Vilka får tävla i RR mm frågor!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Tja

Känner en kille som är jäkligt sugen på att tävla i RR.
Tror han är mest sugen på 4taktshojar och således 600cc och uppåt.
Vad för regler gäller, ålder mm?
Kan man ev. söka dispanser om han är för ung?

Skall man börja med 2takt av nån anledning eller kan man ge sig på 4takt direkt?

När, var har dom såna där prova-på-dagar inom RR?

Killen är bara 15år men har kört cross sen barnsben och är jäkligt vass inom MX där han tävlar med 250cc 4takt.

Tacksam för sakliga svar.

Mvh Rejvis

Självklart att han är det :)

Dock så skulle jag rekommendera 125 junior.
Varför:
Det är billiga tävlingsavgifter, billigt att krascha och hyfsat lätt meckat (kan jag tänka mig), går inte så hiskligt fort tills grabben har lärt sig att köra, skaderisken är mycket lägre ( killen ska väl helst hålla sig så hel som möjligt ett tag till iallafall).

Efter 125 junior så kan man ju alltid välja 250 sp (fortfarande hyfsat lite meck), i 250 sp kan man dessutom köra 4-takt.
Är man fortfarande sugen på två-takt så finns det ju alltid 125 racer, dom ska kanske introducera en ny standard cup i just den klassen.

Annars gäller 16-års gräns i 600:a klasserna tror jag. Man kan få dispans vid 15 år men då ska man kunna visa att man kan köra. Backlund är väl en som har fått dispans.

125 junior brukar ha några prova på dagar varje år. Se till att åka på en sån i början av nästa år och boka in killen på en licenskurs. I år hade dom på Gelleråsen och Sviestad, har jag för mig.

Lite osäkra svar men kommer säkert någon och tillrättar visar mig.
Men ungefär iallafall :)

Last edited:
Ravetrancer skrev:
2487771 Tja

Känner en kille som är jäkligt sugen på att tävla i RR.
Tror han är mest sugen på 4taktshojar och således 600cc och uppåt.
Vad för regler gäller, ålder mm?
Kan man ev. söka dispanser om han är för ung?

Skall man börja med 2takt av nån anledning eller kan man ge sig på 4takt direkt?

När, var har dom såna där prova-på-dagar inom RR?

Killen är bara 15år men har kört cross sen barnsben och är jäkligt vass inom MX där han tävlar med 250cc 4takt.

Tacksam för sakliga svar.

Mvh Rejvis
Jag skulle rekommendera att han börjar med 125JR och visar det sig att han är vass så är 125R och den Junior-cup som troligen kommer startas nästa är ett utmärkt steg att ta. För 125JR ordnas det en del prova på dagar men det är först nästa år.

Jag komemr säkert bli kallad taliban och tvåtaktstomte men för en så pass ung förare finns det klara fördelar att börja med tvåtakt, först 125JR på standard Aprilior, och framför allt 125R därför att man på de hojarna måste lära sig grunderna för att köra riktigt fort dvs hög kurvhastighet, rätt spårval coh att justera in hojen för att passa banorna. Med mer effekt kan man delvis maskera sina dåliga spårval och kurvhastighet genom att gasa som fan. 125R är enligt mig, och många fler, den bästa plantskolan för att bli riktigt snabb.

Kan inte annat än hålla med tidigare inlägg, 125 Jnr är helt klart rätt insteg, även om man tidigare piskat crossar.
I år har vi haft åtminstone två som tidigare tävlat framgångsrikt i cross i 125 Jnr serien, Stensmo och Bergman, Stensmo var 18 när han hoppade in förra året, och Bergman 18 i år.
Jag tror att båda dessa kan skriva under på att det har varit rätt steg att ta för dem.

My 5 cents

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back