Vilka däck för regnkörning?

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag har dubbla uppsättningar fälgar till min landsvägsreggade R1'a och kör Metzeler Racetec på bana när det är torrt. Riktigt nöjd med dem för ändamålet.

Om jag vill ut på banan när det regnar - vad bör jag satsa på då? Spontant känns rejsiga regndäck
fel utan jag hade egentligen tänkt ett sport-touringdäck som Michelin Road 3, nya Metzeler Roadtec Z8 eller liknande. De borde duga för mitt landsvägsåka också är tanken.
Eller är ett landsvägssportdäck med bra våtegenskaper ett bättre alternativ som t.ex Dunlop Sportsmart? :va

Och kan man med bra kontroll på gasen åka med knäskrap när det är vått med något av ovan nämnda däck? Det är ju det vi alla vill:)

RoadSmart 2, Pilot Road 3 eller Z8 är nog de bästa utan inbördes ordning. Vill du dessutom ha skapliga egenskaper i torrt röstar jag på RS2. Men det är ganska individuellt. Nåt knäskrap i vätan ska du nog inte räkna med på gatdäck, men det beror ju på hur blött det är och hur mycket du sträcker dig för att nå ner... ;)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Jag kör med pilot road 3 på min. Jag har aldrig haft några släpp eller problem i blött även om jag kör inspirerat (min 20 år gamla 600 som också är strypt till 25kw, är dock inget effektmonster). Känns väldigt säkert faktiskt.

Spontant så var jag nog mer nöjd med PR2 än PR3, tycker framförallt att PR3 framdäck är lite tungstyrt vilket förmodligen ger en trygg och bra känsla vid touringåka men kanske inte optimalt på ex bana.

Inte en chans att du har kul på gatdäck på banan. Går väl att tuffa runt lite på, inte mer.

Är på Gotland nu och kör för första gången på riktiga regndäck.
Det är fantastiskt kul. Är nästan nere på mina torrtider efter en och en halv dag i regnet. :-)

Rekommenderas!!!

Björn här säger precis att du ska sälja dina fälgar till honom. Så får du hans regndäck i inbyte plus pengar emellan. ;-)

du har ju 2 uppsättningar fälgar så varför inte beggade race regndäck?

Det må vara kul att åka med regndäck i väta men det är ett väldigt dyrt nöje. Har du råd så visst tjacka regndäck och ge dig ut och krascha men jag hade inte gjort det om jag var vanlig bandagsåkare. Gatdäck i regn är värdelöst. Visst är det bättre än slicks men det handlar fortfarande bara om att toura runt...

Det må vara kul att åka med regndäck i väta men det är ett väldigt dyrt nöje. Har du råd så visst tjacka regndäck och ge dig ut och krascha men jag hade inte gjort det om jag var vanlig bandagsåkare. Gatdäck i regn är värdelöst. Visst är det bättre än slicks men det handlar fortfarande bara om att toura runt...

Håller helt med.
Men dyrt? Inte på amatör nivå. Köpte ett sett Dunlop för 1000:-

Varför ska man krascha? Man får köra med skallen.

Last edited:
Berätta mer - blir nyfiken!:)

Riktiga regndäck har jag givetvis funderat på men det känns som de kommer stå och samla damm. Jag är inte ute efter att lägga bra tider yada yada yada utan bara kunna ha kul på banan även om det råkar regna just den dagen jag tagit ledigt, jag slantat upp pengar för att få köra, jag suttit i en bil tusen mil hela morgonen/kvällen innan.
Men kan man inte åka någorlunda snabbt och säkert med det landsvägsdäck som enligt tester presterar riktigt bra i regn - ja då skiter jag nog i det:)

Håller helt med.
Men dyrt? Inte på amatör nivå. Köpte ett sett Dunlop för 1000:-

Varför ska man krascha? Man får köra med skallen.

Visst får man köra med skallen men gränsen är betydligt smalare och släppen kommer snabbare. En missad bromspunkt eller bommat spår slutar oftare i Lecan än i torrväder.

Regndäck håller 1/3 så länge som torrdäck sålänge det är dyblött. Är det upptorkande så dödar du ett set på 10min åkning.

Berätta mer - blir nyfiken!:)

Riktiga regndäck har jag givetvis funderat på men det känns som de kommer stå och samla damm. Jag är inte ute efter att lägga bra tider yada yada yada utan bara kunna ha kul på banan även om det råkar regna just den dagen jag tagit ledigt, jag slantat upp pengar för att få köra, jag suttit i en bil tusen mil hela morgonen/kvällen innan.
Men kan man inte åka någorlunda snabbt och säkert med det landsvägsdäck som enligt tester presterar riktigt bra i regn - ja då skiter jag nog i det:)

Ja riktiga regndäck är till för de tillfällen då det är riktigt blött på banan. Är det bara fuktigt efter en regnskur så brinner de upp på några varv dvs inget för träningsåka utan bara för att rädda mästerskapspoäng.
Att åka omkring med gatdäck på en våt bana är mest halt, visst tar man sig runt men du kan glömma att få flyt i åkningen. Om 100% är slicks på torrt och 0% är slicks på blött så är gatdäck i blött 15% och regndäck 60% grepp.

Ja det verkar ju som om det kan bli onödigt spännande/dyrt.
Fast det kanske ändå vore smart att tjacka ett set och ha de monterade som default när man anländer till banan. Då får man ju åka i torrt. Ungefär som när man är förutseende och tar med ett paraply - då får man aldrig använda skiten..

Är ju hur skönt som helst att toura runt på gatdäck, även om det inte går lika fort så är det en skön känsla när man vågar slappna av och hittar flytet. Och vill man lära sig hur hojen beter sig när det börjar släppa så är det gatdäck och regn som gäller. Det går inte lika fort som när det är torrt och det släpper inte lika elakt som med regndäck.

Sitter man däremot och spänner sig och oroar sig för att hojen skall tippa omkull i var och varannan kurva är det jävligt plågsamt :-)

Har du två uppsättningar fälgar och vill kunna köra i regn så skall du självklart köpa regndäck. De är helt överlägsna gatdäck och du kan få ett par bättre begagnade för 1-2000 kr. Ruskigt kul att upptäcka regnkörning med regndäck! :banana

Torkar det upp så byter du till dina Racetec, tar typ 15 minuter o du e på g till nästa pass i god tid. Ett par depåstöd bara.

Intressant och kul som f-n att ni engagerar er!
Riktiga regndäck verkar vara det som flest förespråkar för "min typ" av behov. Får se hur det hela utvecklar sig, kvällen är ung:)

Försök hitta ett par begade Dunlopregndäck, då behöver du aldrig tänka på att värma däcken heller. Andra regndäck, tex Pirelli, bör väl värmas för bästa start men du kan köra ett par varv lugnt så kommer de upp i värme också. Helt ok.
Nya är rätt dyra, men om du kör när det är bara blött håller de bra och så länge du förvarar dem bra, dvs svalt o mörkt men inte i minusgrader, då håller de flera år.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back