Vilka bra 2-kanals ljudkort finns där ute?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Tjoho!

Har letet en del men inte hittat mycket mer än en massa 5.1 och 7.1 gaming-ljudkort. Det jag söker är ett stereoljudkort som är så simpelt som möjligt och låter så bra som möjligt. Någon som har tips om välljudande kort till vettiga priser?

Har för närvarande ett ruttet AC97 inbyggt på moderkortet, och jag kan ju inte precis säga att den släpper ifrån sig detaljerade transienter :tungan

EDIT: Terratec verkar vara mer musikinriktade än till exempel Creative, gillar dom men hittar fortfarande bara 5.1-kort :gnissla
En sak till, det skadar inte om linjeingången håller bra kvalitet heller eftersom jag är sugen på att spela in med gitarren på datorn, på hobbynivå då förståss.

Många tackar!

/ PS

Last edited:
Skalman skrev:
Har du kikat på Musikbörsen? www.musikborsen.se fast jag gissar att de inte är billiga då det är mest proffskort.

Nej, det har jag inte, ska kika in där.
Kollar annars lite extra på ett kort som heter Terratec Audion 7.1 Space som ska ha jävligt bra ljud enligt dom, och har även fått pris för bästa ljudprodukt eller nåt liknande. Återstår att läsa lite recensioner om kortet, och visar det sig vara bra så är det värt dom 1000 kronorna.. :)

Fler tips är annars välkomna!

EDIT: Fastnade nu för Terratec Audion 7.1 Universe, som dom själv säger och som tester jag läst visar. Mycket låg distorsion,extremt bra kanalseparation, ruskig signal-to-noise ratio på 120 dB (!!!) och dessutom väldigt rak och fin frekvenskurva.

Dehär kortet kommer sitta fint i min dator, priset ligger på 1600 kr. :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...