Vilka bygger hus efter önskemål?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Vi kommer troligtvis att bygga ett hus under nästa år men eftersom den tilltänkta tomten är relativt liten så är det få "färdiga" hus/byggsatser som passar oss/tomten. Vi har stora önskemål/krav hur huset skall se ut och behöver därför leka lite med takhöjd, vinklar, ytor etc.. Enligt gällande detaljplan så får vi bygga 1,5 plan (4,5m). Det är också ett sk. 1,5 plans hus vi är ute efter. Eventuellt också källare för garage mm.

Vi har pratat lite med Trivselhus som bygger typ 100% efter önskemål och dom verkar mycket bra men har också ett saftigt pris.

Vilka fler husbyggare/tillverkare bygger efter önskemål?

Last edited:
Som i alla affärsområden så innebär kravet "Stora egna valmöjligheter" ett saftigt pris...

Edit:

Leta efter husbyggare som har liknande hus som ni kan tänka er, men som kanske kan erbjuda mindre modifieringar.

Last edited:
Vilken seriös firma som helst. Tror dock inte att någon jag känner är sugen på att åka ner. Men fråga inte NCC, PEAB och dom. De saftar nog till. Be en konstruktör rita huset och sen är det bara att ta in offerter från mindre firmor.

Prata med de lite större byggföretagen, där finns riktiga byggledare, avtal, garantier. Prata med några stycken och jämför de. Akta dig för firmor som kallar sig: Allfix, Alltjänst, mm,,,,
Prata med några arkitekter och fråga VVS-firma om vilka byggare de rekommenderar osv,,,,

Bygg ett riktigt hus. Inga modulhus som är av sämre kvalite.

Måste väl finnas någon lagom stor byggfirma som kan ge dig en offert.

Västkustvillan och Borohus gör det. Vi fick ändra precis vad vi ville o hur många gånger som helst utan nån extra-kostnad. Några här på området har i princip ritat helt själva.

Har du ritningar kan alla seriösa byggfirmor göra det. Har du inte det kanske du ska ta och begära in offerter från arkitekter i första hand.

Västkustvillan och Borohus gör det. Vi fick ändra precis vad vi ville o hur många gånger som helst utan nån extra-kostnad. Några här på området har i princip ritat helt själva.

Tack, specifika svar är precis vad jag är ute efter! Skall kolla Västkustvillan och Borohus.

Någon som vet några andra?

Jag har ritningar som är näst intill klara och som borde vara tillräckliga för att få ett ungefärligt pris.

Skall helt klart även kontakta en byggfirma eller två typ NCC, Peab samt någon mindre som Jonte nämnt tidigare.

Dock vill vi inte vara arbetsledare själva utan vill ha någon (eller hustillverkaren) som sköter allt och som är den enda (eller näst intill den enda) som vi behöver ha kontakt med. Betalar gärna för detta.

Tack, specifika svar är precis vad jag är ute efter! Skall kolla Västkustvillan och Borohus.

Någon som vet några andra?

Jag har ritningar som är näst intill klara och som borde vara tillräckliga för att få ett ungefärligt pris.

Skall helt klart även kontakta en byggfirma eller två typ NCC, Peab samt någon mindre som Jonte nämnt tidigare.

Dock vill vi inte vara arbetsledare själva utan vill ha någon (eller hustillverkaren) som sköter allt och som är den enda (eller näst intill den enda) som vi behöver ha kontakt med. Betalar gärna för detta.

http://www.klaralvsvillan.se/
Där tror jag du kan få det som du vill.
Och behöver du hjälp med ljud och/eller bildinstallation i huset är det bara att hojta till!

...

Det är en väldigt bra idé, blir lätt rörigt annars.
Säg till när det är dags för golvläggning.. :tummenupp
"Reklam eller material som kan uppfattas som reklam annan än sådan som godkänts av Sporthoj.com är ej tillåten" :glömdet

Det bästa är ju ändå: "OBS - alla våra anställda är helnyktra!"
För oss är det en självklarhet, för en polsk snickare är det ett undantag :glömdet

Skulle inte påstå att det är så självklart, rätt ofta man sett byggjobbare beställa en stor stark till lunchen. :död

Prata med HM-hus, dom har arkitekter, konstruktörer och snickare.
Jag har några grannar i mitt område som byggt med dom och är nöjda.
http://www.hm-hus.se/

Även rejnäsvillan
http://www.rejnasvillan.se/

Någon nämde borohus, tror bara att dom bygger kataloghus.
Kolla även med mindre husfirmor som Hällingsjöhus mm.

Du nämde att kontakta typ ncc peab, det är ingen ide, dessa stora byggbolag bygger inga enstaka småhus.

Last edited:
Skulle inte påstå att det är så självklart, rätt ofta man sett byggjobbare beställa en stor stark till lunchen. :död

Jaja, men sen bor du i sthlm också :) Jag har jobbat en hel del med stockholmare, det är inte bara arbetsmoralen som saknas där i många fall :näsblod

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon