Vilka rättigheter har man när man köper fordon på firma?

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Tjena.

För några månader sedan köpte jag min S1000RR på firma. En stor firma i Sverige där jag aldrig kan tro att dem med avsikt skulle lura någon.
Läste annonsen och allt lät bra. I telefonen säger min "kontaktperson" som även är ägare av företaget att det sitter en power commander på. Vad bra tänkte jag. Då jag inte ens haft en tanke på att kolla det förän nu när skärm skulle kopplas in samt mappning så ser vi att där inte finns någon power commander. Kontaktade företaget och chefen var på semester. Killen jag pratade med på företaget kontaktede sin chef som hade svarat: "Jag har inte tid med det nu. Har semester. Kan inte minnas att jag nämnt någon power commander".

Saken är rätt enkel. Innan jag åkte för att hämta cykeln ringde jag runt till folk och ville ha råd on hojen och ville ha tips. En PC5 är alltid bra fick jag till svars. Och när vi skrev papper hörde både min bror och sambo att han nämnde att den hade en PC.

Kan jag på nåt sätt nu få dem att stå för en sån.
3000:- är inga pengar för dem. Vill att rätt ska vara rätt bara

Om det inte står nått i papperna om hojen så tror jag att det blir svårt att tvinga dem om det skulle behövas.
Muntligt avtal visserligen, men har man det inte inspelat så är det ord mot ord och svårt att bevisa.

Så om du inte har nått inspelat eller nått på papper är det på "goodwill" av företaget om de vill ge dig en PC5:a

Iaf så har det varit hitills för min del, de gånger det fattas något vid köp av fordon från firma

Är det en stor och seriös firma som du säger så kommer de antagligen inte riskera ett dåligt rykte för en sån skitsak och de monterar en PC åt dig.
Vänta tills han är tillbaka efter semestern och åk dit och prata med honom och förklara läget. Om han inte är senil på riktigt så kommer han säkerligen ihåg att han nämnde det, om inte så är han som vilken bilförsäljare som helst och de går att rucka på efter påtryckningar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT