schang skrev:
Nja, den verkar inte tappad. Men lite igensotad är den nog...
Nuvarande ägare hade "inte märkt vibrationerna" vid bromsning, vilket jag tycker är lite märkligt eftersom så fort man nuddar bromsen börjar hojen skaka och hoppa av vägen...
Eftersom fenomenet uppkommer först vid bromsning så är det första man kommer att tänka på just bromsskivorna, självklart. Glasade bromsbelägg förorsakar inte (ensamt) det uppförande som du beskriver utan ger snarare horibla bromsegenskaper över huvud taget (= INTE).
Om nu hojen verkligen HAR gått så lite som 900 mil (vilket låter märkligt med tanke på två ägare så måste skivorna vara ok så länge inget stöldförsök eller misstag med skivbromslås gjorts. Å andra sidan torde man då kunna se ganska tydliga märken i kransen som skivbromslåset sätts (dvs. lätt att kolla).
Vad är då kvar?
Tja, styrlagret KAN vara svårt att känna efter. Skall man vara säker på sin sak vad avser styrlagret skall hojen upp på centralstöd (har inte den va?) där någon tynger ner bakändan under tiden man drar/trycker gaffeln i hojen längdriktning. Man kan också känna efter hur den känns att svänga med framhjulet i luften. Går den allt för lätt kan man tighta åt lagret lite. Går den ryckigt måste lagret antingen släppas på eller bytas.
Bromsskivor slits inte på 900 mil med normalkörning. Inte ens med mycket avancerad gatkörning så länge man kör med originalbelägg (vissa piratbelägg förstör skivorna nästan omgående).
Däremot kan skivorna vara slut om hojen är bankörd. Men det synns ganska lätt. Kolla fälgarna tex. en tävlingskörd hoj har man bytt sulor på ganska ofta varför det alltid blir märken i fälgarna efter det (dvs. lätt att kolla).
Vad återstår?
Någon nämnde bussningar i gaffeln! Kan också ge oönskade beteenden. Men frågan är om hojen verkligen skakar så som du beskriver det då? Det är inte min erfarenhet när jag har tvingats byta bussningar. Då har jag i stället fått problem med läckande pckboxar pga. snebelastning och därmed större slitage.
Hur är det med fälgen/däcket. Är den balanserad? Skadad/skev??? Detta är lite svårare att kontrollera. Skevheten kan du dock kolla själv om du lyfter upp hojen på centralstödet och svänger max åt något håll. Snurra därefter på hjulet (dvs. låt någon tynga ner hojen bak under tiden) och lägg handen med ett finger pekandes in mot fälgkanten mot nedre gaffelbenet (så att du håller handen/fingret helt still i förhållande till den snurrande fälgen). Lägg an fingret mot fälgkanten (löst). Nu märker du om fälgen är skev eller kastar!
Förök få tag på förra ägaren och fråga ut henne om körsträcka. Kolla om hon har bytt däck någon gång. Om hon bytt kedja/drev. Fråga om serviceintervall. Fråga om hon bytt bromsbelägg mm. Gör din bedömning efter hennes svar om det verkligen kan stämma med 900 mil.
Varför detta? Jo, därför om hojen verkligen inte gått mer än 900 mil och aldrig tävlats med så finns inget att vara orolig för. Då KAN det inte vara något dyrt fel på hojen så till vida någon inte glömt just skivbromslåset eller lyckats med konsten att förstöra en fälg. För gaffeln blir inte förstörd på 900 krockfria mil. Den håller MYCKET längre än så. Jag hade inga problem med min gaffel på min gammla hoj efter 22 500 mils körning. Jag bytte bara bussningar EN gång och några packboxar that´s it! Bromsskivorna fram var heller aldrig bytta. Så grejorna håller väldigt länge om man inte fullständigt missköter hojen!
Vad jag däremot skulle kolla upp innan jag bestämmer mig för en CBR 600 -00 om jag vore dig var försäkringspremien. Vi har en tjej i klubben som hade en sådan förra året och betalade 18 000 kr i helförsäkring för ett helt år (svindyrt). I övrigt är det en mycket bra och trevlig hoj!
Lycka till!
// Niklas