Vikt på motorcykel respektive förare

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har funderat på det här med hur motorcykelns vikt respektive ekipagets totalvikt inklusive förare påverkar manövreringsegenskaperna. Själv är jag lätt som en fjäder, men har en tung motorcykel. Skulle tippa på att en muskelbyggare ofta väger ungefär lika mycket på en r1:a som jag gör på min gsxr totalt sett. Dock verkar den förstnämna ha mycket lättare att kontrollera sin maskin i kurvorna. Kan man dra slutsatsen att vid sidan av ekipagets totalvikt, så är det fördelaktigt om den egna vikten är så stor som möjligt i förhållande till motorcykelns vikt?

berggren_martin skrev:
...är det fördelaktigt om den egna vikten är så stor som möjligt i förhållande till motorcykelns vikt?

Jag tror faktiskt att det kan stämma ganska bra. Inte helt vetenskapligt, men det var betydligt lättare att slänga runt min RD350 i kurvorna än min nuvarande VF1000 på 260 kg :3freak Själv är jag väl egentligen lite liten 178/77 för att hantera denna klump på ett smidigt sätt och min sambo (168/60) vägrar övningsköra på den... :confused:

Helt övertygad om att stabbig chaffis relaterat hojen är fördelaktigare men man ska för den skull inte tro att det utesluter liten snubbe/tjej på stor hoj. Det hela handlar ju bara om teknik (läs: "motstyrning" etc).
Tror till och med att tekniken är så viktig att liten chaffis (med bra teknik) på gammal järnsäng är mer optimal än en kraftig snubbe (utan god teknik) på en R6 (eller liknande knarr).

Du kan ju påverka egenskaperna mer om du väger mycket. Flytta omkring tyngdpunkten mer. Men den blir väl högre framförallt, o det kan ger ju mer viktförskjutning vid ax o broms.

Men sen blir väl oftast luftmotståndet större m stor förare, o det är väl mest nackdelar med det.
/u

Silwer skrev:
chassimåtten lär spela in med, som gaffelvinkel, försprång och hjulbas mm

Det är nog inet bara vikt som har betydelse hur manövrerbar hojen är.
Japp. I mitt inlägg ovan menade jag givetvis detta men jag skrev det inte. Alzheimer Light? :D
Dvs att vikt, hjulbas, gaffelvinkel med mer är underordnat piloten. Sen får de som alltid _måste_ ha det allra nyaste tycka vad de vill (jag menar inte att klaga på er så ge er inte på mig nu!)

Silwer skrev:
chassimåtten lär spela in med, som gaffelvinkel, försprång och hjulbas mm

Det är nog inet bara vikt som har betydelse hur manövrerbar hojen är.
Naturligtvis finns det andra faktorer som spelar in, men frågan var vilken betydelse vikten har.

jag har aldrig kört nån väldigt tung hoj med korta mått på så jag vet inte hur mycket vikten påverkar.

Det är däremot en väldig skillnad på min gammla zzr1100 och nuvarande R1, men då skiljer ju som sagt vikten 50kg på hojarna med.

Strikt fysikaliskt är det bara totalvikten som har betydelse och inte hur den är fördelad på hoj/förare. Rörelseenergin ökar linjärt med vikten och med hastigeten i kvadrat. Centripitalkraften i kurvorna borde fungera på liknande sätt. Men man skulle kunna tänka sig att det generellt sett är lättare parera med en motorcykel som inte väger alltför mycket i förhållande till sig själv. Eller har det bara med teknik att göra?

I kurvorna så utsätts ekipaget för centripetalkraft, ett tyngre ekipage pressar hårdare på däcken (friktion) och risken för släpp ökar markant.

Lär ju finnas en anledning till att alla GP-förare väger runt 65 kilo ;)

Träna mera helt enkelt!

berggren_martin skrev:
Strikt fysikaliskt är det bara totalvikten som har betydelse och inte hur den är fördelad på hoj/förare. Rörelseenergin ökar linjärt med vikten och med hastigeten i kvadrat. Centripitalkraften i kurvorna borde fungera på liknande sätt. Men man skulle kunna tänka sig att det generellt sett är lättare parera med en motorcykel som inte väger alltför mycket i förhållande till sig själv. Eller har det bara med teknik att göra?

båda två tror jag, hur lätt man än är kommer man inte vara snabb med en lång hoj med flack vingel på gaffeln.

Viktfördelningen spelar stor roll, inte bara totalvikten eller tyngdpunktens placering.
Man har div trögheter runt dom 3 tänkbara rotationsaxlarna som påverkar hur hojen bär sig åt vid snabba ändringar, lägga ner snabbt, börja bromsa häftigt etc. Hoj m lägre tyngdpunkt måste lutas mer f samma sväng.
Så hur vikten är fördelad är viktigt. (!)

Klart gp-piloter ska vara små; lättare, mindre luftmotstånd, mindre hoj.
/u

GSXR1100R skrev:
I kurvorna så utsätts ekipaget för centripetalkraft, ett tyngre ekipage pressar hårdare på däcken (friktion) och risken för släpp ökar markant.

Kallar du mig tjock, din jävel?!

zopilote skrev:
Jag tror faktiskt att det kan stämma ganska bra. Inte helt vetenskapligt, men det var betydligt lättare att slänga runt min RD350 i kurvorna än min nuvarande VF1000 på 260 kg :3freak Själv är jag väl egentligen lite liten 178/77 för att hantera denna klump på ett smidigt sätt och min sambo (168/60) vägrar övningsköra på den... :confused:

Jag körde också RD350 innan min GPZ900R, och det är ju rätt stor skillnad i vikt (och hjulbas) på dom två hojarna men jag tycker inte att jag behöver använda nån annan teknik eller använda mer styrka för att köra aktivt med GPZ:an.
Och då väger jag bara 68kg.
Hojkörning handlar väl mest om teknik och inte styrka.
Det är lite som när man ser en gubbe på 100kg som nästan välter varje gång han stannar med sin tunga customhoj för att han har fel teknik medans en liten tjej på 50kg kan manövrera samma hoj utan problem om hon har rätt teknik.(Inte för att det är samma sak som att köra aktivt med sporthoj men jag tycker att båda mest beror på tekniken.)

RG:n väger runt 175kg fulltankad och jag är ett fetto på dryga 90 kg, och jag kan säga att jag -jämfört med de tyngre hojarna jag har kört- upplever 500:an som extremt liten och smidig och att jag kan lättare "tvinga" hojen att göra det jag vill.

Jag skulle nog vilja påstå att min massa och styrka i relation till hojens vikt har ett väldigt stort utslag i hur jag kan manövrera den.

/J

RG500-Johannes skrev:
RG:n väger runt 175kg fulltankad och jag är ett fetto på dryga 90 kg, och jag kan säga att jag -jämfört med de tyngre hojarna jag har kört- upplever 500:an som extremt liten och smidig och att jag kan lättare "tvinga" hojen att göra det jag vill.

Jag skulle nog vilja påstå att min massa och styrka i relation till hojens vikt har ett väldigt stort utslag i hur jag kan manövrera den.

/J

Då är det troligen jag som antingen är ovanligt stark eller har en ovanligt bra körteknik. :hihi

OlleR6 skrev:
Lär ju finnas en anledning till att alla GP-förare väger runt 65 kilo ;)

Träna mera helt enkelt!

Väger dom inte betydligt mindre än så?
Jag såg Kapirossis och Melandris skinnställ på mässan och dom såg ut att sitta tight på dom flesta 10-11 åringar.

Jag väger 105 panner o tycker att det bara är till nackdel,både i acceleration o bromsning.Med det feglägg jag lyckas prestera så har jag dock inte märkt nån skillnad i kurvorna,men det är säkert sämre där med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT