "Manufactured in U.K. from aircraft specification aluminium and are anodised gold."

så är det mer eller mindre ren aluminium av finare kvalite?

Renthal va tydligen också Aluminium drev.

Skall kolla lite på de JT då :tummenupp

så när dom säger tex om talon dreven "Manufactured in U.K. from aircraft specification aluminium and are anodised gold."

så är det mer eller mindre ren aluminium av finare kvalite?

Renthal va tydligen också Aluminium drev.

Skall kolla lite på de JT då :tummenupp

Ren aluminium med fin kvalitet finns inte i den bemärkelsen. Det är legeringar man ska ha för att det ska hålla, men hur du än gör så slits alut hårdare än stålet. Jag kör aluminium i "navet" på drevet bak och har således en nitad krans med ståltänder som kedjan går på. Bra kompromiss.

Om du håller dig på gatan där du slipper sand och grus är det väl inga problem med livslängd på aluminium, jag skulle köpt aluminium, det är rejsigt. :)

Varvtiden på gatan med en förutbestämt fart av 100 km/h? Med de förutsättningarna kan du byta vadsomhelst utan att påverka varvtiden.

Tror inte mina varvtider på crossbanan påverkas heller. Jag ligger knappast på den nivån att några 100 gram mer vikt på drevet påverkar min hastighet. Det är nog betydligt större skillnad för mig att jag har rätt antal kuggar på drevet.

Tror inte mina varvtider på crossbanan påverkas heller. Jag ligger knappast på den nivån att några 100 gram mer vikt på drevet påverkar min hastighet. Det är nog betydligt större skillnad för mig att jag har rätt antal kuggar på drevet.

Inte jag heller men är man inte i skiten finns det väl ingen anledning att köpa stål förutom att det är billigare, jag vet inte vad som är normalt men jag har hittills 120 h supermotobana med samma aluminiumbakdrev, jag tycker inte drevet behöver överleva hojen..? :)

Det ni glömmer med en roterande vikt som drev och fälgar är att det påverkar sjukt mycket mer än man tror.
Under rotationen ökar vikten xx antal ggr.

Med mindre roterande vikt på ex fälgar, drev, kedja och skivor axxar man snabbare, bromsar ner farten fortare och får en högre kurvhastighet.
Värt mycket för mig men kanske inte för nån annan.

Kör man inte så mycket i väta.och surhål så håller aluminium. Har kört med samma biltema kedja och alu drev på tävlingsmotarden i 3 år. Samma uppsättning på crossen höll i 15h.

Aluminium är ju snyggare och lättare så kostar det inte för mycket extra hade jag kört på det.

Last edited:
Jag är ingenjör, jag glömmer inte sånt. Däremot så tror jag ändå inte att det påverkar mina varvtider och sannolikt inte dina heller om du inte är en riktigt snabb förare.

Självklart är det som du säger, men jag ser hellre folk lägger krutet på sådana saker än trimma o trimma men de blir inte enklare att svänga och få stopp på grejerna med mer kraft.

Jag påverkas av att bara ha det i huvudet när jag kör.

Kör man inte så mycket i väta.och surhål så håller aluminium. Har kört med samma biltema kedja och alu drev på tävlingsmotarden i 3 år. Samma uppsättning på crossen höll i 15h.

Aluminium är ju snyggare och lättare så kostar det inte för mycket extra hade jag kört på det.

Det är betydligt svårare fråga än alumium eller ståldrev, det skiljer sig enormt i hållbarhet inom dessa grupper också.

Ett uselt aludrev är marginellt hårdare än mjukost, ett högkvalitativt aludrev håller bättre än ett kinesiskt ståldrev medans ett högkvalitativt härdat ståldrev håller apa.

När någon skriver aircraft quality är det jumbomumbo marknadsföring, då flertal olika alumiumkvaliteer används i flygplan och en del är direkt olämpliga för drev.

Hållbarast och slitstarkast av alumiumkvaliterna är 7075T6

Men det som allra mest påverkar hållbarheten är kedjan och dess skick. En bra kedja som inte sträcker sig och hålls smord ger många mil medans en lite sämre kedja som sträcker sig en gnutta snabbt sliter ner även ett härdat ståldrev.

Viktiga punkterna, BRA kedja som hålls smord.
Vettigt drev, byt drevet när det börjar bli slitet så håller kedjan flera drev. Dvs köp en bra kedja...
Du får oftast vad du betalar för :tummenupp