Vilka LED-Dioder ska jag ha??

THE END

Vem... JAG??
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
I väntans tider . . .
Har köpt en undertray som jag vill montera in 5-6 dioder i rad som blinkers.
Bör väl vara någon form av Led-diod för att synas ordentligt om dagen.
Någon som kan rekommendera några samt var jag kan köpa dom.
Dom får inte vara för stora utan typ max 5mm i diameter, samt att jag hade tänkt att borra hål för i undertrayen som topppen på dioden ska sticka ut genom. Så det får inte vara någon utanpåliggande modell.
Tacksam för all hjälp!! :)

amullo skrev:
Har varit inne där o kollat, men jag förstod inte så mycket av det :va , skulle därför vilja att någon rekommenderar en sort till mig som är bra!!
Eftersom dioderna kommer att peka rätt mycket neråt bör det vara en sort som även syns från sidan!!

THE END skrev:
Har varit inne där o kollat, men jag förstod inte så mycket av det :va , skulle därför vilja att någon rekommenderar en sort till mig som är bra!!
Eftersom dioderna kommer att peka rätt mycket neråt bör det vara en sort som även syns från sidan!!

om du skaffar en papperskatalog från ELFA så finns det en bra guide till hur man ska tolka data för lysdioder (LED). annars kan jag tro att du hittar mycket bra information om du söker på google :)

Klippt från ELFA:

Typ Färg nm mA V mcd (mA) vinkel Kapsel nummer 1- 100- 500

EL383URC-3 Röd 660 40 1,7 3000 (20) ±6° Ofärgad klar 75-016-38 4:92 2:81 1:51

Jag har använt den i broms/bak-ljus, funkar bra. Lite snäv strålningsvinkel är det, man bör ha en lyktglas framför som sprider ljuset lite, typ ett vanligt bakljusglas.

Last edited:
Kolla det här http://www.graphicartmotodesign.com/lights/led_e.htm
Det är ju klart,du kanske måste köpa deras undertail med för att det ska bli "riktigt" bra,men snyggt blir det :tummenupp
IMG_0577.jpg

redclear.jpg

Last edited:
Kan ju tilläga det att jag beställde ett par framblinkare därifrån,75:- ifrakt å 5dgr så låg det i brevlådan :tummenupp

Vita LED lampor har den minsta betraktningsvinkel, ganska viktigt om man ska bygga blinkers eller dyl. Den största vinkeln jag fick tag på är +-20 grader vilket innebär att kommer man från sidogata så ser man inte ljusskenet!!!

Det går utmärkt att blästra dioden lite lätt. Då ökar betraktningsvinkeln mycket utan att ljusstyrkan minskas nämnvärt...

Chefen Alabama skrev:
Det går utmärkt att blästra dioden lite lätt. Då ökar betraktningsvinkeln mycket utan att ljusstyrkan minskas nämnvärt...

Betraktningsvinkeln ökar inte utan ljuset blir lite mjukare, optisk illusion! Har testat!!!

T509 skrev:
Betraktningsvinkeln ökar inte utan ljuset blir lite mjukare, optisk illusion! Har testat!!!
Ljuset syns från sidan vilket inte gjordes förut, iallafall på mina dioder.
Det var väl det som var målet, eller?

Chefen Alabama skrev:
Ljuset syns från sidan vilket inte gjordes förut, iallafall på mina dioder.
Det var väl det som var målet, eller?

Ljuset syns men jag tycker att det inte är ens i närheten vad det borde, lätt att missa!!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman