Vilka däck ska jag köpa till min bil?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Hallå!

Sitter och letar däck till min bil och känner att jag har noll koll när det kommer till bilar och däck. Bilen som jag ska köpa däck till är en BMW 1 serie i M-sport utförande. Dimensionerna på däcken som ska införskaffas är 215/45r18 (fram) och 245/40r18 (bak). Jag skulle vilja få tag på bra däck som funkar på gata men som också skulle funka någorlunda om jag vill köra några varv på bana, liknande Dunlop sportmax sportsmart till MC.
Någon som har lite koll på däck till bilar som kan guida mig i rätt riktning?

Det beror väl på vilka ambitioner du har på bana, ska däcken fungera bra på torr bana blir så klart våtegenskaperna på gata sämre etc.

Jag hade på en tidigare bil Dunlop super sport race (R-däck), garanterat bästa enskilda uppgraderingen för prestanda, men då körde man inte över 110 i regn utan vattenplaningar samt att de inte håller så väldigt länge.

EDIT: dvs om det regnar mycket, inte lite småblött

På Porschen kör jag Michelin PS2 och de fungerar riktigt bra på gata (även i regn) och behöver inte skämmas för sig om man inte ska bo på banan. Dock vet jag att 1-serien är väldigt lätt i baken så jag kan inte svara för hur de Michelin jag kör med fungerar på dessa bilar.

/Fredrik

Last edited:
Tack för svaret och tipsen!
På det du skrev så låter det som att Michelin PS2 är det däck som skulle passa bäst till den typen av körning jag är ute efter. Jag kommer nog inte köra speciellt mycket på bana, kommer kanske bli någon gång per år. Jag är kanske mer ute efter ett riktigt bra däck för gata.

Ett däck som inte går att köra i regn är inte aktuellt alls, jag förstår att vill man ha det bästa möjliga däcket för banåkning så ska man åka på slicks. Jag är som sagt ute efter ett riktigt bra gatdäck.

Jag var och pratade med den lokala däckhandlaren och dom rekommenderade Continental SportContact 5. Någon som har några erfarenheter av det däcket? Gärna i jämförelse Michelin PS2 däcket.

Verkar vara vettiga däck, det jag har läst verkar det fungera minst lika bra som ps2 men kanske lite högre ljudnivå.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8