Vilka däck?

*Hugo*

öka takten sista kvarten.......... :-)
Gick med
7 Jul 2004
Hoj
meanstreak 02
Tjena
köpte en husa 650 motard förra säsongen nu är jag på jakt efter däck som man kan åka både asfalt å grusväg med..
vad ska man ha ?

Tacksam för tips..

:yoparty *hugo*

Böjjarn skrev:
Har ej kört på MT60, men om Du söker lite i forumet så hittar du lite negativ info....kort livslängd, konstig profil bak mm.
Visst är det så, visst är det så. Om du skall köra någorlunda inspirerat, med hyfsat nedlägg då alltså, på asfalten så skall du inte välja MT60 p.g.a. den platta profilen bak. Dom funkar bra till en viss gräns, men när man lägger ner och börjar närma sig kanten börjar det släppa rätt friskt så.... Beror mycket på körstil och ambition där alltså.

.

*Hugo* skrev:
ok..va är det för slags mönster i dom då?
funkar dom även på grus?

*hugo*

Om du kör lugnt o inte bryr dig så mkt om greppet på asfalt så kan nog MT60 funka bra på grusväg som nytt, men det är verkligen inget jag vill rekommendera. Släpper friskt på gata o ger lite lustiga tendenser vid mer inspirerad körning. Men det är ju en kompromiss.

/Dave

Jag har Avon Distanza och dom håller på bana och grus.
Iofs så är jag ju ingen VM-åkare men men...

Jag har knäskrapat med MT60 med min Duke2.. Det var inga problem, men om man pressar däcken hårdare så släpper det lugnt och fint.. Så jättedålig är den inte!

-MLM- skrev:
Jag har knäskrapat med MT60 med min Duke2.. Det var inga problem, men om man pressar däcken hårdare så släpper det lugnt och fint.. Så jättedålig är den inte!

Säger inte så jättemycket, knäskrapa kan man ju nästan göra vertikalt om man har längden inne o hänger ut. Skrapa ramen med dom så hade jag blivit impad... :gnissla

Mitt intryck av dom vid bankörning var tvärtemot att de släppte väldigt abrupt o gav en osäker känsla. Men det är ju som sagt ett kompromissdäck.

/Dave, sjukskriven o med massa tid o lägga in onödiga inlägg

Avon Distanzia är helt ok på både bana och grus och verkar hålla mkt bättre än MT60.

Hej.

Goldspeed intermediate soft (blue dot) fram.
Goldspeed Intermediate medium (yellow dot) bak.

Vi har kört med dessa länge utan problem. Niklas Carle hade dem på uppvisningen på mässan, betong, med bra fäste.
Kenneth Bodingh åkte RM i Borås, folkrace bana, mestadels grus, helt OK.
Jag körde på Vinterstadion i Örebro på likadana, bra fäste, grus o betong.

Nackdel: Slits ganska hårt, det är gatgodkända racedäck i mjuk blandning, vill man offra lite grepp så kör man med White dot, både fram o bak, men de håller länge.

Kan köpas hos handlare eller direkt av oss. ca 3100kr per uppsättning ex frakt till dig.

//Thomas
www.enginehardware.se

Det verkar ju som om man får åka med slicks på gatan också? Isåfall skulle jag rekomendera att skära däck. Blir väldigt bra fäste på gruset om man gör det någorlunda rätt. (för att vara "omönstrat" dvs)

David P. skrev:
Säger inte så jättemycket, knäskrapa kan man ju nästan göra vertikalt om man har längden inne o hänger ut. Skrapa ramen med dom så hade jag blivit impad... :gnissla

Mitt intryck av dom vid bankörning var tvärtemot att de släppte väldigt abrupt o gav en osäker känsla. Men det är ju som sagt ett kompromissdäck.

/Dave, sjukskriven o med massa tid o lägga in onödiga inlägg

Närå, fotpinnarna tog i när jag knäskrapade. Men det finns säkert andra däck som är bättre. Jag försökte bara säga att dom duger också!
:pannkyss

Olof Eriksson skrev:
Det verkar ju som om man får åka med slicks på gatan också? Isåfall skulle jag rekomendera att skära däck. Blir väldigt bra fäste på gruset om man gör det någorlunda rätt. (för att vara "omönstrat" dvs)

Hur funkar det att köra med slicks på gatan ? Blir dom hala eller ? Är det svårt att få upp temperaturen i däcken ?

aaaaaaaaahhhhhhhh...nu fick man ju beslutsångest..*ler*

min åkstil är ja du jag vet inte ...bakhjulet ,framhjulet. älskar kurviga vägar sprätta på grusväg.... men det är min första säsong på motard :D

sen blir det åka på gelleråsen men där bör man väl ha andra däcka kanske..??

va är det för livslängd på ett avon respektive pirelli då? jag åker ju mest asfalt...

Böjjarn skrev:
Har ej kört på MT60, men om Du söker lite i forumet så hittar du lite negativ info....kort livslängd, konstig profil bak mm.
Jag skall oxå skaffa nån form av kombinationsdäck till våren, har ej kollat så noga sedan i höstas, men då tyckte jag att Avon Distanza verkade vara ett rimligt val :tummenupp
http://www.proimp.se/bild.asp?MM_Bildfil=Distanzia

är det nån mer betäckning man bör veta för att beställa dom där däcken eller heter dom bara Avon Distanzia??

-MLM- skrev:
Hur funkar det att köra med slicks på gatan ? Blir dom hala eller ? Är det svårt att få upp temperaturen i däcken ?
Nejnej det är ganska myt att dom blir halare än vanliga landsvägsdäck. Det skulle vara första minuten isåfall. Har aldrig nånsin fått ett framhjulssläpp på gatan med slicks, däremot har jag fått det med pilot sport osv. Dock bör det ju tilläggas att jag kör ganska lugnt på gatan (jämfört med banan då ;))

Fast vem vet, jag bor ju i norrland också. Här är det varmt om det är -2 grader. I sthlm är det ju fkn cold ;D

*Hugo* skrev:
är det nån mer betäckning man bör veta för att beställa dom där däcken eller heter dom bara Avon Distanzia??

fram: Avon distanzia AM43
bak: Avon distanzia AM44

Goggla så får du lite träffar.

ps om man handlar på typ däckia eller euromaster o är SMC medlem så har man rabatt på avon tror jag ds

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025