viktigt importerad utanför EU

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
nada
Hejsan.
Har undrande här, har nämligen köpt en motorcykel en GSX 750 F årsmod:1991 och den är förreggad. Den är importerad från Fd. Jugoslavien
och det är ju land utanför EU.
Nu är det en del som sagt något om "buller intyg" som måste införskaffas.
Jag snackade med generalagenten och de hjälpte bara till om det inte
handlade om privatimport. Nu så är det ju så att jag har en hoj som "bara står" i väntan på reg.bes, men det är ju en äldre hoj och bullertest/intyg kostar ju runt 800kr, dessutom i strängnäs och eller Norrköping, e från skåne och det blir en dyr resa med släp etc.
Nu undrar jag vad jag ska göra och OM man behöver bullerintyg!?
Mvh: SKB

Sharadkingboy skrev:
Hejsan.
Har undrande här, har nämligen köpt en motorcykel en GSX 750 F årsmod:1991 och den är förreggad. Den är importerad från Fd. Jugoslavien
och det är ju land utanför EU.
Nu är det en del som sagt något om "buller intyg" som måste införskaffas.
Jag snackade med generalagenten och de hjälpte bara till om det inte
handlade om privatimport. Nu så är det ju så att jag har en hoj som "bara står" i väntan på reg.bes, men det är ju en äldre hoj och bullertest/intyg kostar ju runt 800kr, dessutom i strängnäs och eller Norrköping, e från skåne och det blir en dyr resa med släp etc.
Nu undrar jag vad jag ska göra och OM man behöver bullerintyg!?
Mvh: SKB

Bullerintyg är ingenting som importören skaffar utan det får du fixa själv, mig veterligen så kan du utföra ett bullerprov även i Göteborg. Många som gör bullerprov menar att det är svårt att få hojen att bli så tyst så att den godkänns så var beredd på att göra flera försök. Angående 800:- så fick jag beskedet att det kostar 3500:- men jag kan ha fel.

Tänk också på att samtliga klistermärken på ramen (angående buller och godkännande) måste vara intakta. Dessutom så behöver du säkert ett intyg om att maskinen inte stör radio (ja jag vet, låter märkligt men jag har åkt på det). Detta intyg skrivs av generalagenten men som du redan har fått erfara så vill inte vissa importörer hjälpa till med detta och då blir det jobbigt…

Sedan krävas det att hojen är i ”originalutförande” och dessutom kan det komma att behövas effektintyg och årsmodellsintyg så var beredd på att det kan bli kostsamt.

Ring till Vägverket och ta reda på alla turer: 0771-119 119
http://www.vagverket.se/templates/page3____703.aspx

varför e de så jefla många idiotiska intyg å sånt som måste fixas fram föratt ens kunna registrera den i sverige.. borde ju räcka med en regbesiktning :va

Hej Igen.
Okej, för jag ser nu att det är ett klistermärke på ramen som en gång har varit helt, men som inte är det, dock ser man 94db. Angående HELT original sa de att det inte måste det, typ om bromshandtaget är kopia går det bra om det fyller funktion.
Jag har dock papper från landet där den kommer från, det borde väl kunna vara nog till bevis för effekt och årsmodell!?

Sharadkingboy skrev:
...men det är ju en äldre hoj och bullertest/intyg kostar ju runt 800kr, dessutom i strängnäs och eller Norrköping, e från skåne och det blir en dyr resa med släp...

Bullermätningar (förbifartsprov) kan göras på Bilprovningen i Malmö-Valdemarsro, Göteborg-Tagene, Strängnäs, Falun eller Östersund.
Kostar 588 kr.

Sharadkingboy skrev:
Hej Igen.
Okej, för jag ser nu att det är ett klistermärke på ramen som en gång har varit helt, men som inte är det, dock ser man 94db. Angående HELT original sa de att det inte måste det, typ om bromshandtaget är kopia går det bra om det fyller funktion.
Jag har dock papper från landet där den kommer från, det borde väl kunna vara nog till bevis för effekt och årsmodell!?

Grundregeln är att hojen skall vara i originalutförande men det är en subjektiv bedömning och utgången beror på besiktningsmannen. Helt original går naturligtvis inte då man behöver byta vissa delar, som t.ex. bromshandtag, men som sagt så nära originalutförande som möjligt för att undvika problem. Tänk även på att däcken måste vara i rätt dimension annars blir det problem (däckens dimension skall finnas noterad i registreringsbeviset från ursprungslandet).

Kanske skall tillägga att du kommer att få betala 25% i moms på köpeskillingen till staten och dessutom tillkommer säkert några små skatter. Gör en kostnadsberäkning, det kommer att kosta en del innan hojen rullar på vägen.

Angående klistermärket så brukar det finnas två, dels det som du har hittat (db-märket) och dels ett med ram + lite andra uppgifter (har varit med om att ramnumret har stått på ”db-märket”).

Swedie skrev:
Kostade mig 3500kr förra året. Har det blivit så mycket billigare? Nja..
Enligt de uppgifter jag fått från bilprovningen kostar ett förbifartsprov 588kr. Står även så på hemsidan. För 3500kr måste du fått nåt mer...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon