Vid vilket varvtal bör jag växla för bäst acceleration (vid max hk eller max nm)?

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2 små
Kör en 600 med maxeffekt runt 13500 rpm och maxvrid som lämnas vid något över 11000 rpm.

Därför nyfiken på om jag bör växla vid 13500 där maxeffekten ligger eller något efter 11000 där maxvridet ligger för att uppnå bäst acceleration.

Har inte själv lyckats räkna ut detta så lite hjälp på traven skulle uppskattas :tummenupp
 
Det är effekten som flyttar hojen framåt så du vill naturligtvis ligga och köra på de varvtalen som ger mest effekt. Exact vart du ska växla är svårt att säga, speciellt utan en effektkurva att titta på men om max effekt är vid 13500 ska du troligtvis växla strax efter dte, kanske runt 14000 så du efter du växlat hamnar strax under max effekt och kan gasa upp förbi 13500 igen där max effekt ligger
 
Önskar lite att folk kunde glömma det där med vridmoment, det verkar ställa till det för många... Liksom, när man snackar om ett vridmoment vid ett visst varvtal så är det effekt man snackar om. Vridmoment x varvtal = effekt. (Nördfakta: Den riktiga formeln är 2*pi*varvtal[rpm]/60*Vridmoment[Nm] = Effekt[W] ). Det enda som egentligen är intressant med vridmoment är hur kurvan ser ut, då det kan ge lite ledtrådar till hur motorkaraktären kan vara.

Man ska i allmänhet inte växla vid max-effekt rpm, såvida inte varvstoppet ligger precis där, eller om effektkurvan störtdyker precis efter. Säg att du toppar på 13500 varv och har 120hk där, så kanske du har 110 hk vid 14000 varv... frågan är vad du har för varv och hk på nästa växel om du växlar vid 13,5 eller 14. Förmodligen mindre än 110hk är nog rimligt, så då lönar det sig att växla efter effekttopp.

Så att säga exakt när man ska växla för att maximera acceleration beror på utväxlingen på växlarna inte minst utöver hur effektkurvan ser ut. Men man kan se det som att det är medeleffekten över tid som man ska maximera. I _allmänhet_ på icke överladdade motorer, speciellt sporthojar, så betyder det att varva satan och ligga på varvstopp när man växlar, det finns dock säkert undantag.
 
Växlar du precis innan varvtalsregulatorn slår ifrån blir det nog bra.

Du vill liksom inte växla när du uppnår max effekt, du vill växla så att du får högsta medeleffekt på varje växel genom det registret. Är max effekt vid 13, så kanske det är bäst att växla vid 13600, för att gå in på den nya växeln vid 12.300, och sen upp till 13600 igen..

Men undviker du varvtalstoppet blir det nog bra :tummenupp
 
Hej, du bör växla strax innan cykeln slutar dra. När du lärt känna din hoj behöver du aldrig fundera över de här sakerna. Du kommer heller inte behöva varken växelinikator eller varväknare för att köra optimalt. Går du in i varvstoppet har du väntat för länge med att växla.
 
Det finns program för att räkna ut det där....

Det är arean under grafen på dynopappret som räknas. Bänka cykeln och räkna på varvtappet vid växling så går det att räkna fram....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top