Viken racing olja ?????

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
CBR 1000RR
Vilken racing olja är mest prisvärd??? har funderat på vilken olja som man ska köra på i år,undar om någon har nått tipps? mobil 1 T-4 racing nån som vet om den duger på en trimmad r6:a? HJÄLP!!! :confused: :confused:
TACK PÅ FÖRHAND FÖR ALLA SVAR
MVH TOBBE #40

spyan skrev:
Vilken racing olja är mest prisvärd??? har funderat på vilken olja som man ska köra på i år,undar om någon har nått tipps? mobil 1 T-4 racing nån som vet om den duger på en trimmad r6:a? HJÄLP!!! :confused: :confused:
MVH TOBBE #40

Bel ray racing mineralolja. Kostar väl 70-80 kr litern. Greven häller den i sin VM-Kawa.

spyan skrev:
MVH TOBBE #40

Jag kör på motul 300V comp/factory line, fungerar kanonfint!
En del som kör SS600 hävdar att de får ur lite mer effekt ur hojen med 300v factory line.
Det är bara testa, hur som helst så fungerar dessa oljor kanon för mig.

/Ola

oljabech.jpg

monkeygunoil.jpg

Vart köper man sådan olja då?

ola skrev:
Jag kör på motul 300V comp/factory line, fungerar kanonfint!
En del som kör SS600 hävdar att de får ur lite mer effekt ur hojen med 300v factory line.
Det är bara testa, hur som helst så fungerar dessa oljor kanon för mig.

/Ola

Var köper man denna olja då? o vad kostar den per dunk eller liter?
Är det helsyntet eller delsyntet?

R1 racer skrev:
Är det helsyntet eller delsyntet?

Vet du varför du ställer den frågan? Det kanske låter lite sarkastiskt av mig att fråga dig om det, men det är en av anledningarna att smörjoljetillverkarna tjänar grova pengar. Dvs pga vår okunskap. T.ex. Castrol's GP-olja (mineral) kostar i princip lika mycket som GPS'en (syntet), men inte ens hälften så dyr att tillverka. Sen att samma olja i USA 8 gånger mindre än i Sverige, får en nästan att spy av skojarnas uppskörtning av oss konsumenter. Fanken... nu måste jag skriva ett email till Sverker!

????????????????????????

vilka tillverkare har en andvändbar racing olja som är prisvärd?

CorbenDallas skrev:
Dryga 150:- litern. Sjukliga pengar för lite olja...
Största delen av det är återförsäljarnas pålägg. Kör själv med Mobil 4t racing o ger runt 50kr/l för den (inköpspris), tror den kostar runt 130 i butik.

I princip: vilken helsyntolja som helst avsedd för MC och av ett märke du känner igen.

Mineralolja har sämre temperaturtålighet och kan i värsta fall bega igen på fel ställen. Helsyntolja funkar på alla moderna hojmotorer och har en helt annan temperaturstabilitet mavs på viskositetsskillnaderna mellan motortemperaturerna.
Kör du HD eller storstånka är det bättre med mineralolja eftersom den har större adhesivitet än helsynt och därmed har du olja kvar på kammen vid start och fram tills dess att oljan letat sig upp till toppen. På radfyror brukar kammarna ligga i oljebad, så startsmörjningen är inget problem.
Använd inte biloljor, bara, inte heller slick 50.

Olja

Vill bara lägga mig i lite!!! Körde på castrol R4 (helsyntet) förra året. Bytte olja var och varannat race men tycker inte det var nåt speciellt med den..
I år kommer jag köra med hederlig GPS 10w-40. Absolut inget fel på den...

Till saken hör att jag får gratis olja och valde då den billigare då jag tycker den är bättre.. Oljefilmen i den ligger kvar bättre på kamar och lager när du inte använder cykeln på ett par veckor.....

stavgren skrev:
Största delen av det är återförsäljarnas pålägg. Kör själv med Mobil 4t racing o ger runt 50kr/l för den (inköpspris), tror den kostar runt 130 i butik.

har åxå tillgång till bra priser på mobil,men frågan är om den duger till entrimmad r6:a????

(kass)trol

Mange77 skrev:
Vill bara lägga mig i lite!!! Körde på castrol R4 (helsyntet) förra året. Bytte olja var och varannat race men tycker inte det var nåt speciellt med den..
I år kommer jag köra med hederlig GPS 10w-40. Absolut inget fel på den...

Till saken hör att jag får gratis olja och valde då den billigare då jag tycker den är bättre.. Oljefilmen i den ligger kvar bättre på kamar och lager när du inte använder cykeln på ett par veckor.....

vet flera motorer som har gått åt hellvette,just vid de tillfället hadde dom castrol r4 i motorn,så tror gps är ett bätter alternativ,men är den bra nog ???

Inbillar mig att mobil 4t racing borde funka alldeles utmärkt, dom påstår ju själva att den är för högvarviga 4t motorer / tävling bla bla bla, å då måste man ju tro på det...eller hur.... :)

spyan skrev:
vet flera motorer som har gått åt hellvette,just vid de tillfället hadde dom castrol r4 i motorn...

Äh, det där låter som något som hör hemma i Kanal 5's "Förnimmelse av mord". Folk kör ju till och med med Biltemaolja i R1'or utan att de har pajjat.

Ha ha, nu lade jag in ett vedträ i brasan som heter duga. Biltemaolja brukar orsaka lika upprörda känslor som Big Brother och Pridefestivalen.

Pilsner skrev:
Mineralolja har sämre temperaturtålighet och kan i värsta fall bega igen på fel ställen.

T.ex. Redline, Amsoil och Castrol har mineraloljor som matchar de bättre syntetoljorna vad gällande flampunkt, dvs när oljan börjar koksa. Däremot finns det ingen mineralolja som matchar syntetoljans viskositetsstabilitet, men då snackar vi om 500 respektive 1000 mil, inte om ett race som kanske bara är på 20 mil. Kör man Endurance finns det inget alternativ till syntet.

I slutändan blir det iaf som tidigare... man köper det som andra verkar kör på och hoppas på det bästa.

Teddy skrev:
Äh, det där låter som något som hör hemma i Kanal 5's "Förnimmelse av mord". Folk kör ju till och med med Biltemaolja i R1'or utan att de har pajjat.

Ha ha, nu lade jag in ett vedträ i brasan som heter duga. Biltemaolja brukar orsaka lika upprörda känslor som Big Brother och Pridefestivalen.

Jo, men är det någon som verkligen VET hur bra/dålig biltema oljan egentlignen är jämfört med en 100kr dyrare variant? Det känns som det är väldigt mkt teori o vidskepelse.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back