Vilka förgasare

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vilka förgasare ska jag satsa på? Rs36 eller Rs38. Det känns som om Rs36or kan bli något som kan bottna men är lite osäker.
Motorn är en 1100r -86 botten och 89ans cylindrar borr 81mm dvs 1195cc. Topplock portat utav Erik Marklund (typ steg 2) med competition ventiljobb samt 30/26 ventiler. Ej planat , 28,5 cc förbränningsrum. Kamaxlar V&H modified 9,3mm lyft både ut och in 246 respektive 240 grader duration. Skapligt komp på en ca 12,6:1 kan vara något högre(har inte räknat eller brytt mej).

Kan någon hjälpa mej, tidigare innan vi ökade kompet gick han bäst med 36or nu vet jag ej. Har kört maskinen med 38or som var bara skapligt inställda men jag vet inte hur han skulle vara med ett par 36or i stället. Kanske skulle han svara mera och bröla mindre eller?

Tja, 36or lär kanske orka ge tillräckligt med soppa, fast det kan vara knappt. Dock får du nog lite bättre botten med 36, vilket kan vara trevligt med 30/26-topp. Dock så hade jag köpt 38or tror jag för att vara säker på att hitta alla pållar som döljer sig i motorn. Var det Brink som sa att runt 155hk var max för 36or? Din motor ska kunna ge runt 160hk om allt lirar perfekt. På hjulet alltså.

38'or eller 40'or med de kamaxlarna. Den motorn är lixom inte direkt gjord för låga varvtal ändå. Hade du däremot haft lite mildare kammar hade 36'or varit perfekta. 246 grader på insugskammen är lite i våldsammaste laget för din relativt sett låga kompression. Är det en gathoj, försök byt ut den till en 88-89 gsxr750 insugskam eller en WebCam #236 så vinner du mer vrid i mellanregistret och tappar väldigt lite längst upp. Totalt sett får du dock mer användbara hästar. Kompromisser kompromisser... ge å ta. :D

Okey. Då skippar jag dessa 36or som jag har på G. Det va just det där med Max 155Hk på 36or som jag letade efter, sökte men hittade inte. Och det är ju 160Hk som jag letar efter.

Oljekyld: du vet ju mer om min maskin än mej.

Brink: 240 in och 246 ut är det väll? Skrev lite klumpigt. Ja det är en s.k gathoj jag har, den ska kunna gå på semester likaväl som den kan smiskas uppe på Lunda. Vrid har jag ju redan tillräckligt av. Med Oljekylds 38or på så skickade han ju framhjulet i luften redan vid 4000rpm.

Monterar du ett set CV40'or istället för RS38'orna så kan du köra 50 mil i sträck utan behöva stanna var tionde mil med RS38'orna för att vila gashanden. Effektskillnad, minimal. Fast det är ju klart, imponatorfaktorn drabbas ju. :D

andersbrink skrev:
Monterar du ett set CV40'or istället för RS38'orna så kan du köra 50 mil i sträck utan behöva stanna var tionde mil med RS38'orna för att vila gashanden. Effektskillnad, minimal. Fast det är ju klart, imponatorfaktorn drabbas ju. :D

Om det vore så enkelt :) Man kan säga att jag lider av plats brist. Cv40 ligger i garaget och skräpar. Cv38or lika så. Det enda som går in i mellan Ramen och motorn är Cv36or eller Rs36/38, Rs40 vet jag inte hur det är med men det är väll en större kropp än Rs36/38kroppen.
För krampen i armen finns det bara två hjälpmedel, 1. Träna underarmarna i vinter(kan behövas med tanke på min koppling). 2. Skaffa farthållare från touring butiken inför touring körningen.
Låter som om alt nr 1 är bäst.

Får jag föreslå inget av det,utan Keihin FCR 39'or...älskar mina...Bara ljudet är värt allt och funkar så bra på draghojjen...

thundrace skrev:
Får jag föreslå inget av det,utan Keihin FCR 39'or...älskar mina...Bara ljudet är värt allt och funkar så bra på draghojjen...

Säkert skit bra förgasare, men bra mycket dyrare än Rs. Fast det är klart har du ett par till bra pris och som passar på en Gixxer så kan ju det vara en rolig lösning.

Qwerty skrev:
Säkert skit bra förgasare, men bra mycket dyrare än Rs. Fast det är klart har du ett par till bra pris och som passar på en Gixxer så kan ju det vara en rolig lösning.

Har eventuellt ett set till salu,skall kolla vad som måste moddas för att få dem att passa på gixxern..

Är inte Keihin FCR fall förgasare? Säkert så är det något sådant som gör att man på gixxrar använder Mikuni. Någon som vet?

Qwerty skrev:
Är inte Keihin FCR fall förgasare? Säkert så är det något sådant som gör att man på gixxrar använder Mikuni. Någon som vet?

Dom finns i båda varianterna
Keihin FCR-D: ZZR, CBR900, FZR,
Keihin FCR-H: GSXR 750 85-95, GSXR 1100 86-99,

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...