vibrerande frambroms och gaffel på CBR600F

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
Hejsan,

Jag provkörde en CBR600F igår som hade ett väldigt märkligt beteende i framgaffeln; när man bromsar börjar hela hojen skaka. Jag trodde först det kunde vara skivorna som var skeva men med lite lättare bromsning märks inget i handtaget. Så tittade jag ner på gaffelbenen samtidigt som jag bromsade och fick se att de flexar och vibrerar i hojens längdriktning...

Frågan är vad det kan vara som är fel. Och vad det kan kosta att fixa. Hojen var väldigt fin i övrigt.

Några idéer?

Jag tror i alla fall på skivorna. Att det inte märks vid lättare inbromsning beror på att skivorna får annan (lägre) temp då.
Att gaffeln rör sig behöver inte betyda att bussningarna är slut (men det kan betyda det). Men det kan även bero på att den flexar lite. Även den styvaste gaffel rör sig under belastning och om belastningen är pulserande (skeva skivor) så kommer ju gaffeln att vibrera/skaka.

Du har med andra ord kört en jättelik massagestav. :D

Jag har haft fyra CBR600F, och sådär beter de sig när skivorna börjar ge sig. Före 95 har den fasta skivor som faktiskt sällan slår sig förrän de passerat sitt bäst före-datum, dvs när de slitits förbi minimigränsen. Som tur är så kostar de fasta skivorna inte särskilt mycket att byta ut. Brembo/motoquality har utbytesskivor som funkar minst lika bra som original. Dessa hittar du hos http://www.kvickmc.se

Pruta 2000:- på priset på hojen och byt skivorna, sen har du en av världens bästa, mest lättkörda hojar.

Tack för svaren.
Hojen har gått 900 mil och bromsarna tror jag knappt har använts... Skivorna var i princip nya. Kan de ha slagit sig ändå? Låter lite konstigt tycker jag...

900 mil? Vad är det för årsmodell?

Skivor slits knappast ut på 900 mil. Är mätaren fejkad?
Är det hos en handlare? I så fall får dom ju fixa felet innan du köper.

900 mil? (Favorit i repris).

I så fall kan det vara styrlagret som aldrig har blivit efterdraget/justerat. Dock borde inte det ge så uttalade vibrationer, tycker man ju. Det KAN ju vara så att nån har monterat riktigt usla piratbelägg som har glasat sig eller nåt.

Det är en -00:a med två föregående ägare, båda tjejer. Hojen har inte gått mycket eller hårt, bakdäcket är original och det är inte slitet på sidorna... Skulle tro att beläggen också är original.

Bromsar man riktigt hårt, på gränsen till låsning finns det en tendens till att vibrationerna minskar.

Jag har kännt på styrlagret och allting känns tight och fint.

Blir inte riktigt klok på vad det kan vara... :va

Jag kanske får pruta och ta en rövare. Ägaren skulle kolla med en verkstad på måndag om vad det kan vara.

Ahaa, tjejkörd. Kolla efter märken på skivnaven, förmodligen har nån kört iväg med låset kvar i skivan. "Tjejkörd" betyder ofta "igensotad och tappad", tyvärr.

Nja, den verkar inte tappad. Men lite igensotad är den nog...
Nuvarande ägare hade "inte märkt vibrationerna" vid bromsning, vilket jag tycker är lite märkligt eftersom så fort man nuddar bromsen börjar hojen skaka och hoppa av vägen... :skrämd

schang skrev:
Nja, den verkar inte tappad. Men lite igensotad är den nog...
Nuvarande ägare hade "inte märkt vibrationerna" vid bromsning, vilket jag tycker är lite märkligt eftersom så fort man nuddar bromsen börjar hojen skaka och hoppa av vägen... :skrämd

Eftersom fenomenet uppkommer först vid bromsning så är det första man kommer att tänka på just bromsskivorna, självklart. Glasade bromsbelägg förorsakar inte (ensamt) det uppförande som du beskriver utan ger snarare horibla bromsegenskaper över huvud taget (= INTE).

Om nu hojen verkligen HAR gått så lite som 900 mil (vilket låter märkligt med tanke på två ägare så måste skivorna vara ok så länge inget stöldförsök eller misstag med skivbromslås gjorts. Å andra sidan torde man då kunna se ganska tydliga märken i kransen som skivbromslåset sätts (dvs. lätt att kolla).

Vad är då kvar?
Tja, styrlagret KAN vara svårt att känna efter. Skall man vara säker på sin sak vad avser styrlagret skall hojen upp på centralstöd (har inte den va?) där någon tynger ner bakändan under tiden man drar/trycker gaffeln i hojen längdriktning. Man kan också känna efter hur den känns att svänga med framhjulet i luften. Går den allt för lätt kan man tighta åt lagret lite. Går den ryckigt måste lagret antingen släppas på eller bytas.

Bromsskivor slits inte på 900 mil med normalkörning. Inte ens med mycket avancerad gatkörning så länge man kör med originalbelägg (vissa piratbelägg förstör skivorna nästan omgående).

Däremot kan skivorna vara slut om hojen är bankörd. Men det synns ganska lätt. Kolla fälgarna tex. en tävlingskörd hoj har man bytt sulor på ganska ofta varför det alltid blir märken i fälgarna efter det (dvs. lätt att kolla).

Vad återstår?
Någon nämnde bussningar i gaffeln! Kan också ge oönskade beteenden. Men frågan är om hojen verkligen skakar så som du beskriver det då? Det är inte min erfarenhet när jag har tvingats byta bussningar. Då har jag i stället fått problem med läckande pckboxar pga. snebelastning och därmed större slitage.

Hur är det med fälgen/däcket. Är den balanserad? Skadad/skev??? Detta är lite svårare att kontrollera. Skevheten kan du dock kolla själv om du lyfter upp hojen på centralstödet och svänger max åt något håll. Snurra därefter på hjulet (dvs. låt någon tynga ner hojen bak under tiden) och lägg handen med ett finger pekandes in mot fälgkanten mot nedre gaffelbenet (så att du håller handen/fingret helt still i förhållande till den snurrande fälgen). Lägg an fingret mot fälgkanten (löst). Nu märker du om fälgen är skev eller kastar!

Förök få tag på förra ägaren och fråga ut henne om körsträcka. Kolla om hon har bytt däck någon gång. Om hon bytt kedja/drev. Fråga om serviceintervall. Fråga om hon bytt bromsbelägg mm. Gör din bedömning efter hennes svar om det verkligen kan stämma med 900 mil.

Varför detta? Jo, därför om hojen verkligen inte gått mer än 900 mil och aldrig tävlats med så finns inget att vara orolig för. Då KAN det inte vara något dyrt fel på hojen så till vida någon inte glömt just skivbromslåset eller lyckats med konsten att förstöra en fälg. För gaffeln blir inte förstörd på 900 krockfria mil. Den håller MYCKET längre än så. Jag hade inga problem med min gaffel på min gammla hoj efter 22 500 mils körning. Jag bytte bara bussningar EN gång och några packboxar that´s it! Bromsskivorna fram var heller aldrig bytta. Så grejorna håller väldigt länge om man inte fullständigt missköter hojen!

Vad jag däremot skulle kolla upp innan jag bestämmer mig för en CBR 600 -00 om jag vore dig var försäkringspremien. Vi har en tjej i klubben som hade en sådan förra året och betalade 18 000 kr i helförsäkring för ett helt år (svindyrt). I övrigt är det en mycket bra och trevlig hoj!

Lycka till!
// Niklas

Tack för svaret Niklas! :tummenupp

Jag kollade skicket noggrannt och tycker det stämmer med uppgiften att den gått 900 mil. Inga glapp i hjul-, sving- och styrlager, fälgarna är släta och fina utan märken eller bucklor, backdäcket är inte bytt sen den först såldes och inte slitet på sidorna, bromsskivorna är som nya, det finns inga skrapmärken på motorkåpor, styrändar, fotpinnar eller någon annanstans, etc.

Jag har dock inte kollat skivorna mer än slitaget, jag skall kolla om de har märken efter ett skivbromslås eller stöldförsök.

Jag tror på att det kan vara som Nicklas säger om obalans i framdäcket.
För om man har obalans på framdäcken på en bil så uppför den sig just precis som du beskriver om hojen, fast det är ratten som skakar. :tummenupp

Ni missar en sak, obalans visar sig hela tiden (känns ex vis i styret), inte enbart vid bromsning. Och det gäller bilar också.
Sånt som uppträder just vid bromsning beror på bromsar på ett eller annat sätt.

Robban_C skrev:
Ni missar en sak, obalans visar sig hela tiden (känns ex vis i styret), inte enbart vid bromsning. Och det gäller bilar också.
Sånt som uppträder just vid bromsning beror på bromsar på ett eller annat sätt.

Rätt, men som du säkert också vet så kan obalans visa sig olika mycket vid olika farter och jag vet ju inte (utefter den beskrivningen Schang ger) om hojen vibrerar utan bromsning vid några farter över huvud taget.

Jag håller dock med om att det mesta tyder på bromsskivorna ändå och att obalans inte är det första man kommer att tänka på när man läser inläggen.

När det gäller val av bromsskivor tycker jag, rent personligen, att du skall fundera på hur länge du tror dig vilja behålla hojen och hur mycket du kör varje säsong. Jag kör ganska mycket och behåller mina hojar ganska många vil därför hade jag personligen satsat på att försöka få tag på originalskovor (förhoppningsvis är det bara en bromsskiva du ev. behöver byta) och alltid kört med originalbelägg eftersom jag vet att det fungerar och det funkar länge!

Men det finns mer prisvärda bromsskivor som är pirattillverkade och som också säkert funkar bra. Frågan är bara om de funkar lika bra i alla situationer (torrt/vått/grus etc.) och lika länge!

Lycka till med ett ev. köp i alla fall!
// Niklas

Avarage skrev:
Rätt, men som du säkert också vet så kan obalans visa sig olika mycket vid olika farter och jag vet ju inte (utefter den beskrivningen Schang ger) om hojen vibrerar utan bromsning vid några farter över huvud taget.

Jag håller dock med om att det mesta tyder på bromsskivorna ändå och att obalans inte är det första man kommer att tänka på när man läser inläggen.
...
Stämmer. :tummenupp Alldeles rätt.

Obalans märks mer vid vissa farter (olika från fall till fall), dvs där mängden obalans kommer i resonans med massan i hjul, styre, gaffel etc. Ex vis de förra framtofflorna på min Renault som inte vibbade förrän runt 130-135 km/h. Vid 140 upphörde vibbarna igen. Alltså bara att stå på! :D

Skeva skivor märks (oftast) mer ju fortare det går och i stort sett endast vid bromsning.
Notera att skivor även kan ha varierande tjocklek utan att vara skeva (om man mäter endast på ena sidan). Med andra ord måste man mäta både tjocklek och skevhet (eller mäta skevhet på båda sidorna) för att vara någorlunda säker men trots detta kan man råka ut för skivor som skevar till sig när de blir varma. Det gäller då främst skivor som har gått långt. Läget är ju alltså att många uppvärmnings/avsvalningscykler bygger in spänningar i skivorna som kan ge sig tillkänna då skivorna blir varma.

Men som nån skrev tidigare, om skivorna är åt skogen efter 900 lugna mil så borde det vara någon form av misshandel, typ bromsskivelåset, felaktig montering, ikullagd på nån av skivorna etc.

Robban_C skrev:
Jag tror i alla fall på skivorna. Att det inte märks vid lättare inbromsning beror på att skivorna får annan (lägre) temp då.

Du har med andra ord kört en jättelik massagestav. :D
en som har rätt i alla fall! polaren hade exakt det här problemet på cin cbr och det var skivorna som var glatta tog dåligt på halva varvet utav skivan, efter att han hade spillt bromsvätska på ena halvan av skivorna, dess värre försvann det inte med tiden, köp nya skivor eller svarva dem....

Bromsvätska går att tvätta bort från stål med metanol eller T-sprit.
Borde gå att få rent även om man kört ett tag med eländet.
Gjutjärnsskivor kanske man får lägga i metanol/T-sprit några timmar eftersom de har porer. Låt inte gjutjärnsskivor ligga för länge i samma bad, byt i såna fall med några timmars mellanrum eftersom metanol/T-sprit kan innehålla vatten. Och man vill ju inte ha mer rost än nödvändigt på skivorna.

Nästan omöjligt att svarva beg skivor eftersom hårdheten brukar variera. Detta beror antagligen på att olika temp på olika ställen gör att skivorna blir olika hårda med tiden. Eftersom hårdheten varierar så tar svarvstålet olika mycket = det blir bara värre. Detta är mina erfarenheter från svarvning av skivor till bilar. Det borde vara samma sak med skivor till hojar.
Däremot kan man slipa skivor om man har tillgång till svarv och supportslip. Eftersom slipningen inte alls ger lika stora bearbetningskrafter så tar det ungefär lika djupt oberoende av hårdheten i godset.
Tänk bara på att slipa båda sidor i samma uppsättning eftersom det nästan är omöjligt att vända på skivan och få den tillräckligt rakt uppsatt. Tyvärr är det inte så många som har en svarv så stor att man kan sätta upp en 300 mm skiva och sen komma åt på båda sidor med supportslipen. :-((
Det är åtminstone inte en sån svarv man hittar i ett vanligt villagarage.
Tänk också på att en hojskiva är rätt tunn och det inte alls är säkert att den blir tillräckligt tjock efter slipning. Man har liksom inte lika mycket att ta av på en hojskiva.

Sådär är kompisens CBR 600RR -03 också, och den har inte ens gått 100 mil.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck