vilka fuggar och spacer?

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Har en Honda CB1000 (samma motor som CBR1000F)

Sitter idag 34mm förgasre på hojen, har en 39mm´s brygga liggandes. Är inte ute efter "herrejösses effekt" siktar på att till att börja med plocka ut 200hk för att ev. senare öka till kanske 250hk. Vilken brygga ska jag hänga på?

Har idag 10:1 i komp. Hur mycket bör jag lägga emellan för att sänka kompet?
Vill ha möjlighet att ladda upp till 1,2bar..

Ett TD04-16 från en S60R och en LLK ska sitta på tänker köra med vanlig 98oktan.

Last edited:
kamikaze skrev:
2640400 Har en Honda CB1000 (samma motor som CBR1000F)

Sitter idag 34mm förgasre på hojen, har en 39mm´s brygga liggandes. Är inte ute efter "herrejösses effekt" siktar på att till att börja med plocka ut 200hk för att ev. senare öka till kanske 250hk. Vilken brygga ska jag hänga på?

Ett TD04-16 från en S60R och en LLK ska sitta på tänker köra med vanlig 98oktan.

OT men vem tillverkar 39mm vacumfuggar?

Att gå upp till 39mm utan att karva i toppen känns rätt värdelöst och även med en portning så är 39mm rätt stort. Med reservation för att jag inte vet mycket om just din motor men jag hade nog satsat på Cv 38 eller CV36.

Last edited:
Boris JR skrev:
2640788 OT men vem tillverkar 39mm vacumfuggar?

Att gå upp till 39mm utan att karva i toppen känns rätt värdelöst och även med en portning så är 39mm rätt stort. Med reservation för att jag inte vet mycket om just din motor men jag hade nog satsat på Cv 38 eller CV36.

Honda tillverkar 39:or. Sitter på cbr900 och troligt vis på CBR1000F vilken har samma motor som min hoj.

Edit: Jag menade inte att honda tillverkar dem som jag skrev...men det är 39:or

Last edited:
kamikaze skrev:
2640825 Honda tillverkar 39:or. Sitter på cbr900 och troligtvis på CBR1000F vilken har samma motor som min hoj.

Undrar vad det är för förgasare för allt japanskt utrustas ju med Keihin eller Mikuni men jag kan inte påminna mig att jag sett annat än 38mm eller 40mm bland CV gasare.

Så honda kör med 39mm orginal på samma motor men i kåplös variant har man gått ner till 34mm för bättre botten på samma vis som man gjorde med hornet/nakenvarianten av blackbirden?
I så fall har man säkerligen kombinerat det med en snällare kam så en mysportning och byte till de hetare orginalkammarna i kombination med 39mm förgasare och turbo...:yoparty

kamikaze skrev:
2640400 Har en Honda CB1000 (samma motor som CBR1000F)

A-Brink Skriver snart och berättar hur mycket en uppsättning 34or räcker till. Men det är ganska mycket.. Klart över den effekt du vill ha. Rätt gjort har du en bestyckning som fungerar direkt också. Byter du till 39or blir det säkert en del pysslande med det också.

34'or räcker för att skjuta originalstakar i en GSXR1100 vid +400 hästar. :D

Det finns gamla trådar som beskriver grunderna för hur man tätar CV-förgasare. Behövs inte diskuteras mer här tycker iaf jag.

"Hä ä bar å åk!" Dvs, sätt igång och mecka!

andersbrink skrev:
2641475 34'or räcker för att skjuta originalstakar i en GSXR1100 vid +400 hästar. :D

Det finns gamla trådar som beskriver grunderna för hur man tätar CV-förgasare. Behövs inte diskuteras mer här tycker iaf jag.

"Hä ä bar å åk!" Dvs, sätt igång och mecka!

JA, täta CV är det inga problem med. Undrade bara hur lång de räckte, men det verkar ju inte vara något problem!

Som spacer, Funkar det att lägga en utskurer ALU-spacer på 1,5mm och dubbla cylinderfotspackningar? Tänkte köra med 1-1,2bar som max.

kamikaze skrev:
2640400Ett TD04-16 från en S60R och en LLK ska sitta på tänker köra med vanlig 98oktan.

S60R har en KKK 24 Volvospec. som orgsnurra.
TD04HL-16T satt på 850T5r, 850R, div S70 med varierande avgashus...
F.ö trevligt agg som jag själv skall köra med, funkar bevisligen bra till 1-litershojjar.:tummenupp

kamikaze skrev:
2642202 Som spacer, Funkar det att lägga en utskurer ALU-spacer på 1,5mm och dubbla cylinderfotspackningar? Tänkte köra med 1-1,2bar som max.

Varför klabba med dubbla packningar?
Räkna först ut vilket komp.förhållande du är ute efter, sedan räknar du ut hur tjock spacer du kommer behöva.
Vid monteringen kletar du på ett TUNNT lager med lämplig packnings-massa

kamikaze skrev:
2642202 Undrade bara hur lång de räckte, men det verkar ju inte vara något problem!

Problemet är inte dimensionen på förgasarna utan mer att få plenum, fuggar och insugsdel att "lira" ihop utan för mycket konstiga vägar dvs. turbulens och dylikt.

Last edited:
Finns det någon bra formel för volymen på plenumet? Hur kvistigt är det egentligen?

Har läst någonstans(tror på GIK) att man ska ha 6-8ggr volymen från en cylinder skulle bli isf 1,5-2liter.

kamikaze skrev:
2644618 Finns det någon bra formel för volymen på plenumet? Hur kvistigt är det egentligen?

1,5 liter taget!:tummenupp Ska se om jag kan smäcka ihop någon enkel "flödes-testare" för plenumet som man kan ha när man provar ut det. Har en idé som kanske kan funka...återkommer om det blir bra...

kamikaze skrev:
2644949 1,5 liter taget!:tummenupp Ska se om jag kan smäcka ihop någon enkel "flödes-testare" för plenumet som man kan ha när man provar ut det. Har en idé som kanske kan funka...återkommer om det blir bra...

PM:a LAHI här på forumet, om du e snäll mot honom så kanske du kan få en plenum-ritning, som med små modifieringar kommer passa på din cykel...:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!