Önskar lite att folk kunde glömma det där med vridmoment, det verkar ställa till det för många... Liksom, när man snackar om ett vridmoment vid ett visst varvtal så är det effekt man snackar om. Vridmoment x varvtal = effekt. (Nördfakta: Den riktiga formeln är 2*pi*varvtal[rpm]/60*Vridmoment[Nm] = Effekt[W] ). Det enda som egentligen är intressant med vridmoment är hur kurvan ser ut, då det kan ge lite ledtrådar till hur motorkaraktären kan vara.
Man ska i allmänhet inte växla vid max-effekt rpm, såvida inte varvstoppet ligger precis där, eller om effektkurvan störtdyker precis efter. Säg att du toppar på 13500 varv och har 120hk där, så kanske du har 110 hk vid 14000 varv... frågan är vad du har för varv och hk på nästa växel om du växlar vid 13,5 eller 14. Förmodligen mindre än 110hk är nog rimligt, så då lönar det sig att växla efter effekttopp.
Så att säga exakt när man ska växla för att maximera acceleration beror på utväxlingen på växlarna inte minst utöver hur effektkurvan ser ut. Men man kan se det som att det är medeleffekten över tid som man ska maximera. I _allmänhet_ på icke överladdade motorer, speciellt sporthojar, så betyder det att varva satan och ligga på varvstopp när man växlar, det finns dock säkert undantag.