Vilka hojar är slitstarkast?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag vet att det finns nästan lika många åsikter som hojägare men försöker endå.

Vilka märken brukar hålla bäst? Alltså man kan köra långt utan ras och ramen faller inte ihop efter 10år? Sitter och spanar efter min första hoj och tänkte köpa en billig (väldigt billig) men skulle endå inte vilja skruva så mycket på den.
Egentligen så undrar jag väl mera vilka märken man ska undvika.. :)

1. Vilken välvårdad som helst.
2. Suzuki med den skottsäkra gsx-motorn
3. VFR

Utan inbördes rangordning.

Edit: haHA! en millisekund snabbare!

du menar 10 år med service och skötsel.
Mitt svar är då att mycket få hojar håller inte så länge.
En och annan öststatshoj håller säkert inte iofs.

Välvårdad jo.

Såklart är en sån att föredra men de är inte alltid så lätta att hitta. Var mera ute efter tips om vilka som har en tendens att inte hålla så länge.
Kan ju hända att hojar faller sönder fastän de setts efter.. Och så finns det ju de som håller fastän man inte servar dem alls.

Honda Bold´or 6700mil Rullar än som en klocka. Sett dom som rullat över 10k utan problem. Gammel Gixxrar brukar rulla långt. Gsxr1100r hans rullade 11k sedan en lätt renovering. Vfr brukar man ju se rullat 15-20k och dom rullar än. Tja allt som är välvårdat rullar långt.

Glömde ju gamla Gsx dom brukar funka länge.

Allt går sönder om det inte vårdas.
Många av de här hojar som nämns som skottsäkra (ofta gamla sucka gsxr) är ju till åren nu och även de går sönder.

zoddri skrev:
Jag vet att det finns nästan lika många åsikter som hojägare men försöker endå.

Vilka märken brukar hålla bäst? Alltså man kan köra långt utan ras och ramen faller inte ihop efter 10år? Sitter och spanar efter min första hoj och tänkte köpa en billig (väldigt billig) men skulle endå inte vilja skruva så mycket på den.
Egentligen så undrar jag väl mera vilka märken man ska undvika.. :)

en robust offroadare.
typ yamahas nya xt660 eller någon bmw-offroad

hjelmfrillan skrev:
en robust offroadare.
typ yamahas nya xt660 eller någon bmw-offroad

Offroad intresserar inte. Sport/touring är det jag tänkt mig..

Silwer skrev:
De är säkert mycket tåliga, men de flesta av dem är nu gamla och säkert även renoverade mer eller mindre nån gång.

jepps, en bekant till mig har en som mätarställningen står på 22 000 mil,

Han brukar tydligen och på europa turér varje sommar :) Men men, sköter man om dom så kan dom ju gå hur långt som helst,

var ju nånå suzuki rgf 125a på blocket för ett tag sen som var skit fin, rullat 22 000 mil... :) undra hur många kolvar den förbrukat =)

Suzuki GSX1100:or går hur länge som helst. Hade en -89 F (en av de första "sporttourerna", 6000 mil, inga kända fel när jag sålde den. Polarn har en -83 GSX1100E med mer mil på mätaren, har bytt koppling en gång samt likriktare, han kör den fortfaranade så gott som varje dag. Gammelgixxrarna är vanliga som dragracinghojar, finns väl en anledning till det...
GPZ900 är väl en annan trotjänare som håller?

Silwer skrev:
suzuki gsx1100F är övermotoriserad anser jag, fjädringen är ursel, den gungar fram som en sjuk flodhäst. Motorn går som ett skott det är sant.
vaknat på fel sida idag? :p
Det är väl klart det finns inte många 10-15 år gamla hojar som kommer i närheten av dagens vad gäller prestanda, väghållning eller liknande. F:en är ingen sporthoj, mår bäst av långtransport i högfart, men jag kände mig aldrig orolig att blåsa på ordentligt. Sen är det ju så också att gamla hojar ofta redan har åtgärdats av tidigare ägare avseende standardproblemen, exvis den mjuka framgaffeln på F:en.

CBR1000F är grymt slitstark, motorn håller i evigheter. Jag hade en som hade gått 9500 mil som gick som en klocka, helt utan missljud eller andra tendenser. Min nuvarande har gått 7500 mil och är lika fin den med.

Dessutom köpte jag hojen får 20k, vilket gör det till väldigt mycket hoj för pengarna ;)

Kan ju vara fördel att köpa en hoj som redan blive renoverad, om du har tänkt köpa en äldre hoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT